Gå til innhold

automat girkassa

humayun
 Share

Anbefalte innlegg

Forbruket kan jo ofte bli litt høyere med automat + aks. blir litt treger.

E36 320i (og sikkert flere) har lavere forbruk på langkjøring med automat enn manuell, men bruker mer på bykjøring, så forskjellene er ikke så store.

Men i bunn og grunn så er det som regel en smaksak. En annen ting er jo det at en manuell kasse er mer eller mindre velikeholdsfri, det er jo ikke automaten.

I følge BMW skal det ikke gjøres en dritt med automatkassene i hele livsløpet. De skal ha livstidsolje og være vedlikeholdsfrie. Men at det kan være lurt å bytte olje på de hver 50-100.000km tviler jeg ikke på...

Ellers er jo automat helt konge å kjøre med til dagligdags, mens manuell er mer moro (og tryggere) på glatt/vått føre. Kickdown kan være utrolig skummelt når det er vått. Og så har jo jeg to automatkasseras bak meg, så holdbarheten blir jo også en sak å vurdere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant at det ikke skal byttes olje på automatgearkassene til bmw. Eller, det er sant på noen. De som ikke skal byttes olje på skal ha et grønt merke på siden av kassen vist du løfter opp bilen og ser under. Hørte Alf lie snakket om det på en bil han hadde heist opp da jeg var der. Det gjelder stort sett nyere biler tror jeg. Han var ikke noe særlig fan av det. Men man mister garantien om man åpner og bytter olje på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...