oddis Skrevet Januar 9, 2005 Share Skrevet Januar 9, 2005 Huff og atter huff. Vel, for å gjøre en lang historie kort så kvelda bilen min (E-30 318i M40) midt på ei langstrekke i 110km/t = og konklusjonen ble Regreimsbrudd. Revna tvert av . Trudde først det var bensinpumpa men neida. Så nå håper jeg motoren tok minst mulig skade av det, og at ventiler og det som er ikke er altfor fucka opp. Noen som har noen forslag om hvordan man skal angripe dette? Evt. kostnader på nye ventiler ol. Regreima funker fint å bytte selv, er egentlig veldig i tvil om alt det andre. Vurderer i verste fall og bytte motor. mvh oddis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 9, 2005 Share Skrevet Januar 9, 2005 Huffda. Har hørt om motorer som ikke har tatt skade av røket regreim i det hele tatt, men har også hørt om de som har tatt knekken på hele greiene. Lenge siden reima er byttet? Ble det gjort på verksted? Du har garanti for det hvis det ble gjort på verksted for under så og så mange tusen km... Men er jo bare 40k intervall på M40en. Huff, må nok ta reima på min også snart. Tror jeg lever en smule farlig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Januar 9, 2005 Share Skrevet Januar 9, 2005 En kamerat av meg hadde en 2.7 liter fra en 525E med 325 topp på. På den røk reg reim rett etter salg. Han skulle åpne den og ta en kikk på den for kjøper og vi måtte bruke hammer for å få ene ventilen løs fra stempelet. Håper det ikkje har skjedd med deg. Det er surt. Reg bytte på 324 er bestilt og det er sikkert på høy tid. Litt småfarlig å kjøre uten km teller når man har 40k i intervall på reg reim... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 9, 2005 Share Skrevet Januar 9, 2005 "Arbeidsbilen" til far fikk sist byttet regreim på 70k (rett før vi kjøpte den), og har nå gått 250k... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2005 Reima var nok gått litt (langt?) over 40 000km. Forrige eier hadde ikke skifta og han visste ikke når det var gjort. Han hadde kjørt 14 000km med bilen og jeg har kjørt 4500km hittil. Så den har ihvertfall gått garantert ca 20 000km, men jeg er sikker på at det har gått mer. Ihvertfall, for en måned siden tok jeg og læreren min opp og så på regreima. Det så helt utmerket ut sa han og vi lot den stå på. Huff. Det eneste jeg tenker på nå er om det lønner seg å fikse ventiler og topp, eller om kostnadene blir så store at jeg likesågodt kan se meg om etter en annen motor. All skruing gjør jeg selv, så det kan dere ta bort ifra summen. Evt kun "delene" jeg må betale for. Alt arbeid gjøres selv. Må toppen evt. planslipes? Jeg burde vel ta opp å sjekke?. Gunnar: Ja, jeg vet også om folk som har hatt reg.reimsbrudd og null skade på motor. En kamerat av meg med Kadett gikk regreima også av på (på akkurat samme stedet som meg ). Der skjedde det ikke noe galt. Det var visstnok sånn mekanisme som gjorde at alt stoppa samtidig..? mvh oddis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cmn Skrevet Januar 9, 2005 Share Skrevet Januar 9, 2005 Ang. topp, ventiler osv er det vel best å bare skru av toppen å sjekke hvordan det står til. Kan jo godt hende at alt er like fint (hvis du er heldig). Er det mye jobb å skifte reg.reim på M40'n? Tar det lang tid? Er nok ikke lenge til jeg må skifte selv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2005 Ang. topp, ventiler osv er det vel best å bare skru av toppen å sjekke hvordan det står til. Kan jo godt hende at alt er like fint (hvis du er heldig). Er det mye jobb å skifte reg.reim på M40'n? Tar det lang tid? Er nok ikke lenge til jeg må skifte selv... Jepp, trur nok jeg må ta opp toppen og sjekke. Reg.reima er ihvertfall rimelig lett å komme til. Skru av vifta, fordelerlokk, 2 lokk som innekaplser reima. Hvis du har små nok fingre så er det mulig du slipper å ta bort termostathuset og tappe av vannet også, er ikke helt sikker. Men selve skiftingen av reima gjør du ved å skru opp remstrammeren. Ellers står det at du helst skal låse kammen og veivakselen ( Dette er bare hvis noen skulle komme borti og få den ut av posisjon. Også må stemplet stå i ØD (øvre dødpunkt). Akkurat der stempelet skifter retning. Og som du kanskje har sett på alt av motordeler på M40 motoren så må man bruke "omvendt" torks sett. Og noen av de skruene kan være rimelig nedslitte (var ihvertfall det hos meg). Men skaff deg datablad på hvordan man skifter nøyaktig. Har noe du kan få låne som jeg fikk