Gå til innhold

Service på motor.

325e
 Share

Anbefalte innlegg

Ettetsom motoren i bilen min nesten ikke har gått på 7 år, tenkte jeg at det er greit å ta en service på den med en gang.

-86 m20b27

Hva anbefales å gjøre?

Har akkurat byttet olje og filter, tenkte det var det viktigeste.

Reg. reim?

Justere ventiler (er det mulig å få gjort selv på denne?).

Kom med noen tips og råd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reg Reim bør du ivhertfall bytte. Snarest! Kjøp det på BMW forhandler, for dette er en del det ikke lønner seg å snåle med. Kjøp nytt spennhjul også.

Stille ventiler er en smal sak. Kjøp Haynes boka, følerblad, skru av toppdekselet og mål i følge boka. Gjør det når den er kald.

Sjekk hjullagrene. Vannpumpa bør sjekkes. Bytt servorem og vifterem samtidig med kamremma. Sparer deg for mye arbeid. Gjør dette i varmt vær, for det lønner seg å ta av panseret, tømme kjølesystemet og fjerne radiatoren for å komme til.

Skift olje til våren, for å få bort alle urenhetene da bilen har stått lenge. Før dette oljeskiftet, sug en flaske med injectorrens rett inn i manifoilen. Bilen kommer til å nesten dø, men fortsett til flaska er tom. Deretter lar du den stå i en time eller to. Kjør så en stund ved høyt turtall så den svarte røyken gir seg. Da har du nemlig fjernet mesteparten av carbonen i motoren. Men dette må bare gjøres før oljeskift! Etter dette er olja grisemøkkete!

|Hitman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at kamhjulet er skiftet! Er det av sort tynt blikk/stål så må du skiifte det. Det er en produskjonsfeil på M20 motoren. Du må skifte til den reviderte kamhjulet som er av tykt aluminium.

Jeg havnet med motorras midt oppe på fjellet pga denne konstruksjonsfeilen. En annen konstruksjonsfeil du må sjekke ut er strekkboltene. Er de ikke av torx type bør du skifte dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Har lagt inn bud på en nyoverhalt turbomotor nå, så tror ikke jeg gidder å gjøre noe særlig med denne før den blir tatt ut.

Blir vel en overhaling og balansering av blokka, for så å sette i sammen med en b25 topp og en småfeit turbo :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...