Gå til innhold

Er det trygt å handle på eBay?

DaggEn
 Share

Anbefalte innlegg

Trygt å handle?

Som alle plasser har du mindre ærlige personer tilstede - sjekk feedback o.l først og betal med kredittkort/ som VISA e.l.

Poenget med kredittkort er at hvis du blir lurt rapporterer du dette til kredittkortselskapet som nettsvindel og du får refundert pengene dine.

Får man kvalitet?

Kjøper du originaldeler så skal det jo være originaldeler. Hvis ikke se øverste punkt.

Betale moms?

Joda, for varer over 200kr så kommer 25% norsk moms i tillegg. Merk og at fraktomkostningene blir lagt til momsberegningen.

Fortollingsgebyr kommer på toppen, opp til 150kr.

Merk at frakt fra USA kan bli ganske dyrt, gjelder spesielt pakker over 42" da disse ikke kan sendes via vanlig postgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke Ebay i seg selv som selger deg noe, det er privatpersoner og mindre firmaer, som på QXL. Ergo kan du treffe på uærlige personer der også. Slenger meg derfor på Haldor sitt råd om å sjekke feedbacken til selgeren først. Jeg har handlet en del ting på Ebay uten problemer. Varene har vært som forventet. Har kun handlet fra folk med mange feedbacks, og snittkarakter på 97%+...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet på eBay langt over hundre ganger uten problemer, har aldri blitt lurt. Men som de andre gutta sier her, sjekk feedback og ofte kan man se på annonsen om det er noe å satse på. Bilde, godt med beskrivelse av varen er nesten et must. Hvis det ikke står at selgeren sender varen worldwide så spør, det er mange som kan bli grinete hvis man byr uten og spørre om det - ofte kan portoen bli dyr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt ting fra ebay 4 ganger, men aldri betalt norsk moms. Ikke spør meg hvorfor, har bare ikke fått noe krav fra staten :P

Beløpene var vel mellom 300 og 1500 kr...

Var vel ikke bøker?? ;) (Bøker/Litteratur er ikke momspliktig ved handel i utlandet)

Eller var ikke verdi angitt på pakken og/eller verdi satt til under 200NOK?

Du klarer ofte å omgå moms hvis du får avsender til å deklarere pakken som gave og angi verdi på <200NOK - ulempen er at hvis pakken går tapt har du ingen mulighet til å dekke tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ofte å omgå moms hvis du får avsender til å deklarere pakken som gave og angi verdi på <200NOK - ulempen er at hvis pakken går tapt har du ingen mulighet til å dekke tapet.

Er det ikke 1000 NOK (inkl. frakt) som er grensa for gave da? 200,- er vel frigrense uansett hva det er...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få inn ting til under 200 eks frakt uten moms

Du kan få gaver på verdi opptil 1000kr (tror det også er eks frakt)

Husk hvis du kjøper feks baklykter til bimmern din så er de mest sannsynlig laget for de amerikanske bmw-ene og da kan det bli mye artig jobbing med omkobling av ledninger :D hehe Det vet jeg alt om ihvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt ting fra ebay 4 ganger, men aldri betalt norsk moms. Ikke spør meg hvorfor, har bare ikke fått noe krav fra staten :P

Beløpene var vel mellom 300 og 1500 kr...

Var vel ikke bøker?? ;) (Bøker/Litteratur er ikke momspliktig ved handel i utlandet)

Eller var ikke verdi angitt på pakken og/eller verdi satt til under 200NOK?

Var bilting. Rare var at det også stod pris utenpå pakka, men men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...