Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

motorvitfta på bilen min er gåen. etter å ha letet rundt etter gammel "ny" uten noe hell har jeg funnet ut at jeg skal lage meg en elektrisk en. Jeg snakket med en kar som sa at jeg kunne finne delene fra golf 1 eller golf 2, eller andre for den saks skyld å koble opp. Da skulle jeg bare koble inn en "bryter" på den ene radiator slangen. så da legger jeg opp en ledning fra batteriet, til "bryteren", så til vifta derretter til jord. Høres dette fornuftig ut?!

Vet dere om andre biler så har elektrisk vifte?

takker for svar.

Skrevet

hei. di fleste biler har elektrisk vifte i dag, iallefall japser.

så det er en lett sak å ordne. tror jeg har 5/6 liggende i kjelleren som jag har plokket av div biler. du får kjøpt komplette sett med kabler og føler inkludert. kjøpte et slik ti 800kr nytt en gang husker jeg.

se om det er noen plastplugg i radiator som kan skrues ut. vet at mange har en slik plugg. for da kan du kjøpe en original føler og sette der den skal være. blir litt mer proft da.

men for all del. i slangen funker utmerket. enkelt og koble. det fikser du. :wink:

Skrevet

Hvis det er snakk om E30 så kan du plukke den av og ikke sette den på igjen. Det har jeg gjort uten problemer. eneste når det er veldig varmt ute og du står mye i ro så kan tempen stige endel.

Skrevet

de siste e30ene hadde ikke elektrisk vifte da? kunne jo evnt tatt fra den, for da er det jo kvalitets varer og :lol:

lager en DIY side etterpå om noen lurer på det samme.

Skrevet

ja det må du gjøre. hender jo at dette spørsmålet kommer opp i forumet, så kjekt å ha en plass å henvende folk. :wink:

blir litt enklere enn forklaring på denne måten :wink:

Skrevet
Hvis det er snakk om E30 så kan du plukke den av og ikke sette den på igjen. Det har jeg gjort uten problemer. eneste når det er veldig varmt ute og du står mye i ro så kan tempen stige endel.

Hva mente du med dette? at motoren blir fort varmere enn den skal når en står i ro over tid?

Skrevet
Hvis det er snakk om E30 så kan du plukke den av og ikke sette den på igjen. Det har jeg gjort uten problemer. eneste når det er veldig varmt ute og du står mye i ro så kan tempen stige endel.

Hva mente du med dette? at motoren blir fort varmere enn den skal når en står i ro over tid?

Ja, jeg kjører også uten fungerende vifte (viskosekoblingen har kvelda, og koster 1500 schpenn). Er ikke noe problem i det hele tatt til vanlig, men lar jeg bilen stå på tomgang i noen minutter stiger fort nåla en del.

Skrevet

er det ikke derfor vi kobler inn den "bryteren" som sier at vifta skal begynne å gå? mener du at den ligger liksom å vipper? vifta vil vell slå seg på før den blir altfor varm?

Skrevet

Øh. Snakker du om bryteren/termostaten til en eventuell elektrisk vifte? Jeg snakker om den originale mekaniske vifta, som drives av motoren via viskosekobling. Tror Jan E30rik også gjør det. Forstod det slik at han mente du bare kunne droppe å ha noen vifte.

Selv har jeg tenkt å få ordna det før sommeren. Er redd det blir verre med kjølingen når tempen stiger. Tør ikke ta noen sjanser da, med køkjøring og slikt...

Skrevet

De fleste biler idag har elektriks vifte.. F.eks stikk på et høggeri, se etter framhjuls trekkere, der har du mange vifter og velge mellom tipper jeg ;)

Mulig du finner en som passer ganske bra, uten for mye ombygging .. 8)

Skrevet
Øh. Snakker du om bryteren/termostaten til en eventuell elektrisk vifte? Jeg snakker om den originale mekaniske vifta, som drives av motoren via viskosekobling. Tror Jan E30rik også gjør det. Forstod det slik at han mente du bare kunne droppe å ha noen vifte.

Selv har jeg tenkt å få ordna det før sommeren. Er redd det blir verre med kjølingen når tempen stiger. Tør ikke ta noen sjanser da, med køkjøring og slikt...

Snakket om føleren til en eventuell elektrisk vifte. Om jeg monterer en slik vifte så kan den til tider få for lite kjøling? om jeg forstod dere rett?

Skrevet

hvis du monterer føleren på en egnet plass, blir det ikke noe problem med kjølingen. som sagt er det mange biler med el vifte.

og jeg mener at det er den optimale kjølemåten.

får liksom en mer (stabil) kjøling da.

ser her at det er noen missforståelser ang el vifte/viskosevifte. er 2 forskjellige vifter det.

du skal montere en elektrisk vifte. det er inga problem med kjøling :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...