Rage-A Skrevet Mars 17, 2005 Share Skrevet Mars 17, 2005 Hei Etter jeg skiftet clutchen min i sommer, til en sachs sportsclutch, så gikk det noen dager etter byttet, så begynte girkassa å skrape litt. Dette kom og gikk, og det gjør det enda. Noenganger går det helt fint, og noenganger skraper det noe inni helvette. Det er værst fra 4->2. Har nå skiftet alle foringer og slik, samt til shortshift (M Coupe Girstang med 35% kortere vandring?), luftet clutchen (2 små bobler) samt ny olje på kassa (GL4 80/90w som BMW anbefaler) Men det jeg ikke skjønner. Girkassa var SMOOTH, uten noe tull før jeg skiftet clutchen, og nå er den ikke fin. Ble tight og fint etter jeg skiftet til shortshift, men skraper. Dog ikke så mye som den gjorde før. Har jeg blåst sync ringene? Hva vil evt skifte av ringene koste? Takker for all hjelp. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teekay1983 Skrevet Mars 17, 2005 Share Skrevet Mars 17, 2005 Eg også lurer på hva det vil koste å skifte desse synkron ringene. Snakka med eit verksted og de sa det ikke lønte seg å reparere, bedre å skaffe ei brukt eller overhalt girkasse. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Mars 17, 2005 Share Skrevet Mars 17, 2005 Hvis du skal ned med og åpne girkassa så er vel bare det en kostbar operasjon på et verksted...Da er det likså greit å overhale i samme slengen eller hyve på en brukt en... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Skrevet Mars 17, 2005 Share Skrevet Mars 17, 2005 Det er i og for seg ikke noe problem å skifte synkroniseringsringene, men det er som BalleKnalle sier en omfattende operasjon. Pris på reparasjoner er alltid forferdelig vanskelig å antyde, men på et godkjent verksted vil jeg tippe +/- 10.000 kroner. En annen grunn til at det er like greit å overhale hele greia evt. bytte med en brukt, overhalt kasse, er at det ikke er så veldig lurt å putte i nye ringer og la det bli med det. Det blir rett og slett ubalanse når de nye skal arbeide sammen med de gamle delene som har "slitt seg til" over mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage-A Skrevet Mars 17, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2005 Så dere sier at syncringene er problemet med min kasse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John H Skrevet Mars 17, 2005 Share Skrevet Mars 17, 2005 Hvis det er sync. ringene som er gåen koster det en god del å fikse..eg fikk et tilbud til gamle bilen min hos et autorisert verksted og da kostet det ca 7000kr, og det uten arbeid med demonterint og montering på bilen ..eg kjøpte brukt kasse til 1500kr som var kjørt 150000..funket 100% Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet Mars 17, 2005 Share Skrevet Mars 17, 2005 Rage-A: ikke det at jeg har så vanvittig peil på akkurat det der, men siden du skifta giroverføringa så ville jeg tro problemet lå inni kassa. Så ja jeg ville tro det var syncringene ++ siden det sikkert har kommet litt ekstra slitasjen etter all tann pussinga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage-A Skrevet Mars 17, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2005 Får jeg prøve å finne en brukt kasse da. Skjønner fremdeles ikke hvorfor den ble sånn etter clutchskiftet men.. Sånn er livet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet Mars 17, 2005 Share Skrevet Mars 17, 2005 For meg så høres det ut som du kanskje ikke får clutchet skikkelig ut før girskift, at clutchen henger litt på mens du girer. Trur jeg ville sjekka at clutchen clutcher skikkelig ut før jeg hadde åpna kassa å bytta ringer. Hadde jo vært litt pussig om de skulle ryke akkurat da uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage-A Skrevet Mars 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2005 For meg så høres det ut som du kanskje ikke får clutchet skikkelig ut før girskift, at clutchen henger litt på mens du girer.Trur jeg ville sjekka at clutchen clutcher skikkelig ut før jeg hadde åpna kassa å bytta ringer. Hadde jo vært litt pussig om de skulle ryke akkurat da uansett! Også en ting jeg kunne ha sjekket... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet Mars 18, 2005 Share Skrevet Mars 18, 2005 henry: god ide.. Du kan gire selv om du ikke får clutchet vet du.. "bare" å dra spaken fort over i neste gir på riktig turtall.. .men det funker best på ordentlig gamle kasser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage-A Skrevet Mars 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2005 Jepp. Men hvorfor er det kun 2. giret som er køddent? Fra fra alle gir ned til andre, ikke opp... jeg kjenner trøstelageret på pedalen noenganger også, klikker liksom litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet Mars 18, 2005 Share Skrevet Mars 18, 2005 å ja, stemmer... da er det tvilsomt clutchen igjen.. ville hvert fall vært veldig rart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå