Gå til innhold

Regler for banekjøring

jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

jeg er en ihuga bmw entusiast,og i fjor var vi tilskuerer på rudskogen.i år er bilen mer klar for banekjøring (senket,bredere dekk mm) ,men hva er reglene for banekjøring? Jeg har hørt rykter om at forsikringen ikke gjelder på bane.stemmer dette?det er det som bekymrer meg mest.

hva er familiekjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Du må tegne tilleggsforsikring for å få lov å kjøre på bane. Dette gjør du på den aktuelle banen. Har aldri gjort det selv, og tviler på jeg kommer til å gjøre det i år. Koster vel rundt 1000 kr. Litt dyrt pluss nye sommerdekk jeg ikke har lyst å svi av...hehe....meeen frister gjør det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt i gråsonen.

Sjekker du i polisen din ser du at det står klart skrevet at forsikringen ikke dekker noen former for konkurransekjøring. Kalles kjøringen førertrening og er uten tidtakning blir det med andre ord mer i gråsonen. Holdes fartsgrensene (80km/t utenfor tettbebygd strøk) bør det være muligheter... men 80 er desverre lite på de litt større banene i landet... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er "vanlig fart" generelt rundt om på f.eks rudskogen, i store slakke svinger og langsiden f.eks ? har lyst å dra min egen bil utpå til sommeren men også usikker pga forsikringa! dessuten er den ikke senka, har originale bremser! veit ikke om det passer så bra da..eneste jeg har som jeg tror passer til banekjøring er dekka, Falken, 225/45/17 hastighets-indeks V..bilen klarer ikke mer enn 203 km/t så det burde holde foreløpig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du trenger ikke å være redd for å gjøre deg selv til latter! Undertegnede har nemlig også tenkt å prøve seg og kommer garantert til å sette ny rekord i å kløne det til :oops: . Nå er det imidlertid slik at en gang jo må være den første for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe problem gutter. Still på de treffene dere vil. Vi i BMWCCN er hyggelig. Og dere er hjertelig velkommen til å melde dere inn. Sjekk bmwccn.no

Hva gjelder banekjøringen og ....en halvtime på banen ...Rudskogen ...glem det ....You'll have a burning bimmer...hehe

Ta deg 5 min ...og så la dekk og bremser kjøle seg ned tenker jeg ..maks 10 min ...hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva er familiekjøring? er det påbudt med hjelm da og? så nemmelig at de ikke brukte det på den dvd`en jeg fikk tilsendt fra bmw klubben.

Nei, hjelm har så langt ikke vært påbudt under den såkalte familiekjøringen. Under denne "øvelsen" går det roligere for seg og bilene slippes utpå med lenger intervaller. I tillegg er forbikjøring forbudt og det er tillatt med passasjerer i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst å prøve litt banekjøring selv til sommern, men det spørs litt på hvilken bil det blir. Må nesten ha en med litt gamp da:P

Dersom man er uerfaren med banekjøring så mener jeg bestemt at man har minst like mye utbytte av kjøringen med en bil som har bare moderat antall hk. Horna vokser nok i panna allikevel på bane om man ikke skal forsøke å tøyle flere hundre hk.... Husk at de aller fleste BMWer har flere hk enn gjennomsnittsbilen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med erik E46. du har det like gøy med 100 hester første gangen du kjører på en bane. trenger ikke 300. det er viktigere med ordentlige bremser og understel!! og å bli kjent med bil og bane først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...