Gå til innhold

Camber, K-Macs og Gautes bil


Ettertenning
 Share

Anbefalte innlegg

Gunnar - Edit: Flyttet fra http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=3193

Her er forresten jeg på vei rundt Nordschleife i august 2004

E24_0408_DSC_0321.JPG

vet at dette er litt ot men gaute! har du flere biler?

Og ka utstyr kjører du med på bilen din? Eg har m tech understell, men lurer på justerbare koni, og så synest eg det er altfor mye camber på bakdekka mine, men er dette på grunn av senking? 60\40

Camber plater erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at dette er litt ot men gaute! har du flere biler?
Eh, ja. Men det er bare denne jeg bruker selv, så....nei
Og ka utstyr kjører du med på bilen din?
Utstyret på bilen min står omtalt her:

http://home.online.no/~sesandne/bilenmin.cfm

Eg har m tech understell, men lurer på justerbare koni, og så synest eg det er altfor mye camber på bakdekka mine, men er dette på grunn av senking? 60\40
Har du altså M-tech dempere? Tipper det er det du mener, siden du nevner 60/40 senking. Tviler på at demperne kan ha veldig mye med camberen på bakhjulene å gjøre. Kanskje bittelitt, men ikke noe betydelig. Senking medfører litt negativ camber bak, som kan være vanskelig å få justert helt 100%. Jeg skal til å bytte alle foringene bak for å se om det kan hjelpe på min bil, selv om jeg allikevel kommer til å bruke litt negativ camber. Negativ camber hjelper på veigrepet når man kjører hardt i sving, siden bilens vekt kommer bedre over midten av ytterhjulet når bilen krenger. Det er ikke nok å gå på vedr. camberjusteringen bak på E36 etter at den er senket en del. Hvis du sliter med at dekkene blir slitt i innerkant, må du nesten kjøre innom en dekkforhandler i ny og ne, og be dem bytte dekkene over på motsatt side... eller du kan bli med å kjøre på bane med oss, så sliter du mer på utsiden ;) Det er uansett å anbefale 4-hjuls kontroll etter senking. Ellers vil du bare oppleve masse sporing og skjevslitte dekk. Regner med at du har fått med deg dette i tidligere diskusjoner, men nevner det allikevel, siden det også er andre som kan lese på internett ;)
Camber plater erfaring?
Helt konge!

Monterte K-Mac's i sommer, og ble kvitt en masse understyring ved banekjøring, og kan nå stille om mellom banekjøringscamber og vanlig veibruk på ca 1min. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang di camberplatene! Kor får du tak i di? Og pris?

kortid er planen for banekjøring neste gang?

Vi var seks stykker som bestilte sammen fra Queensland Motorsport i Australia. Det kom på ca 3k per sett (tror jeg)

Neste banekjøring er på isbane med BMWCCN i februar. Da drar vi til Antilla i den svenske Finnskogen. Der har jeg ikke vært før, så det gleder jeg meg til. Ellers regner jeg med at det blir kjøring på den lille Revebanen her i Rogaland i løpet av kort tid etter isbanekjøringen. F.o.m. april regner jeg med å være på en eller annen bane minst en gang eller to i måneden ut sesongen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banekjøring:

BMWCCNs terminliste finner du her:

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/kale ... te2005.htm

For arrangement på vestlandet kan jeg anbefale http://www.evo.no sin oversikt og http://www.trim-4-eldre.com sine arrangement. Begge har også forum som kan være god underholdning :)

Ang. K-Mac:

Det går an å kjøpe fire, men jeg har bare foran, altså to. http://www.k-mac.com.au/

http://www.k-mac.com.au/makes/bmw.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er disse camber platene noe du vil anbefale? kjører ikkje så mye på bane! Og kossen er det og bruke dette på vei? så lurer eg litt på forstår ikkje helt virke måte camber\toe, står sikkert forklart på sia men engelsk er ikkje mitt sterke felt!

mener ikkje og mase :?

Tror neppe du kjører så hardt på veien at du har nytte av mer negativ camber fremme. Dette er et produkt som er meget velegnet til bruk innen asfaltracing, siden man da kan holde en del høyere fart gjennom svingene. Skal se om jeg kan finne noen illustrasjoner som beskriver hvordan justeringene fungerer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt om hjulvinkler her:

http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

Har ikke lest alt selv enda, så jeg vet ikke hvor relevant det er, men det forklarer hvertfall hva hjulvinklene er...

image57.gif

image60.gif

(TOP RIGHT) Positive camber: The bottoms of the wheels are closer together than the tops. (TOP LEFT) Negative camber: The tops of the wheels are closer together than the bottoms. (CENTER) When a suspension does not gain camber during deflection, this causes a severe positive camber condition when the car leans during cornering. This can cause funky handling. (BOTTOM) Fight the funk: A suspension that gains camber during deflection will compensate for body roll. Tuning dynamic camber angles is one of the black arts of suspension tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...