WilliamsF1 Skrevet April 1, 2005 Skrevet April 1, 2005 Hola Har en E36 328I cab som jeg skal bruke ca 30.000 på å trimme i løpet av våren.. Har M3 bremser og M3 clutch, men trenger mer effekt, eneste effekt oppgraderingen jeg har er et Dragon King racing luftfilter som visstnok skal gi 6-7hk mer, men jeg synes det høres litt mye ut bare for et luftfilter.. En annen ting, jeg har variabel eksos i tillegg til VANOS, åpningen på eksosutblåsningen varierer alt etter turtall slik at man skal få godt dreiemoment i tillegg til god toppeffekt (denne justeringen ligger helt bak i eksosanlegget), så jeg vil vel tape endel dreiemoment på å bytte til effektanlegg? Vil det lønne seg å bytte? hvor mye effekt er det å hente med en dummykat på 328'en? Alle gode tips mottas med takk
Kjell Z3 Skrevet April 1, 2005 Skrevet April 1, 2005 Hvilken modell har du ? trodde E36 var for gammel til å ha dobbel VANOS
iSmannen Skrevet April 1, 2005 Skrevet April 1, 2005 Hvilken modell har du ? trodde E36 var for gammel til å ha dobbel VANOS Det er helt riktig det. M52TU med dobbel vanos kom på E46.
HenrikE30+ Skrevet April 1, 2005 Skrevet April 1, 2005 Spjeldet på det høyre utblåset på bakpotten har lite/ingenting med effekten å gjøre. Det er der for å gjøre støyen mindre på tomgang/lave turtall. Jeg mener å huske at dette spjeldet åpnes på 2850RPM, da er det mulig å merke et litt annet lydbilde. Grunnen til at dette ikke har noe innvirkning på effekten er at det sitter altfor langt bak på eksosanlegget, hadde det vært plasset feks. rett bak katalysatorene hadde de nok kunne vært utslagsgivende på effekten. Uansett, skal du trimme motoren din ville jeg tatt meg en tur til dette firmaet http://www.kempower.be/bmw/M52B28TUsinglevanos.htm de er seriøse og har meget god greie på slike ting. Innenfor ditt budsjett ser det ut som om du kan dra ut ÆRLIGE 235-240HK. En annen ting du kan gjøre er jo å sette kompressor på den. Jeg vil tro at 300HK er en grei sak å oppnå da. TIPS! Jeg har liten tro på at hverken luftfilter, chip eller effektpotte (bare bakerste delen) vil gjøre noen underverker på en motor. Kombinert vil disse tre tingene gi HØYST 5-10HK mer. Den psykologiske faktoren spiller selvfølgelig en stor rolle her, så det kan sikkert FØLES som om du får 30HK mer... Alt i alt er det en MEGET flott motor som sitter i bilen, den har en fantastisk måte å levere kraften på og stort enklere motor å kjøre med skal du lete lenge etter. Huff og huff, nå savner jeg min gamle 328i faktisk... Lykke til i alle fall!
WilliamsF1 Skrevet April 1, 2005 Forfatter Skrevet April 1, 2005 Hmm, jeg leste et sted at det spjeldet ga bedre dreiemoment på lavt turtall, etter det du sier med lyden tror jeg spjeldet åpnes på 4500 rpm da, for den blir markant argere i lyden fra 4500 og oppover, blir mye grovere og sintere... Apropos effektanlegg, om jeg skulle kjøpe det ville det bli snakk om nye deler helt frem. Hva med å bytte kamakslingene da? har hørt de blir meget ustabile på tomgang med trim Cam. Takk for den linken forresten, men gidder nok ikke kjøre til belgia
bimmerdude Skrevet April 1, 2005 Skrevet April 1, 2005 Det blir jo mer mottrykk når spjeldet er lukket så det hjelper nok litt på dreimomentet også. Eksosen går jo i ett lenger rør i bakre potte når det er lukket. Står masse om trimming av 328i på Autopower.se forumet. M52B28 er jo en motor som er veldig omtalt når det gjelder trimming fordi den er veldig rimelig å få en skikkelig effektøkning på! Man kan oppnå høyere effekt når man bytter til M50B25 innsugsmanifoil fra 325i E36. Dette går drerimot utover dreimomentet og motoren blir ikke slik BMW konstruerte den. ESS leverer til kompressor til M52B28 jo. Det står bare ikke på hjemmesiden. Gå inn på www.gatebil.no så ser du en rød compact med den motoren og ESS kompressor. Noen linker: http://www.328sport.dsl.pipex.com/mods.htm Gå inn på forumet her: www.E36coupe.com Det er riktig at 328i motoren er utrolig deilig! Karakteren på motorern er noe helt annet enn det jeg har kjørt tidligere. Når jeg prøvekjørte den bilen var det ikke snakk om jeg skulle ha den eller ikke! Drømte en natt at jeg solgte bilen og at jeg angret noe innmari etterpå! Men ved trimming vil du miste litt av dreimomentet under 2000 rpm. Den drar jo noe sinnsykt allerede fra 800 rpm den motoren. Det som gjør den så spesiell. Men hadde jeg hatt 30 000 å bruke på dette hadde jeg aldri giddi engang. Da hadde jeg heller kjøpt en M3 motor. Har lest om en som fikk tak i en strøken V8 M5, 400 hk motor til den prisen der. Men blir litt mer ulovlig å bytte motor da. Null dekning på forsikringen osv.
