Gå til innhold

ABS E36

henry
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et par problemer med en 320 E36, ABS lampa har begynt å lyse nå, hva kan dette være? en probe som kan ha gått eller noe? dårlig kontakt?

Hender også at den kaster girspaken ut igjen under nedgiring fra 3. gir til 2. gir, noen som veit hva dette kan være?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS:

Mitt inntrykk er at den mest vanlige feilen er at en ABS sensor slutter å fungere. Stikk innom et verksted, og få dem til å ta en diagnose, så får du beskjed om hva som er galt. Å feilsøke selv er også mulig. Da kan man måle med et multimeter med ACmillivolt, og sammenligne verdiene man får på hvert hjul når man snurrer hjulet litt rundt. Man kan også se om man får lignende motstandsverdier på alle hjulene, for å se etter brudd.

Girspaken:

Det hørtes ut som om noe er galt med sjaltemekanismen. Jeg hadde en gang en E36 318is med samme feilsymptom (pluss dårlig synkronisering på 2. og 3. gir). Den reparasjonen kostet meg ca 12000,- på verksted i 1995. Bilen var da 3 år gammel, og jeg ble sånn passe :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gaute angående både abs-sensorene og sjaltemekanisme/synkronisering. Det er normalt synkroniseringen mellom 3 og 2 gear som "går først" men sjekk foringene i overføringsstagene mellom gearspak og kasse for å eliminere de enkleste feilkildene først. Hvis synkroniseringen er gåen må kassen inn på verksted for overhaling da en trenger spesialverktøy for å trekke hele innmaten ut (kubbeaksel og hovedaksel m.m). Da bør du heller bytte kasse med en brukt en da dette blir veldig mye billigere. Antar innmaten må ut hvis du må skifte sjalteplate.

Gjett hvem som har en kasse som har stått på en E36 320i og gått ~ 100.000 km :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...