Gunnar Skrevet Januar 15, 2005 Share Skrevet Januar 15, 2005 Er det noen negative sider ved å gå over fra mekanisk til elektrisk vifte? Viskosekoblingen på min er utslitt, så om jeg skal få kjøling ved stillestand må jeg ut med 1500 spenn for en ny en. Alternativet er å kjøpe komplett elektrisk vifte til en billigere penge. Det sies blant annet at man skal spare 2-3hk på å fjerne den mekaniske. Er det noe annet for/mot man bør ta hensyn til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Berg Skrevet Januar 15, 2005 Share Skrevet Januar 15, 2005 Med en elektrisk termostatstyrt vifte for du kjølingen da du trenger den mest. En viskosevifte kjøler lite ved lave turtall/tomgang når motoren får lite fartsvind, den kjøler mer på høyere turtall, men da får motoren mere fartsvind og trenger derfor ikke kjølingen fra viften. Et annet pluss er jo som du sier litt høyere effekt ettersom motoren går litt lettere. Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2005 Så med andre ord er det bare positive sider ved å konvertere til elektrisk vifte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prog_Kick Skrevet Januar 15, 2005 Share Skrevet Januar 15, 2005 Er dette vanskelig på for eks en e36 coupe? noen som har gjort dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjetilO Skrevet Januar 15, 2005 Share Skrevet Januar 15, 2005 Jeg sliter også med dette på min bil - en e28 520, og jeg vurderer også elektrisk vifte. Men de forslagene jeg har sett innebærer at det legges opp en bryter, og det har jeg ikke lyst til. Hvis noen har en bra løsning på hvilken type termostat (antall grader) som kan brukes og en beskrivelse på hvor termostaten plasseres er det flott (mener å ha lest et sted at noen legger den i kjøle ribbene i radiatoren). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2005 KjetilO, Du kan se eksempel med termostat på E34 her: http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/e ... al_fan.htm Vil tro du kan kjøre en lignende løsning på E28. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bøen Skrevet Januar 15, 2005 Share Skrevet Januar 15, 2005 Jeg mener det bare er positive sider med å montere el. vifte. Kjøler når du trenger og tar ikke opp hester. Jeg er enig med KjetilO at jeg ikke ville hatt noen bryter, men tror jeg ville brukt en termostat fra f.eks. VW. Og laga en liten rørstuss til å satt den i der kjøleslangen går inn i radiator. Da vil den starte og gå automatisk. Er jo meget enkel og kopple opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_316i Skrevet Januar 16, 2005 Share Skrevet Januar 16, 2005 Dette kan sikkert virke som et banalt spørsmål, men; Er det mulig at en bil har begge deler? Har mistanke om at min har det.. Dvs. en vifte som drives av reimer fra dynamoen er det vel.. og en elektronisk som slår inn hvis bilen står en stund på tomgang. Det er snakk om en 318i E36 92 modell. Dersom jeg ruser motoren, får den en lyd som minner meg om en gammel volvo 240.. Dette er ikke noe jeg har vært borte i tidligere på E36. Svar mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 16, 2005 Share Skrevet Januar 16, 2005 Det er vel vanlig at BMW med klima har både mek. og el. vifte. 535'en min har en mek, + en elektrisk som ståt foran radiatorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Noen som vet om nettbutikker i Norge som selger 16" elektrisk vifte? Viften min fant plutselig ut at den skulle spontanabortere 4 vifteblad og jeg trenger derfor erstatning rimelig kjapt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Her har du noen vifte dingsebomser http://www.kollevold.no/pacet.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jwschenk Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 En an ting med elektrisk vifte er at det sparer deg for en del støy. ihvertfall når du holder litt fart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå