Gunnar Skrevet Mars 1, 2005 Share Skrevet Mars 1, 2005 Noen som kan si meg noe om hvor mye arbeid det er å bytte dempere og fjærer på en E34M20 sedan? Trenger man spesialverktøy til noe? I så fall hva? Motor Technik sitt verksted skal ha 5 timer for det. De har montert det samme kittet mange ganger før og burde derfor kunne det ganske godt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2005 Hmm, fant en del info om det. Ser ut som alt man trenger av spesialverktøy er slik sak for å presse sammen fjørene. http://www.bmwe34.net/e34main/maintenan ... shocks.htm http://www.bmwe34.net/e34main/maintenan ... shocks.htm De anslår forøvrig 2 timer per side foran og 1.5 time per side bak, altså 7 timer totalt. Blir vel en god dags arbeid på min pensjonist kan jeg tenke meg. Er vel fortsatt originalfjørene og demperne som sitter på. Får gå til innkjøp av en dobbelpakke med CRC 5-56 eller WD-40... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Mars 1, 2005 Share Skrevet Mars 1, 2005 Hmm, fant en del info om det. Ser ut som alt man trenger av spesialverktøy er slik sak for å presse sammen fjørene. ta en tur på biltema, dette verktøyet har en neglisjerbar kostnad. jærspenner Kraftig utførelse med fire smidde gripeklør. Utstyrt med innv. 1/2"-fatning og utv. 21 mm 6-kantfatning for fastnøkkel. Gripevidde 230 mm. Selges parvis. Skriv utVise høyoppløst bilde Art nr Pris 19-256 119,00 kr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2005 Jepp. 119,- skal jeg overleve. Regner egentlig med at far har slikt allerede. Lurte bare litt siden iSmannen tidligere har nevnt at han var innom et verksted for å få gjort noe da han gjorde det på sin E36. Men er vel en del forskjeller til E34... En ting til, pleier alt som skal byttes å følge med i disse komplette kittene, eller trenger jeg noe fra BMW? Fester? Bolter? Annet? Ser f.eks dette: New rear shock mounts ($23.00 each) Don't buy MEYLE, specify BOGE Er det noe som følger med, eller må jeg handle? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Mars 1, 2005 Share Skrevet Mars 1, 2005 Jepp. 119,- skal jeg overleve. Regner egentlig med at far har slikt allerede. Lurte bare litt siden iSmannen tidligere har nevnt at han var innom et verksted for å få gjort noe da han gjorde det på sin E36. Men er vel en del forskjeller til E34... En ting til, pleier alt som skal byttes å følge med i disse komplette kittene, eller trenger jeg noe fra BMW? Fester? Bolter? Annet? Ser f.eks dette: New rear shock mounts ($23.00 each) Don't buy MEYLE, specify BOGE Er det noe som følger med, eller må jeg handle? Mitt problem var å klemme sammen linære fjører som er ganske korte sammenlignet med original (50mm senk) på korte dempere. Det gikk SÅVIDT med spesialverktøy. Å ta av de gamle med Biltemaene gikk greit, men vær forberedt på overraskelser når det nye skal på. Min sterke anbefaling er å demontere alle demperne og ta de med på et verkted å få de til å bytte om fjærene. Har demperne stått på siden bilen var ny, ville jeg tatt høyde for å byttet demperlagerne i toppen av de (om det ikke koster skjorten). Uansett; Lykke til. Jobben er jævlig men resultatet er verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2005 Jeg skal ha nye både dempere og fjører, så kanskje jeg bare burde høre med de jeg handler fra om de kan få de klemt på med en gang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Mars 1, 2005 Share Skrevet Mars 1, 2005 Kjøper du nye dempetårnlager (?) bør det være en smal sak å få til. Gjør du ikke det, må de jo skrues av de gamle og på de nye. Tør jeg spørre hva du gikk for tilsutt? FK med Bilstein? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2005 Har ikke handlet enda (ser ikke ut for at jeg får sjanse til å bytte før i juni - har EU da), men det blir enten FK (fra A-dekk) eller AP (fra Motor Technik .. finner desverre ingen andre som har komplette sett til bilen min) , begge med gassdempere og i 60/40. Er ikke sikker på hvem som produserer dempere for de. Begge havner på rundt 4500,- (med rabatter). Synes Bilstein Sprint/Sport blir for dyrt for gamlingen, og jeg tror neppe jeg har behov for det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mars 1, 2005 Share Skrevet Mars 1, 2005 En ting til, pleier alt som skal byttes å følge med i disse komplette kittene, eller trenger jeg noe fra BMW? Fester? Bolter? Annet? Ser f.eks dette: New rear shock mounts ($23.00 each) Don't buy MEYLE, specify BOGE Er det noe som følger med, eller må jeg handle? Nå vet ikke jeg hvordan bakstillingen ser ut på E34 men det er godt mulig de mener de øvre innfestningene til demperene bak. Disse foringene er en svakhet på E36 så du skal ikke se bort ifra at det er en kjent slitedel på E34 også. Disse foringene følger ikke med i noe senkesett men koster nok ikke så mange kronene hos din lokale delepusher heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Mars 3, 2005 Share Skrevet Mars 3, 2005 Har du virkelig ikke byttet fjærer og dempere på en bil en gang? Ikke rart du ikke skjønner at Biltema er en gullgruve da! Jeg måtte bruke 2 typer fjærklemmer for å få til å bytte fjærene på en E30. Dvs. 4 stk til sammen. Brukte den som er nevnt over her og en som er litt mindre som fikk plass i mellom. Tror Biltema har den også så du trenger begge typene. Fjærbena hadde rustet skikkelig fast i demperne så du bør spraye på masse WD40 eller CRC på toppen av fjærbena! Bør spraye noen dager i forveien på alle skruer som må løsnes. Er ikke dumt å bytte de relaterte foringene heller i samme slengen. Er ikke vanskelig å bytte hvis man har litt verktøy tilgjengelig og kan improvisere litt underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE34 Skrevet Mars 3, 2005 Share Skrevet Mars 3, 2005 Har gjort denne jobben på 3 timer, 2 mann. Greit med noen ekstra hender av og til. 1 time hver side fremme og 1/2 time hver side bak. Var da tredje gangen på 2 uker vi gjorde denne opperasjonen. 5 timer på et verksted må da inkludere forstillings kontroll og mat pause? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Mars 3, 2005 Share Skrevet Mars 3, 2005 Har gjort denne jobben på 3 timer, 2 mann. Greit med noen ekstra hender av og til. 1 time hver side fremme og 1/2 time hver side bak. Var da tredje gangen på 2 uker vi gjorde denne opperasjonen. 5 timer på et verksted må da inkludere forstillings kontroll og mat pause? 2 mann i tre timer gir da vitterlig seks timer for jobben og det til tross av at dere hadde rutinen. Eller har dere "betal for en, få to" tilbud? At en mann tar det på fem timer med hjulstilling er da ikke så mye å klage på da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Mars 4, 2005 Share Skrevet Mars 4, 2005 Det er da veldig enkelt og skifte fjør når demparen og fjøra er skrudd av komplett! men du må ha 2 slike klemmer som vist, men det er greit med 3 slik at du kan bruke ei til og holde igjenn med når du skal skifte tak! vist du må. men ha for guds skyld respekt for dette, kan vere fantastisk farlig, vist klemma sklir av eller glipper, det kan eg skrive under på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John H Skrevet Mars 4, 2005 Share Skrevet Mars 4, 2005 Dette greier du fint gunnar Men for guds skyld, pass på så klemmene ikke sklir av som Ettertenning sier.. har en kompis som var uheldi med dette, fjøra føyk i en sinnsyk fart midt inni garasjen, forbi en bil og utrolig nok traff den ingenting.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 6, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2005 Takker for råd gutter. 5 timer hos Motor Technik var uten hjulstillingskontroll. De kan visst ikke ta slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå