Gå til innhold

Små rustskader. Noen gode råd?


bimmerdude
 Share

Anbefalte innlegg

Vasket bilen for hånd i går. Tok meg flere timer siden alt var vinterlagret og måtte dra vannslange gjennom hele huset hehe:-). Og jekket opp bilen og spylte skikkelig under og i hjulbuene. Tror høytrykkspyleren var litt for kraftig så ut som den fjernet litt tectyl. 100 bar er kanskje litt mye eller? Ikke bra for lakken heller tror jeg med så høyt trykk kanskje?

Problemet er at jeg oppdaget noen små rustskader under kanalene. Bare snakk om noen rift på 4-5 * 1 cm. Men på den ene siden hadde det rustet ganske dypt. Ser ut som noen tullinger har løftet opp bilen feil eller noe.

Var også litt rust inni hjulbuene foran etter at forrige eier hadde alt for brede dekk på bilen før som skrapte bort all lakk og beskyttelse når man la over på full sving.

Noen som har noe forslag på hvordan jeg kan utbedre dette? Er jeg nødt å pusse helt ned eller holder det å ta på noe rusteter/omvandler og lakke over? Er jo ikke på synlige steder det her. Noen som vet om noen vidundermiddler som garantert spiser opp all rusta og som gjør at den aldri kommer tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye rust på min bil men noen små flekker har jeg måttet flikke. Jeg pusset ikke noe særlig, bare såvidt litt med fint slipepapir før jeg hadde på et middel som hette Brunox. Det har funka bra hittil. Det er en slags epoxyblanding med rusteter i. Blir svart og knallhard og funker som grunning. Kjøpte den på Thorsov bilrekvisita. Litt dyr men jeg kjøpte den minste greia som var på størrelse med en sånn minilakkflaske med pensel. Den er og utstyrt med pensel så det er lett å smøre på. På den forrige BMW'en min var jeg mere plaget med rust. Da brukte jeg noen andre greier, en slags grå melk jeg kjøpte på biltema og en annen gang noe rødt greier jeg kjøpte på Bilextra. Ingen av de funka noe særlig. Kanskje var det for kaldt da jeg brukte det. Prøv Bunox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammerite er jo ganske bra saker, men hvor dypt det går vet jeg ikke. Det er bare å lakke på. Så kan du gjøre hva du vil over det, f.eks legge på slik rustbeskyttende masse som man får fra favorittsjappa di (Biltema ;)). Har riktig nok ikke testet massen Biltema har, men tror det er noe tectyllignende greier. Fås både på boks og i bøtter. Tenkte faktisk litt på om jeg skulle kjøpe det for å smøre det på nye understellsdeler etterhvert som jeg får det på, men de er jo lakkerte, så det er kanskje ikke så kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk tektyl ifra biltema,den sprekker opp etter kort stund og da har du problemer igjen.Og biltema sin rusteter er ikke noen vits i og bruke for den funker heller ikke da.Ta heller en tur innom ei sjappe som selger lakk og kjøp syre der.Tektyl og bodyshuts kan en kjøpte på torshov eller mekonomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk tektyl ifra biltema,den sprekker opp etter kort stund og da har du problemer igjen.Og biltema sin rusteter er ikke noen vits i og bruke for den funker heller ikke da.Ta heller en tur innom ei sjappe som selger lakk og kjøp syre der.Tektyl og bodyshuts kan en kjøpte på torshov eller mekonomen.

Tullball! Jeg har brukt tectyl både fra Biltema og Torshov. Den fra Biltema sprakk hvertfall ikke opp! Minst like bra den. Rusteteren er bra den også. De har faktisk mange forskjellige typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammerite er jo ganske bra saker, men hvor dypt det går vet jeg ikke. Det er bare å lakke på. Så kan du gjøre hva du vil over det, f.eks legge på slik rustbeskyttende masse som man får fra favorittsjappa di (Biltema ;)). Har riktig nok ikke testet massen Biltema har, men tror det er noe tectyllignende greier. Fås både på boks og i bøtter. Tenkte faktisk litt på om jeg skulle kjøpe det for å smøre det på nye understellsdeler etterhvert som jeg får det på, men de er jo lakkerte, så det er kanskje ikke så kritisk.

Det passer ikke å ha understellsmasse på kanalene. Hvis du ser under siden på en E36 så skjønner du hva jeg mener! Tror jeg tar på rustomvandler av ett eller annet slag og pusser det ordentlig ned når det blir varmere å jobbe ute. Hvis jeg gjør noe over det så er det vanskelig å se hva som skjer under. Det som er faren. Kan være mulig det fortsatt ruster.

Hadde ofte på med understellsmasse på min forrige bil og den rustet det under massen, rustet rett i gjennom på begge sider i julbuene på bare 2 år. Jeg er egentlig stor motstander av understellsmasse. Som sagt vanskelig å se hva som egentlig skjer. Er det litt fuktighet under så er det veldig skummelt. Det er ikke noe vits å ha understellsmasse på understellsdeler. De er av en slags ståltype (støpestål tror jeg) som så og si aldri ruster igjennnom. Blir bare overflaterust på de delene der. Blir bare masse griseri når du skal jobbe på bilen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt E36 selv, så jeg vet hvordan E36 ser ut under kanalene, ja. Men det jeg ikke vet er hvordan massen ser ut. Er det noe tykt graps er det kanskje ikke det beste å ha på der nei... Men Hammerrite er jo greit uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt brunox fra thorsov bilrekvisita en sjanse hadde jeg vert deg. Men alt må være tørt og reint. Og så ville jeg tatt på tctyl sin understellsmasse som er overlakkbar. Den blir tør og hard, men sprekker garantert ikke. Dessuten er den støydempende. Har hatt det på mine kanaler, det ser bra ut og funker utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. vist det er en plass det ikke vises? vil jeg annbefale bodyshyts.

kjøp en sprayboks, spray litt i lokket og bruk en liten pensel.

vist det er gravrust kan du ta en liten skarp gjenstand å skrape bort litt så det blir bedre feste.

bodyschyts kan pusses og lakkes også i motsettning til tectyl og hammerite slaglakk som er dårlig egnet til lakking. selv har jeg lagt bodyschyts helt opp til midtlistene på bilsiden. og lakkert oppå.

slipper å bekymre meg for å få steinsprang og slikt.

hilsen billakkereren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...