Mirakulix Skrevet Februar 16, 2005 Share Skrevet Februar 16, 2005 Hey. skal som topic tilsier skifte ut opphengskulene fremme på bilen (ytre) Noen som har vært borti dette? er det en sak man kan gjøre selv, eller må man ta den inn på verksted? takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
528i Skrevet Februar 16, 2005 Share Skrevet Februar 16, 2005 hei. opphengskuler bytter du fint selv. har ikke sett hvordan det er på bmw. men du må nok ha en tærsj for å få den av. ellers er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ezpo Skrevet Februar 16, 2005 Share Skrevet Februar 16, 2005 Jeg har byttet de nedre ytre kulene på min bil, og jeg antar det er likt som på din. Tror ikke det holder med en vanlig tersj. Flatene som du skal hoøde mot på er veldig små, så en vanlig tersj tror jeg bare vil skli av. Jeg måtte lage presshylser som passet perfekt på kulen og bærearmen, og trykke dette ut og på plass igjen med en hydraulisk presse. Kan være lett å skade kulen også om verktøyet ikke passer helt. For å få til dette måtte jeg av med hele bærearmen. Dersom du har verktøy til dette går det greit, hvis ikke det være et helsike. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Februar 16, 2005 Share Skrevet Februar 16, 2005 Jeg laget også verktøy til dette når jeg byttet mine. Ser ikke for meg at dette er noen enkel jobb uten hydraulisk presse. Jeg brukte bortimot 5 tonn trykk for å få inn de nye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Februar 16, 2005 Share Skrevet Februar 16, 2005 Jeg får vel føye meg inn i rekken til ezpo og Gaute siden jeg også måtte lage spesialverktøy for å skifte disse kulene uten å skade de. Jeg brukte en liten 5 tons jekk og skiftet de med bærearmen på bilen. Ville ikke begynt på dette uten tilgang til dreiebenk og godt verktøy (jekker, terser o.l). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Februar 16, 2005 Share Skrevet Februar 16, 2005 Er det ikke enklest å bytte hele armen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Februar 16, 2005 Share Skrevet Februar 16, 2005 Er det ikke enklest å bytte hele armen? Da har man jo tapt! Mye bedre å sloss med de opphengskulene en hel kveld når det bare er de som trenger å skiftes. Billigere er det også! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Februar 16, 2005 Share Skrevet Februar 16, 2005 Enkelt regnestykke: Alternativ 1 Opphengskuler pr.stk. .........................ca 300,- +uante irritasjoner og arbeidstimer... priceless = .......... ....................................ca 300,- Alternativ 2 Bærearmer med kule pr. stk. ...............ca 1200,-? + litt irritasjoner og noen få timer...............???? =.................... ............................ ca 1200,- Jeg velger nok alternativ 1 igjen. Det er gøy å "vinne" over en vanskelig oppgave Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
528i Skrevet Februar 16, 2005 Share Skrevet Februar 16, 2005 joda. det er en avdrager beregnet på dette! husker ikke navnet men har en slik selv. er en liten 2 armet (gaffel) imellom kula og brua. og en liten arm til som skal over på andre siden, oppå bolten. og en skru i mellom disse. når du da skrur inn skruen , vil den presse bolten gjennom brua. voila. sku lagt bilde vist jeg fant. før i tiden brukte di noe som lignet på er brekkjærn. som dem kakket inn mellom kula og brua. funker fint det. appropos det å skade kula hva gjør det? den skal jo skiftes da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Februar 17, 2005 Share Skrevet Februar 17, 2005 Hehe. Jeg valgte alternativ 2 til min E34, eller, gikk i hvert fall til innkjøp at to nye bærearmer, men de ligger fortsatt i garasjen 50 mil unna.. TTT.. men må nok på plass før PKK i juni. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirakulix Skrevet Februar 17, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2005 Tror jeg går for et Alternativ nr.3 gir verkstedet opphengskulene og sier 'skift dette er du snill' da blir det ca.1000,- i arbeidstime (inkl opphengskulene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Februar 17, 2005 Share Skrevet Februar 17, 2005 joda. det er en avdrager beregnet på dette! husker ikke navnet men har en slik selv. er en liten 2 armet (gaffel) imellom kula og brua. og en liten arm til som skal over på andre siden, oppå bolten. og en skru i mellom disse. når du da skrur inn skruen , vil den presse bolten gjennom brua.voila. sku lagt bilde vist jeg fant. før i tiden brukte di noe som lignet på er brekkjærn. som dem kakket inn mellom kula og brua. funker fint det. appropos det å skade kula hva gjør det? den skal jo skiftes da Er det en slik en du beskriver her: I tilfelle kan du ikke bruke en slik en til å skifte opphengskule med. De er vel mer beregnet for å løsne navet ifra bærearmen o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
528i Skrevet Februar 17, 2005 Share Skrevet Februar 17, 2005 nei det er ikke en slik! det er 2 paralelle armer på den jeg tenker på. den er i 2 deler og hengslet på midten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
528i Skrevet Februar 17, 2005 Share Skrevet Februar 17, 2005 her er noe! øøøhm hvordan får jeg vist bilde slik som FRODE H gjorde? har lagt bildene i en mappe på pc`n. men vil legge dem ut her! er ikke nå datafrik serru. har bilder på nett og. men eneste jeg får tilbud om er snarvei til et av bildene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Februar 17, 2005 Share Skrevet Februar 17, 2005 Bildene må ligge på nett for at du skal få lagt de ut. Du kan jo spørre Gunnar i denne om han kan ordne et brukergalleri til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå