Gå til innhold

Morsom girkasse


Rage-A
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Etter jeg skiftet clutchen min i sommer, til en sachs sportsclutch, så gikk det noen dager etter byttet, så begynte girkassa å skrape litt. Dette kom og gikk, og det gjør det enda. Noenganger går det helt fint, og noenganger skraper det noe inni helvette. Det er værst fra 4->2.

Har nå skiftet alle foringer og slik, samt til shortshift (M Coupe Girstang med 35% kortere vandring?), luftet clutchen (2 små bobler) samt ny olje på kassa (GL4 80/90w som BMW anbefaler)

Men det jeg ikke skjønner. Girkassa var SMOOTH, uten noe tull før jeg skiftet clutchen, og nå er den ikke fin. Ble tight og fint etter jeg skiftet til shortshift, men skraper. Dog ikke så mye som den gjorde før.

Har jeg blåst sync ringene? Hva vil evt skifte av ringene koste?

Takker for all hjelp.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i og for seg ikke noe problem å skifte synkroniseringsringene, men det er som BalleKnalle sier en omfattende operasjon. Pris på reparasjoner er alltid forferdelig vanskelig å antyde, men på et godkjent verksted vil jeg tippe +/- 10.000 kroner.

En annen grunn til at det er like greit å overhale hele greia evt. bytte med en brukt, overhalt kasse, er at det ikke er så veldig lurt å putte i nye ringer og la det bli med det. Det blir rett og slett ubalanse når de nye skal arbeide sammen med de gamle delene som har "slitt seg til" over mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sync. ringene som er gåen koster det en god del å fikse..eg fikk et tilbud til gamle bilen min hos et autorisert verksted og da kostet det ca 7000kr, og det uten arbeid med demonterint og montering på bilen :shock: ..eg kjøpte brukt kasse til 1500kr som var kjørt 150000..funket 100% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rage-A: ikke det at jeg har så vanvittig peil på akkurat det der, men siden du skifta giroverføringa så ville jeg tro problemet lå inni kassa. Så ja jeg ville tro det var syncringene ++ siden det sikkert har kommet litt ekstra slitasjen etter all tann pussinga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres det ut som du kanskje ikke får clutchet skikkelig ut før girskift, at clutchen henger litt på mens du girer.

Trur jeg ville sjekka at clutchen clutcher skikkelig ut før jeg hadde åpna kassa å bytta ringer.

Hadde jo vært litt pussig om de skulle ryke akkurat da uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres det ut som du kanskje ikke får clutchet skikkelig ut før girskift, at clutchen henger litt på mens du girer.

Trur jeg ville sjekka at clutchen clutcher skikkelig ut før jeg hadde åpna kassa å bytta ringer.

Hadde jo vært litt pussig om de skulle ryke akkurat da uansett!

Også en ting jeg kunne ha sjekket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...