jcvold Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 er det lov å kjøre med parkeringslys og grøftelys om dagen? når er det lov å bruke grøftelysa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Patrick Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Deter lov men kun i dags lys (og da politiets def. på dagslys IKKE ditt som jeg har erfart:D) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Er lov å bruke park og grøft lys i dagslys. Men når kvelden kommer er det kun lovlig med vanlige kjørelys. Med mindre det er dårlig vær/sikt (tåke). Sånn jeg har forstått det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeT Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Det er heller ikke lov å bruke grøftiser med parklys i tunneller... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trøndern Kim Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Det er jo påbudt med kjørelys i norge.. Dvs at grøftelys/tåkelys bare skal brukes ved dårlig sikt og tåke.. og at hovedlys alltid skal brukes. Tror nok det at hvis du blir stoppet av rett "politiet" og kjører park og grøftlys så får du bot.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Det er jo påbudt med kjørelys i norge..Dvs at grøftelys/tåkelys bare skal brukes ved dårlig sikt og tåke.. og at hovedlys alltid skal brukes. Tror nok det at hvis du blir stoppet av rett "politiet" og kjører park og grøftlys så får du bot.. Stemmer ikke helt det du sier der. Det stemmer at det er påbudt med kjørelys, men kurve/tåkelys kan også defineres som kjørelys. Derfor er det lov å kjøre med tente parklys + kurvelys. Reglene for lysbruk er endret på en god del de siste 10-20 årene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Stemmer det. Parklys kombinert med grøftlys er godkjente kjørelys. (i dagslys ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peoplez Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 eg kjører med park og grøft så lenge eg ser veien men, eg har fått bot for det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trøndern Kim Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Jaha.. I dagslys altså.. Har fått refs fra politiet for bruk av grøftelys og parklys jeg. For ca 3mnd siden.. Men hvem bedømmer om det er lyst nok da? Blir jo en veldig individuell og personlig bedømmelse hvis politiet ska avgjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Jeg har forstått det slik at politiet ser det slik : Gatelys tent = mørke Gatelys av = dagslys Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Som oftest er det ikke noe problem.Brukte å kjøre med både kjørelys og parklys jeg... Aldri blitt stoppet for det. Men det kommer vel mye ann på prioriteringene til vært enkelt politi distrikt..Noen vrenger vel politi kjerra rundt med blålys hver gang de ser en råner med antydning til noe som ligner grøftlys Mens andre tenker på at de kanskje har bedre ting å gjøre på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 det er vel litt forskjellig fra distrikt til distrikt ja, men har hørt noe om at politiet har bestemt seg for og prioritere feil lysbruk! og de klager i tillegg på for LITE ressurser til andre MER alvorlige saker! er det mulig sier jeg bare..jeg kjører med 4 frontlys tent, UANSETT..to oppe, to nede.. PUNKTUM! . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 politiet kjører selv med det på kvelden jo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeT Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 det er vel litt forskjellig fra distrikt til distrikt ja, men har hørt noe om at politiet har bestemt seg for og prioritere feil lysbruk! og de klager i tillegg på for LITE ressurser til andre MER alvorlige saker! er det mulig sier jeg bare..jeg kjører med 4 frontlys tent, UANSETT..to oppe, to nede.. PUNKTUM! . dvs nærlys og grøftiser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 det er vel litt forskjellig fra distrikt til distrikt ja, men har hørt noe om at politiet har bestemt seg for og prioritere feil lysbruk! og de klager i tillegg på for LITE ressurser til andre MER alvorlige saker! er det mulig sier jeg bare..jeg kjører med 4 frontlys tent, UANSETT..to oppe, to nede.. PUNKTUM! . dvs nærlys og grøftiser? Og det er det mest forbudte av alt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå