Gå til innhold

Erfaringer med bruktimport noen?


Loke
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å importere en E36 320i, 325i ell 328i (kommer an på avgiftene) rundt 95 mod..

Noen som har noen tips/advarsler generelt, og peiling på hvordan jeg regner ut hva alle avgiftene osv kommer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.toll.no finner du en importkalkulator.

Det skulle ikke forundre meg om dette er biler som er billigere å kjøpe i Norge. Fordelen med import er et mye større utvalg.

Et tips er å se etter annonser med teksten MwSt. ausweisbar. På disse bilene kan du trekke ifra den Tyske momsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger vel ikke si at du kan få en fullstendig "kjøpsrapport" på naf for slikk og ingenting! :D

ta med en kompis kjør se på etc...

men...

jeg har kjøpt brukt importerts fra et firma i bergen med dårlig rykte, og jeg må si det selv at de virket ikke særlig ærlig nei! Men jeg er ikke misfornøyd med kjøpet(fikk noen til å sille diagnose på "beibien") og eg fikk "GO" så då kjøpte eg :D

men en ting bør du huske på! at

du hører nesten aldri om folk som gjør dårlige bilkjøp, og nesten aldri om noen som gjør et dårlig bilsalg!

The rest is up to you my friend!

få hjelp av noen(som kan biler) så slipper du å bli offer for "et godt bilsalg" du og!

eg mener 500-1000 kr for en skikkelig naf-test er ingen stor investering på en bil til 100.000 - x00.000 :)

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar! :D

Ble fristet pga mye mer utvalg som du sa " Frode H ". Spørs om det ikke blir en liten tur til tyskland etter jeg har ordnet opp i dagens bil situasjon.

Noen som har peiling på om de bilene som blir "tukla" med kilometeren, blir det i tyskland eller i Norge som regel, hvis det finnes noen oversikt på dette i det hele tatt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mange feller å gå i.... Har hørt historier om folk som har fått et "dritbra" tilbud på bil, kjøpt den for senere å bli stoppa av "Polizei" pga stjålet bil. :? Men først av alt må en vel sjekke med Toll-vesenet o.l. hva som er gunstig å importere....

Ganske kjekt å ha med noen som kan litt av det språket (tysk i tyskland osv). Så gjelder det å sjekke bilen(e) nøye... Tyskerne har vel en form for "NAF" de oxo, der du kan få bilen opp på bukk og sjekke osv...

Service hefte er vel hipp som happ i Tyskland... Du får vel et "mekka" hefte for ca 500,-NOK. Så har du det der med tilbakeskrudde biler, men dette forekommer jo her hjemme oxo... :?

En annen løsning er å la et firma importere den biltypen du vil ha. Men sjekk nøye før du inngår en deal. Mange useriøse her også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt begge mine Z3 Coupèer i Tyskland og importert dem selv. Begge er kjøpt hos BMW-forhandler og det har absolutt ikke vært noen problemer! Hos en seriøs forhandler vil ikke servicehefte og kilometerstand by på mer usikkerhet enn om du skulle kjøpt bilen hos en BMW-forhandler her i Norge. En seriøs forhandler ordner med alle nødvendige papirer og tyske tollskilter/forsikring. Sistnevnte koster ca. EUR 400 så vidt jeg husker. Ved grensepassering får du en frist, vanligvis 72 timer, til å betale den norske momsen. De øvrige avgiftene kan du vente med, men de må selvfølgelig være betalt før du kan registrere bilen. Når avgiftene er betalt bytter du de tyske tollskiltene (De er gyldige i en måned så vidt jeg husker, men du har altså ikke lov å kjøre med dem i Norge etter at Tollvesenets frist har gått ut). med prøveskilter og gjør deg klar for Trafikkstasjonen. Når bilen er typegodkjent i et EU-land er kontrollen relativt overfladisk og dessuten gratis(!).

Uansett er det alltid viktig å ha i bakhodet at tilbud som er for gode til å være sanne som regel ikke er det heller. Å kunne en del tysk eller å alliere seg med noen som kan det heller ingen ulempe.

Når du regner avgifter er det viktig å huske på at du ikke skal betale moms på den tyske momsen og at den tyske forhandleren refunderer den momsen du har betalt (16%) når du kan dokumentere at bilen er formelt innført til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler at du har mye å hente på -95 modell av E36 serien, disse er ganske billige allerede i Norge.

Det du kan hente litt inn på er utstyrspakker/ekstrautstyr da det ikke blir noen nevneverdig økning på denne biten v/import.

Holder du deg til større forhandlere så er sjangsene for å bli lurt liten, skulle det være vesentlige avvik i forhold til oppgitte vilkår så kan du kjøre sak på dem som mot ett normalt firma.

Du har nok mindre prutningspotensiale på større firma men du har større sikkerhet.

Men som jeg sa innledningsvis så tror jeg ikke import lønner seg noe nevneverdig for den modelltypen du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle importere en '92 325i men fant til slutt ut at jeg fikk den billigere i Norge og kjøpte den her istedet. Må tenke på at det er mange andre utgifter man må ut med som reise, opphold og diverse papirer. Viss du ofte ser på internett etter bil så dukker det til slutt opp et bra tilbud.

Men lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...