gjennom skola. Og btw, den kroken jeg lånte av deg skal du snart få igjen mvh oddis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Januar 9, 2005 Share Skrevet Januar 9, 2005 1. Finn ut om det er klaring mellom ventiler og stempler i denne motoren! ring en bmw forhandler! Vist den er 8 ventilert er det gode muligheter for det. det er sjelden klaring på 16 ventilerte men det hender! Isåfall vist det er klaring er ingen skade skjedd! Skifte av reg reim. di seier jo at du skal låse svingjul og kamm jul, men dette er jo bare tull spør du meg! det er merke på svingjulet på motoren og overett merke på tennings plata, når dette merket er på plass er sylinder en på topp for tenning ikkje utblåsing! Ang kammen, det skal vanligvis vere merket på kammen og men det er ikkje altid det vist det ikkje er det må du sjekke ventilene, altså eksos og innsugs ventilen på sylinder 1 skal stenges når stempel 1 er på vei opp. og eksos ventilen til sylinder 3 skal åpnes, gjelder 4 sylindret motor! Alt dette står i haynes boka, skulle ikkje by på store problemer! P.s vist du skal av med toppen ville eg ha slipt ventiler før eg monterte den igjenn! Lykke til og synd med det som skjedde! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet Januar 9, 2005 Share Skrevet Januar 9, 2005 Nå skremte du meg, tror jeg skal bytte min selv snart, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 10, 2005 Share Skrevet Januar 10, 2005 oddis, jeg *tror* Ove Kvam på BMWCCN-forumet hadde skikkelig motorras og måtte ha byttemotor etter regreimbrudd på M40 på autobahn i god fart. 110 er jo ikke noe pinglefart det heller, så turtallet var vel greit. Må nok regne med at det kan ha skjedd ting og tang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 10, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2005 Har nå vært nede å snakka med BMW forhandler. De sa at det var liten sjans for at ventilene hadde overlevd. Siden det ikke var en sånn mekaniskme på disse motorene. Så spurte jeg om diverse andre motorer, og hva som kunne vært lett å bytte. Han anbefalte 5 serie motorer, siden disse passet ganske greit nedi og hadde som oftest ikke blitt så veldig hardkjørt siden det ofte er eldre folk som kjører dem (no offence Gunnar ) Enten 525 eller 535 da. Så vi får se. Synd jeg ikke har bilen her så jeg kan skru på den nå, men siden jeg bor på hybel i uka så står bilen hjemme, 6 mil unna mvh oddis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cmn Skrevet Januar 10, 2005 Share Skrevet Januar 10, 2005 Hvis du skal sette i 6'er med 24v (M50? fra E34) må du skifte bunnpanne tror jeg! Utenom det er det vel rimelig greit. Men E34 kom vel med M20 den også, og da er det bare å putte nedi tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alex Skrevet Januar 10, 2005 Share Skrevet Januar 10, 2005 jeg skal bytte kam løftere å reg. reim på lørdag håper bare reima lever så lenge!den synger sansynligvis på siste værs tror jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 14, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2005 Vel, starta så smått å demontere toppen i dag, men måtte gi meg fort ettersom mørket og kuldegradene nærma seg. Reg. reima var som sagt revna tvert av. Noe som viste seg var vanskelig var å få av innsuget, MYE jobb spør du meg. Og altfor dårlig forklart i Haynes boka I morra blir det og få av på eksosiden (hvis den vil opp, rusta sjukt fast) og få løfta av toppen. Tok noen bilder i dag, så legger de ved her for de som vil se. Først: Av med panser Av med fordelerlokk: Løsna på øvre innsug. Der sleit jeg ei stund. Masse små jævlige slanger overalt Trangt! Løsna endelig! Nedre innsug også tatt av Delebordet Skulle hatt en varm garasje, fryser livet av meg Og til slutt et bilde av den good looking reg. reima mi Ble mange bilder, men dro bare over alle jeg hadde, gikk fortest mvh oddis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 19, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2005 Har fått sett på toppen og konstatert av 1 ventil har bøyd seg, en ventilløfter defekt og defekt kamaksel! Så nå driver jeg å finner ut hva som er billigst av å skaffe seg en ny brukt topp, eller å kjøpe ny kam og ventilløftere + ventil. Dette kommer på over 4000kr nytt. Uaktuelt! Men så har jeg kommet over en 84 318i topp (m10). Så det jeg da lurer på er om denne toppen passer rett over på M40 blokka? Mvh Oddis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå