Gå til innhold

e36 ombygging


daggi
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo,he bygd om en 318is coupe 93 mod til 325i coupe. Korsen få den godkjent ombygd? He hørt at tuf eller nåkke sant måtte sende ett ombyggings dokument eller lignande :?: Kor finn ej d? Nåken so he peiling??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger noe TÜV-godkjenning for det, nei. Det du sannsynligvis må gjøre er å levere bilen inn til et BMW-verksted og få de til å gå over bilen og bekrefte (på papir) at alt av deler (bremser, drivverk, etc.) er flyttet over, så leverer du det til Biltilsynet når den skal godkjennes. Men kravene varierer nok rundt forbi, så det lureste er nok å ta kontakt med Biltilsynet og høre hva de krever.

Husk at du må betale vekt/effektavgift hvis du godkjenner bilen og den er førstegangsregistrert *i Norge* etter 1.1.1996...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har hørt noe om at du ikkje får godkjent bmw som er ombygd på grunn av at bmw norge ikkje tillater det. er dette sant?
Det stemmer at BMW Norge har sluttet (hvis de gjorde det noen gang da) å godkjenne ombygde biler. Derfor må man få biltilsynet til å godkjenne ombyggingen selv. I dette tilfellet burde det være lett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,he bygd om en 318is coupe 93 mod til 325i coupe. Korsen få den godkjent ombygd? He hørt at tuf eller nåkke sant måtte sende ett ombyggings dokument eller lignande :?: Kor finn ej d? Nåken so he peiling??

1: Snakk alltid med Biltilsynet, og sjekk avgiftkravene før du skal bygge om en bil

2: Dette er i utgangspunktet to nokså like biler. De har like bremser, men forskjellig drivverk. Det skal imidlertid ikke gjøre noe, siden det normalt sett ikke skal være noe stort problem om drivverket ikke er helt identisk.

3: Fjærer og dempere er forskjellige, med mindre bilen hadde M-tech understell. Men det kan være dritvanskelig å få bevist på en gammel bil, derfor kan det være like greit å kjøpe et senkesett, eller hva en nå måtte ha lyst til å ha på, og få det til 325i modellen. Dempere må også byttes.

Gå å ta deg en prat med biltilsynet, så kan det hende de sier deg hva slags dokumentasjon de vil kreve. Men mest sansynlig holder det med utskrifter fra ETK som viser at bilene har identiske bremser, samt at du kan dokumentere rett type fjærer og dempere på bilen. Kjøper man da et nytt senkesett f.eks. så følger TÜV papirene med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har hørt noe om at du ikkje får godkjent bmw som er ombygd på grunn av at bmw norge ikkje tillater det. er dette sant?
Det stemmer at BMW Norge har sluttet (hvis de gjorde det noen gang da) å godkjenne ombygde biler. Derfor må man få biltilsynet til å godkjenne ombyggingen selv. I dette tilfellet burde det være lett.

Du skal fortsatt kunne gå til et BMW-verksted og be de om å gå over + bekrefte at alt som er forskjellig på to modeller er byttet. Mener det var slik det ble gjort på en viss E36 325i som ble bygget om (og godkjent) til M3 3.2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...