Gå til innhold

9x16", lovlig?

Jarle Skoftedalen
 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt meg fire stk Rondell 9x16 til bilen min :P Og så lurte jeg på om noen vet om dette går ann å få i vognkortet?? Dekka 205/50-16 Bridgestone Potenza RE540S (Gateslicks) og håpa å få det i vogkortet, hvis det går :D hehe... Tror dekka er lov til gatebruk, men vet ikke hvordan det er med 9" felger foran!

Takker for svar og innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene er lovlige til gatebruk, og disse trenger du ikke å få skrevet inn i vognkortet. NB! Men slike dekk er vel ikke like godt egnet for vått føre som normale dekk!

9x16 skal også gå å få godkjent foran på E30, vet at Eiker Motorshop solgte Borbet A 9x16" rund baut til E30 med papirer. Men du bør vel ha papirer på Rondellene for å få det i vognkortet.

Men 205 er jo altfor smalt til de felgene! Dersom du har/skaffer papirer på felgene så er det ofte angitt hvilke dekkdimensjoner felgene er godkjent med, og jeg tviler på at din kombinasjon er OK. Selv har jeg 224-45/17 på 8x17, altså 20 mm bredere dekk og 25,4 mm smalere felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det at jeg ikke tror på det du sier..Men har sett selv i katalogen til eiker... Det står det at E30 kun er godkjennt med 9x16 BAK.... Men om det er noe spesiellt med Borbet felgene vet jeg ikke. Hvis du går etter regelen at felgene ikke skal stikke utenom skjermkanten så går dessverre ikke Borbet A 9x16" felg innenfor skjermkanten uten valsing forran! I know! se mitt brukergalleri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 7,5" / 9" X 16" på min E30. Borbet A. I vognkort. Selv om det ikke er lov per defenisjon med ulik bredde foran og bak.

Med 215-40 på 9"'erene, og noe smalere enn det trodde eg var umulig å få på de..

Fant TuV papirene på Borbet.de

Tror det er lov med ulik bredde på felgene. Er ulik bredde på dekken som ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 7,5" / 9" X 16" på min E30. Borbet A. I vognkort. Selv om det ikke er lov per defenisjon med ulik bredde foran og bak.

Med 215-40 på 9"'erene, og noe smalere enn det trodde eg var umulig å få på de..

Fant TuV papirene på Borbet.de

Tror det er lov med ulik bredde på felgene. Er ulik bredde på dekken som ikke er lov.

Fikk det da godkjent med 205/45-16 fremme og 215/40-16 bak.

altså ulik både dekk og felg. Men om det er lov etter boka vet eg ikkje. Det står nå i vognkortet, så eg driter i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen her som har fått godkjent 9x16 foran i det hele tatt?? hehe.. begynner å tvile litt på om jeg får det godkjent..

Men som sagt, kontakt en forhandler som selger Rondell. Evt. så kan du kontakte Eiker, siden de solgte 9x16" med godkjenning rundt om, riktignok annen felg. Det hjelper uansett lite hva vi synser og mener, det er papirer og en god dag hos de som skal godkjenne bilen som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...