Gå til innhold

chip trimming på E36


humayun
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde et Kelleners Kit til min 318ti som jeg desverre aldri monterte.

Dette besto av chip, nye kammer, et K&N filter og det skulle også vært eksosanlegg med (dette hadde ikke jeg). Tilsammen skulle dette gi ca. 20hk på denne motoren, noe jeg tror stemmer sånn noenlunde.

Når det gjelder chipping av en vanlig sugemotor så ikke forvent dere så altfor mye. Sannsyligvis vil ikke effektøkningen være så stor at du vil merke noe som helst. Turtallsperren blir flyttet litt opp og det kan jo være nyttig for enkelte og det kan også bli et jevnere drag i motoren, en gunstigere effektkurve med andre ord.

En kjenning på jobb var hos www.trimchip.no og fikk chippet sin '96 520i.

Jeg har spurt han mange ganger om bilen gikk noe bedre etterpå men har aldri fått noe skikkelig svar.. Så mye merket han den chippen.. :wink:

Ser det blir snakket om 15-20 hester her. Glem det, det kommer aldri til å bli i nærheten engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en skal gjøre chipping lovlig (les: ikke øke antall hester) kan en gå inn å endre på original programmeringen i bilens originale chip. Hvis en motor har toppytelse på 200hk ved 6000omdr. kan det endres slik at alle hestene er tilgjengelige på et lavere turtall. På denne måten blir ikke "heste-antallet" økt utover det som er betalt avgift for, men du får toppeffekt i et turtallsområde du kanskje opererer oftest i. F.eks 4000omdr....

En Hk økning som en effektbox gir er jo i utgangspunktet ulovlig, men den kan jo fjernes på 5min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir snakket om 15-20 hester her. Glem det, det kommer aldri til å bli i nærheten engang!

Merk at her er det snakk om 320 og 318 omhverandre litt, har en kompis som fikk chippet sin bil en mitsubishi charisma han fikk 10 hest ekstra der bilen har orginalt 115 hk..han hadde effektmåling etterpå og fikk med seg resultatet..han har jo dokumentert at han har fått 10hk ekstra, kan jo ikkje vera noke tull då? om han merke det noke særli er jo et anna spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på hva slags utstyr som blir montert (kvalitet) og hva slags motor du har. Jo bedre kvaliteten er og jo større motor du har desto bedre effekt får du. Hadde aldri gidda å kjøpe effektanlegg, filter, chip og kammer for lusne 20 hk. Mulig jeg kjører den på dyno etterpå. Me får sjau :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir snakket om 15-20 hester her. Glem det, det kommer aldri til å bli i nærheten engang!

Merk at her er det snakk om 320 og 318 omhverandre litt, har en kompis som fikk chippet sin bil en mitsubishi charisma han fikk 10 hest ekstra der bilen har orginalt 115 hk..han hadde effektmåling etterpå og fikk med seg resultatet..han har jo dokumentert at han har fått 10hk ekstra, kan jo ikkje vera noke tull då? om han merke det noke særli er jo et anna spørsmål..

Da kommer det naturlige oppfølgingsspørsmålet: Hadde han effektmåling før han chippet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir snakket om 15-20 hester her. Glem det, det kommer aldri til å bli i nærheten engang!

Merk at her er det snakk om 320 og 318 omhverandre litt, har en kompis som fikk chippet sin bil en mitsubishi charisma han fikk 10 hest ekstra der bilen har orginalt 115 hk..han hadde effektmåling etterpå og fikk med seg resultatet..han har jo dokumentert at han har fått 10hk ekstra, kan jo ikkje vera noke tull då? om han merke det noke særli er jo et anna spørsmål..

De kan jo korrrigere resultatet opp og ned med diverse avvik og forsekjellige prosenter for drivverkstap før og etter montering av chip så de som selger chipper er ikke til å stole på når det gjelder slik måling.

Hvis det var han som solgte trimchippen som tok effektmålingen så er ikke den dokumentasjonen mere verdt enn ett lite stykke dasspapir desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på hva slags utstyr som blir montert (kvalitet) og hva slags motor du har. Jo bedre kvaliteten er og jo større motor du har desto bedre effekt får du. Hadde aldri gidda å kjøpe effektanlegg, filter, chip og kammer for lusne 20 hk. Mulig jeg kjører den på dyno etterpå. Me får sjau :wink:

Tror ikke du får mer enn 20 hester ekstra med det der nei! Skal du ha den på dyno må du gjøre det først også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange biler har mer effekt orginalt enn det som er oppgitt. Dette gjelder flere modeller fra BMW og sikkert mange andre biler også. Hvis man da bare tar effektmåling etter montering av chip er det jo lett å gi chippen æren for den "ekstra" effekten. See? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir snakket om 15-20 hester her. Glem det, det kommer aldri til å bli i nærheten engang!

Merk at her er det snakk om 320 og 318 omhverandre litt, har en kompis som fikk chippet sin bil en mitsubishi charisma han fikk 10 hest ekstra der bilen har orginalt 115 hk..han hadde effektmåling etterpå og fikk med seg resultatet..han har jo dokumentert at han har fått 10hk ekstra, kan jo ikkje vera noke tull då? om han merke det noke særli er jo et anna spørsmål..

Da kommer det naturlige oppfølgingsspørsmålet: Hadde han effektmåling før han chippet den?

Joda gutten forlangte måling før de fikk lov å chippe den, orginalt 115hk, på måling før chip 116hk! Han sto og så på når alt ble gjort og sto på sida og såg på resultatet når de målte etter chipbytte, tok 3 timer!..men som sagt skryter han ikkje så mykje av hvor stor forskjell det er før og etter bytte :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye snakk om hvor vidt man får hk og ikkje vet å chippe.

Jeg chippet min 325i hos www.trimchip.com utenfor bergen for 1500 kr,-

skulle få 17 hk mer ca, det eg opplevde var at eg fikk sykt mye mer drag før 4000 omdreininger og at den ikkje gikk bedre etter 4000 omdreininger. fikk sikkert mer der og, men draget fra under 4000 omdreininger var mye bedre, så vil si at chip duger. 325 e30 er fra før skremmende dau under 4000 originalt, så greit med litt bunndrag og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en chip som ble kjøpt fra england, den skulle vel gi en 15-20hk. nå har jeg riktignok denne sammen med en portet og planet topp også men jeg merka det utrolig godt når jeg bytta ut orginalchip'n. nå drar bilen ganske så godt fra 1500-3500rpm, og derfra drar den fra 3500-7000 noe helvetes kjapt uansett gir. bilen slipper faktisk hjulfestet i førstegir om jeg kjører sakte rett frem å gir full gass..veldig morro syns jeg :D

Så trimchip har jeg trua på, jeg og flere som har prøvd bilen både før og etter har merka godt at det ble bytta chip.

Nå husker jeg ikke hva chipen heter i farta men jeg mener det var DTM-Superchip.

PS. glemte å skrive at jeg hadde en bmw 325 e30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...