BMW324TDa Skrevet Februar 22, 2005 Share Skrevet Februar 22, 2005 Er det noe spesiell teknikk for å få ut all luften av kjølesystemet på en 324td?? Vet at det var ett helvete på mine tidligere, men der gikk det np til slutt. Ksiftet reg reim på fredag og i går/søndag, begynner den å varsle om lite kjølevann og temp stiger, eg guffer på med varme apparat, for å kjøle den ned, stopper og venter litt. Har i etterkant luftet (slik eg mener det skal gjøres; fylle opp med vann i ekspansjonstanken, la lokket være av, la bilen stå og gå på tomgang med varmeapparatet på fullt i ca ti min) tre ganger, men det samme skjer, vannet evakuerer og tempen stiger. Noen forslag/fremgangsmåter hadde vært topp- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet Februar 22, 2005 Share Skrevet Februar 22, 2005 Det som har fungert veldigt bra for meg på andre biler er følgende: Fylle opp ekspansjonsttanken, og så "pumpe" ut luften ved å klemme på den store gummislangen(øverste) mellom motor og radiator. huske å ha lokket til ekspansjonstanken av. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW320d Skrevet Februar 22, 2005 Share Skrevet Februar 22, 2005 halla Robert! På nokon bilar må du ha lokke på for å får trykk på systeme, da kjemme lufta! Var slik på golfen! Kokte aldri denn! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Februar 23, 2005 Share Skrevet Februar 23, 2005 Sliter litt med luft i kjølesystemet på min jeg også, men dette problemet har vært litt nedprioritert hos meg i det siste, siden jeg har slitt med litt større problem med bilen. Dersom du kommer på et lite triks, vil jeg gjerne vite det også. Jeg for min del, har hvertfall ikke fått så veldig mye ut av å lufte systemet ved hjelp av lufteskruen på vannpumpa. Har også prøvd å klemme på den store slangen som går mellom radiator og motor, uten noen stor suksess. Virker ikke som om motoren blir for varm hos meg hvertfall, men det blir en del trykk i ekspansjonstanken på grunn av lufta, og vannet evakuerer derifra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Februar 25, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2005 Lurer meg på om toppakningen min har tatt kveld... ER som sagt trøbbel med luften. Men varierer hvor lang tid den bruker på å "kvitte" seg med vannet. Alt fra 3 - 15 mil... Men synes eksosen er litt vel lys. Ser den godt i speilet når eg kjører sakte og står på tomgang. Nå er det riktig nok ganske kaldt rundt om her forskjell til hva det pleier, men eg synes eksosen har en litt rar farge for det. Noen som har noen eliminasjonsmetoder for å finne ut om det er toppakningen eller andre ting som er på gang???? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Februar 25, 2005 Share Skrevet Februar 25, 2005 Tror det skal lukte litt søtt av eksosen hvis det kommer ut den veien. Trodde det var toppakningen på min og, men jeg fant omsider et par lekkasjer i slanger/koblinger. Ikke lett å se! Den siste måtte jeg på grav for å finne.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John H Skrevet Februar 25, 2005 Share Skrevet Februar 25, 2005 Prøv å jekke opp bilen en god del i forkant, slik at luften lettere finner veien ut..og press på slangene en god stund..jeg holdt på slik i ca en halv time til en time for å lufte ut min gamle 320..husk å hold øye med tempen mens du holder på og etterfyll med vann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Februar 25, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2005 Tenkte eg skulle prøve meg på det etter jobb ja.... Men lurer litt på hva som gjør at eksosen min synes så godt.. Det kan jo hende at det er i kombinasjon med kulden og at eg ikkje har vært spesiellt oppmerksom på dette før, ELLER det kan være at det har gått shit... Håper det er førstnevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjirn Skrevet Februar 25, 2005 Share Skrevet Februar 25, 2005 min og synes ganske godt nå, Robert... Så venter spent på hva du finner ut... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Februar 25, 2005 Share Skrevet Februar 25, 2005 Eksosen viser alltid godt i kaldt vær når bilen er kald. Ser du den fortsatt godt etter et kvarters kjøring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjirn Skrevet Februar 25, 2005 Share Skrevet Februar 25, 2005 bare når jeg står i ro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Februar 25, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2005 Bare når eg står i ro ja. skal lufte den skikkelig nå, før eg kjører fra jobb, så får eg se ka som skjer i løpet av dagen. Aill kiip ju øppdeitet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Februar 25, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2005 Luftet til eg så mannen med småfuglene, men ingen merkbar forskjell. Etter litt feilsøking, kjenner eg at slangen ut fra termostaten er kald, mens øverste slangen på radiatoren er kokvarm og under ett voldsomt trykk. Det tyder vel på at vannet inni der koker og evakuerer ut gjennom dreneringen på ekspansjonstanken pga høyt trykk?? Tiltak i morgen blir å stå opp tidlig, få tak i en ny termostat. Skifte denne og se om det blir noe forskjell,. Hvis ikkje dette gir resultater, har eg en bekjent som skal komp tenste den. Så får vi se ka den testen sier *krysse fingre* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Februar 25, 2005 Share Skrevet Februar 25, 2005 vannpumpa kan jo også begynne og bli litt dårlig. da kan han få litt slikesyndromer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Februar 26, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2005 Har tenkt på denne og ja. Skal prøve ALT før eg tar av noe topp i vhertfall. Det er ufattelig kjedelig, og nå fremover skal eg jobbe slik at det har eg IKKE tid til. Pluss at det er jo greit å kunne kjøre på jobb og da.. Skal av gårde etter termostat nå. Håper det er den. Hører på pris på vannpumpe og når eg er rundt. Får bli neste det da, med mindre trykktesten viser noe helt rabiat noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå