Gå til innhold

Skifte av opphengskuler

Mirakulix
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet de nedre ytre kulene på min bil, og jeg antar det er likt som på din. Tror ikke det holder med en vanlig tersj. Flatene som du skal hoøde mot på er veldig små, så en vanlig tersj tror jeg bare vil skli av.

Jeg måtte lage presshylser som passet perfekt på kulen og bærearmen, og trykke dette ut og på plass igjen med en hydraulisk presse. Kan være lett å skade kulen også om verktøyet ikke passer helt.

For å få til dette måtte jeg av med hele bærearmen.

Dersom du har verktøy til dette går det greit, hvis ikke det være et helsike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel føye meg inn i rekken til ezpo og Gaute siden jeg også måtte lage spesialverktøy for å skifte disse kulene uten å skade de. Jeg brukte en liten 5 tons jekk og skiftet de med bærearmen på bilen.

Ville ikke begynt på dette uten tilgang til dreiebenk og godt verktøy (jekker, terser o.l).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt regnestykke:

Alternativ 1

Opphengskuler pr.stk. .........................ca 300,-

+uante irritasjoner og arbeidstimer... priceless

= .......... :stupid: ....................................ca 300,-

Alternativ 2

Bærearmer med kule pr. stk. ...............ca 1200,-?

+ litt irritasjoner og noen få timer...............????

=.................... 8) ............................ ca 1200,-

Jeg velger nok alternativ 1 igjen. Det er gøy å "vinne" over en vanskelig oppgave :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda. det er en avdrager beregnet på dette! husker ikke navnet men har en slik selv. er en liten 2 armet (gaffel) imellom kula og brua. og en liten arm til som skal over på andre siden, oppå bolten. og en skru i mellom disse. når du da skrur inn skruen , vil den presse bolten gjennom brua.

voila. :wink: sku lagt bilde vist jeg fant. før i tiden brukte di noe som lignet på er brekkjærn. som dem kakket inn mellom kula og brua. funker fint det.

appropos det å skade kula :shock: hva gjør det? den skal jo skiftes da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda. det er en avdrager beregnet på dette! husker ikke navnet men har en slik selv. er en liten 2 armet (gaffel) imellom kula og brua. og en liten arm til som skal over på andre siden, oppå bolten. og en skru i mellom disse. når du da skrur inn skruen , vil den presse bolten gjennom brua.

voila. :wink: sku lagt bilde vist jeg fant. før i tiden brukte di noe som lignet på er brekkjærn. som dem kakket inn mellom kula og brua. funker fint det.

appropos det å skade kula :shock: hva gjør det? den skal jo skiftes da :wink:

Er det en slik en du beskriver her:

19-1253_l.jpg

I tilfelle kan du ikke bruke en slik en til å skifte opphengskule med. De er vel mer beregnet for å løsne navet ifra bærearmen o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noe! øøøhm hvordan får jeg vist bilde slik som FRODE H gjorde?

har lagt bildene i en mappe på pc`n. men vil legge dem ut her!

er ikke nå datafrik serru.

har bilder på nett og. men eneste jeg får tilbud om er snarvei til et av bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...