BJ Skrevet Februar 14, 2005 Share Skrevet Februar 14, 2005 Jeg har kjøpt meg en 318is 90modell, når bilen er kald så sviver den veldig urytmisk på tomgang. Når den blir varm så sviver den helt normalt. Noen som har peiling på hva det kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Februar 14, 2005 Share Skrevet Februar 14, 2005 Sjekk etter lekkasjer rundt vakumslangene. Disse har en tendens til å sprekke. Det kan også være at tomgangsregulatoren trenger en rens. Den sitter i bakkant av toppen (rund, blank dings) og kan renses med parafin, WD40 eller liknende stoff. En annen mulighet er at en temperaturføler krangler. Da vet ikke motorstyringen at motoren er kald. Litt å begynne med iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BJ Skrevet Februar 14, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2005 takk for tipsa, vet at noen av vakumslangene trengs å skiftes så håper det er det. Har et til problem, det er kommt et hull i bunnpanna på motoren, noen som vet hva som er best for å tette dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Februar 15, 2005 Share Skrevet Februar 15, 2005 En kamerat tetta hull i bunnpanna med kjemisk metall, men vet ikke hvor bra dette holder, ta den av og sveis den eller kjøp ny, det er nok det beste.. hull i bunnpanna er ikke bra! hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirakulix Skrevet Februar 15, 2005 Share Skrevet Februar 15, 2005 Har hatt hull i bunnpanna i snart 2 år Jeg ser det positive i det, jeg trenger ikke skifte olje, jeg bare trenger påfyll hehe. men å sveise ei bunnpanne er INGEN enkel sak. Dette er fordi det er mye olje på metallet noe som gjør at sveiseskjøten ikke blir bra, blir bare hull. En mulighet er at du tar av bunnpannen, og sveiser en metall-bit over hullet. da kan det gå, men du må gjøre skikkelig rent før du begynner å sveise. Ellers har jeg kjøpt noe 'glyme' som kan brukes på bunnpannen. skal gi deg navnet på produktet når jeg kommer hjem ifra jobb, og får sjekket hva det heter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Divine Skrevet Februar 15, 2005 Share Skrevet Februar 15, 2005 Fikk i fakktisk samme problem i dag.. det tikker med en gang jeg vrir om nøkkelen, og så gir det seg.. med en gang var bilen veldig urlolig på tom gang.. jeg kjørte av sted og det ga seg med en gang. Hvem føler kan det være? kan det være den som går inn mot luft filtre ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Februar 15, 2005 Share Skrevet Februar 15, 2005 Er det kaldt der du bor? Oljen tar sin tid før den har kommet overalt i motoren når det er kaldt... Kanskje 15-25sec... Da kan det komme tikking som forsvinner når systemet er smurt.... Om dette kan ha innvirkning på tomgangen vet jeg ikke, men det er kanskje mulig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Divine Skrevet Februar 15, 2005 Share Skrevet Februar 15, 2005 takker for svar , setter jeg pris på Det er kaldt ja... tikker bare med en gang moteren starter så er det vekk.. sier likksom trtrtrtr.. brmmmm så er alt ok.. Det har vært sånn et par dager, urolig tomgang kom først i dag. jeg har en svak misstanke om føleren som sitter inn i luft filter bokksen. hvis den bestemmer bensin/luft til motoren, kan det kansje ligge på den. Er redd for at bilen pluttselig skal få ventil tikking. Det er så leit og høre på olja er på normalt niva (altså full) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BJ Skrevet Februar 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2005 Problemet med hullet i bunnpanna er å få noe som holder, har hørt at sveis som du sier Mirakulix, er vanskeligt å få helt bra. Det har en tendens til å ryke etterhvert. Men dette hullet er veldig lite, trenger bare å fylle på litt olje hver 20k km, derfor jeg vil prøve å tette det. Litt irriterndes å ha olje lekasje viss du parker hos noen som har fine steiner i garsrommet :\ takker for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå