Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har i det siste lurt på hvordan forholdet mellom kilo og hk er. om vi tar for oss f.eks en golf gti som trimmes med 20 hk ekstra, og en bmw 325 som trimmes med 20 hk ekstra så vil vell golfen trekke i fra, iallefall opp til 100kmt. (jeg sammenlignet disse bilene da de går omtrent samme tid fra 0 - 100 kmt)

hvor mange hk må bmwen trimmes med "ekstra" for å få samme tider som f.eks golfen?

noen som vet?

Skrevet

Om man øker effekten med like mange % blir det vel noe i nærheten likt fra 0-100. Sannsynligvis en liten fordel BMW.

Når farten blir stor vil BMW ha en stor fordel dersom effekten er økt med samme %. Årsaken til det er at da er det ikke vekten som er største fienden, men luftmotstanden.

Skrevet

Viss du vet hvor mye begge bilene veier så er det ingen problem å finne det ut.

Skrevet

Husk at Golfen sannsynligvis har større drivverkstap enn BMWen (3-5%?). I tillegg er det vanskeligere og vanskeligere å få til en effektiv start (alle kreftene ned i asfalten) med en FWD jo mer effekt den får.. Mye som spiller inn.. :)

Skrevet

ok. men bare ta et eksempel, der vi ser bort ifra utveksling. bil a tar 0 - 100 på 10 sec og veier 1000 kg. bil b tar 0 - 100 på 10.5 sec og veier 1100 kg. hvor mange hk må da bil b trimmes med for å oppnå en tid på 10 sec?

Skrevet

bil a: 1000 kg. og ca. 120 hest. det blir rett og slett 120 hk/tonn eller 0,12 hk/kg.eller 8,33kg/hk

Bil B:1100kg ukjent hesteantall. 1100*0,12=132 hest. da er hk/kg forhold eller kg/hk forholdet likt:

1100/132=8,33kg/hk

viss utveksling og luftmotstand da er noenlunde likt skal de gå like fort. sjåføren er også en faktor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...