Gå til innhold

Solfilm


Maverick
 Share

Anbefalte innlegg

Skal dere legge solfilmen selv uten å ta ut vinduene kan dere bare glemme vinduene i bakdørene(sedan/touring)

Også må hele bilen rengjøres inni/og utenpå.

Vinduene må rengjøres FØRST med VANN så med SPRIT!! både inni og utenpå(det kan være vanskelig å se om vinduet er helt rent på en side om den andre er skitten)

Ikke bruk whitespirit da denne inneholder fett/smøremidler

Bruk Isopropanol, Absolutt Teknisk alcohol, Avery Surface Cleaner eller 3M VHB.

Rød sprit kan til nød brukes

tilpass filmen på utsiden av vinduet, og sørg for at den dekker den gjennomsiktige delen(ikke den sorte blendingen)

sjekk inni at biten passen mellom dekslene.

Legg filmen på utsiden av vinduet, med limsiden utover(fremdeles med bakpapir på)

Føn over hele biten med en varmepistol og strekk denn utover mot sidene og oppover og nedover, for å forme? filmen (denne kan hoppes over, da solfilm er laget av polyurethane-ettellerannet og er ikke strekkbar! men noen sier det funker så jeg skrev den med...)

Gjør klar en spruteflaske med feks 1 liter vann(kalt) og MAX 3 dråper zalo pr liter.

sprøyt vann på vinduet(på innsiden)

Dypp hele filmen i en bøtte vann(uten å krølle)

ta opp filmen og tørk litt i et hjørne(over og under)

Finn frem to teipbiter(malerteip) og klistre en på hver side av filmen ute i hjørnet, så blit det lettere og skille filmen fra bakpapiret.

dra av bakpapiret mens en annen sprøyter zalovann på limsiden. da nøytraliseres den elektrostatiske spenningen som oppstår i filmen! og dermed suger ikke filmen støv fra luften...

legg filmen på innsiden og stryk fra midten og utover til alle bobler er fjernet.

etterpå går du ut og varmer FORSIKTIG opp ruten med varmepistolen, vinduet skal IKKE bli så varmt at du får vondt når du tar på det. sørg for at du ikke blåser varme direkte på gummi pakningene.

Dette hjelper på å fordampe zalovannet

la vinduet kjøler seg ned, og gå inn å stryk vekk evt nye bobler som har kommet under oppvarmingen.

gjenta varmingen hvis nødvendig...

når du er ferdig MÅ bilen stå i ro så lenge som mulig(helst ca 20grader, ca 24t) ikke i direkte sollys, slik at limen får herde...

sjekk innom av og til å se om filmen slipper i kantene

Å ligge solfilm på hele bakruten kan være et problem og der er det lett for at fimen ikke sitter seg uti kantene. der kan du lage en(eller 2) sjøter(uten overlapp) bak varmetrådene.

Solfilm SKAL monteres med monteringsvæske! aldri tørt!

feks Vann+zalo (helst "film-on")

Bruk Biltema eller bilekstra film! (sjekk filmen for skjolder og evt bytt)

(da kan du "drite" deg ut på et vindu eller to")

3M og andre "dyre" merker er ikke SÅ god!

Så for å ta motet fra dere :D Jeg har arbeidet med folie i 12 år og er ikke særlig flink til dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere legge solfilmen selv uten å ta ut vinduene kan dere bare glemme vinduene i bakdørene(sedan/touring)

Også må hele bilen rengjøres inni/og utenpå.

Vinduene må rengjøres FØRST med VANN så med SPRIT!! både inni og utenpå(det kan være vanskelig å se om vinduet er helt rent på en side om den andre er skitten)

Ikke bruk whitespirit da denne inneholder fett/smøremidler

Bruk Isopropanol, Absolutt Teknisk alcohol, Avery Surface Cleaner eller 3M VHB.

Rød sprit kan til nød brukes

tilpass filmen på utsiden av vinduet, og sørg for at den dekker den gjennomsiktige delen(ikke den sorte blendingen)

sjekk inni at biten passen mellom dekslene.

Legg filmen på utsiden av vinduet, med limsiden utover(fremdeles med bakpapir på)

Føn over hele biten med en varmepistol og strekk denn utover mot sidene og oppover og nedover, for å forme? filmen (denne kan hoppes over, da solfilm er laget av polyurethane-ettellerannet og er ikke strekkbar! men noen sier det funker så jeg skrev den med...)

Gjør klar en spruteflaske med feks 1 liter vann(kalt) og MAX 3 dråper zalo pr liter.

sprøyt vann på vinduet(på innsiden)

Dypp hele filmen i en bøtte vann(uten å krølle)

ta opp filmen og tørk litt i et hjørne(over og under)

Finn frem to teipbiter(malerteip) og klistre en på hver side av filmen ute i hjørnet, så blit det lettere og skille filmen fra bakpapiret.

dra av bakpapiret mens en annen sprøyter zalovann på limsiden. da nøytraliseres den elektrostatiske spenningen som oppstår i filmen! og dermed suger ikke filmen støv fra luften...

legg filmen på innsiden og stryk fra midten og utover til alle bobler er fjernet.

etterpå går du ut og varmer FORSIKTIG opp ruten med varmepistolen, vinduet skal IKKE bli så varmt at du får vondt når du tar på det. sørg for at du ikke blåser varme direkte på gummi pakningene.

Dette hjelper på å fordampe zalovannet

la vinduet kjøler seg ned, og gå inn å stryk vekk evt nye bobler som har kommet under oppvarmingen.

gjenta varmingen hvis nødvendig...

når du er ferdig MÅ bilen stå i ro så lenge som mulig(helst ca 20grader, ca 24t) ikke i direkte sollys, slik at limen får herde...

sjekk innom av og til å se om filmen slipper i kantene

Å ligge solfilm på hele bakruten kan være et problem og der er det lett for at fimen ikke sitter seg uti kantene. der kan du lage en(eller 2) sjøter(uten overlapp) bak varmetrådene.

Solfilm SKAL monteres med monteringsvæske! aldri tørt!

feks Vann+zalo (helst "film-on")

Bruk Biltema eller bilekstra film! (sjekk filmen for skjolder og evt bytt)

(da kan du "drite" deg ut på et vindu eller to")

3M og andre "dyre" merker er ikke SÅ god!

Så for å ta motet fra dere :D Jeg har arbeidet med folie i 12 år og er ikke særlig flink til dette :D

DOH!!! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og si d enkelt bruk god tid og gjør d så nøye du bare greier... jeg har gjordt d 15 ganger og er veldig fornøyd med d jeg får till. ikke støv og den løsner ikke i hjørnene. d hele er snakk om tolmodighet. jeg plukker ut rutene og de for ligge inne og tørke i 7 dager før jeg setter dem inn igjend. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig som det høres ut. Bare ta bryet med å ta ut rutene, det er verdt hver time.

Når det gjelder billigfilm fra bilxtra eller biltema så er den rett og slett dritdårlig. Den er ikke tøyelig(vanskelig å legge på krumme vindu), den får lett riper(barn/hund) og ikke tenk på å bruk bilen etterpå. Sleng inn en barnevogn og du er garantert en meget irriterende lystripe der filmen revner.

Men det er klart at skikkelig film monteret av proffesjonelle gir klart bedre resultat. De sliper bl.a overgangen på el.vindu i overkant. Man kan knapt se at det ettermontert. Ett tips er å ha lavere prosent på framvindu, og onkel polti vil ikke se at det sotet. Makes you look nice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PMKWEB:

Må legge meg nedpå litt nå - alle mine ti fingre virker for øyeblikket som feite julepølser og hodeverket er påtagende. Du bekreftet det jeg regnet med - Maverick skal holde seg til det han kan og det er ikke å legge på solfilm!!

Tror nok søta bror skal få telle norske kroner.

Jeg har stor respekt :applause: (og litt misunnnelig) på dere som kan alt slikt mik-mek med bilen. Jeg får begrense meg til vask og polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...