WilliamsF1 Skrevet April 1, 2005 Forfatter Skrevet April 1, 2005 Har ikke råd å forsikre en M3, IF skulle ha 35.000 i året for å forsikre 328'en på meg. Gjensidige nektet t.o.m å forsikre den på meg i det hele tatt siden jeg var under 30 år. Så en M3 blir vel 70-80k forsikring.. Dessuten elsker jeg bilen og den er jævlig fin, har full M3 styling + angel eyes, cosmosort, har hardtop og vindskjerm, 18" M5 felger sitter som fan med Michelin pilot sport, men dekkene koster 4k pr stykk så de burde sitte.. Men kom over noe meget interesant på den E36 siden, 328 var begrenset til under 200hk pga tysk avgiftpolitikk, den er strupet på luftinnsuge.. hvor jeg kan hente 30+ hk relativt billig.... SWEET
Ole-Magne Skrevet April 2, 2005 Skrevet April 2, 2005 WilliamsF1 Men kom over noe meget interesant på den E36 siden, 328 var begrenset til under 200hk pga tysk avgiftpolitikk, den er strupet på luftinnsuge.. hvor jeg kan hente 30+ hk relativt billig.... SWEET Hvor leste du det? har en 528 som vil ha mere luft
JE Motorsport Skrevet April 2, 2005 Skrevet April 2, 2005 Har ikke råd å forsikre en M3, IF skulle ha 35.000 i året for å forsikre 328'en på meg. Gjensidige nektet t.o.m å forsikre den på meg i det hele tatt siden jeg var under 30 år. Så en M3 blir vel 70-80k forsikring..Dessuten elsker jeg bilen og den er jævlig fin, har full M3 styling + angel eyes, cosmosort, har hardtop og vindskjerm, 18" M5 felger sitter som fan med Michelin pilot sport, men dekkene koster 4k pr stykk så de burde sitte.. Men kom over noe meget interesant på den E36 siden, 328 var begrenset til under 200hk pga tysk avgiftpolitikk, den er strupet på luftinnsuge.. hvor jeg kan hente 30+ hk relativt billig.... SWEET Hmm,når jeg var 27 år begynte jeg og forsikre min 328 i gjensidige for 8500,-kr i året med 25000 km i kjørelengde Jeg har forøvrig byttet til det innsuget som er nevnt på E36 siden+frest gass-spjeld og antispinnspjeld.Jeg kan ikke si at dreiemomentet er blitt dårligere,men heller bedre.Men jeg har i tillegg KN-panelfilter,omprogrammert styreenhet og effektanlegg hele veien inkl. grenrør og racingkat,dette kan jo ha innvirkning på dreiemomentet.Men alt dette kan du i alle fall fikse med den summen du snakker om,og da har du noe som går ganske mye bedre
WilliamsF1 Skrevet April 2, 2005 Forfatter Skrevet April 2, 2005 Joar, hadde du full kasko, med brannforsikring og glass forsikring da? Jeg var 26 og uten noen bonus når jeg skulle forsikre den for 2 år siden, snakket med sparebank1 også og de sa den var blitt rødmerket, derfor skulle de også ha 35k for en totalforsikring på den. Når det gjelder det om 328, leste jeg det på forumet til den e36coupe siden det ligger link til lenger opp i denne tråden
JE Motorsport Skrevet April 2, 2005 Skrevet April 2, 2005 Ja,full kasko på forsikringen inkl. tilleggsforsikring på felger og M3-utrustning.Rabbat for:førerkort mer en 7 år,alarm,egen garasje,startsperre og brannslukker i bil.Hadde da 70% bonus 2.år.Har fortsatt samme forsikring,men er økt med 500,-kr i året. Jeg sjekket også med Sparebank 1 da,var som du sier "svartelistet".
WilliamsF1 Skrevet April 3, 2005 Forfatter Skrevet April 3, 2005 Meier1980, fikk svar fra han som modifiserer manifoiler og luftinnsugene, her er litt info om kittet. (Så det jeg trenger er dette kittet til £375 + £60 i porto, og kammene til en amerikansk versjon av S50 M3 motoren ( som de gutta her også fikser ), inklusiv luftfilteret jeg har og en tur til sverige for å få remappet chippen, voila 236hk + litt xtra NM) Hi. Yes, I can ship to Norway for £60. I will also need £100 (£50 if you don't have ASC) deposit on the old throttle body, I will refund it when the body comes back, or you can keep it if you want, and I will keep the deposit. It won't need a re map, but it will help to give the car a bit more power. I also suggest fitting the American spec S50 M3 cams. Here are the details of the manifold conversion: The manifold conversion is designed to remove the restrictions that BMW deliberately built into the M52 2.8 engine. They did this to restrict the power to 193 bhp (the same bhp as the old 2.5 unit). The reason for the restriction is the German insurance market, which penalises cars which have more than 194 bhp. However, the 2.8 has a much better torque figure than the 2.5 unit. It will fit all E36 328s and all E39 528s up until 1998 model. It will also fit he 323 /523 models with similar gains in bhp. The kit takes about 4 or 5 hours to fit. The only downside after installation is the fuel rail cover cut outs don't quite match the manifold, though it is barely noticeable. Also a small piece of one of the fuel rail bracket needs trimming off. Everything is reversible, should you ever wish to resort back to the original. Power gains with a free flow filter are in the region of 20 bhp, typically giving around 218bhp. Tests have shown that this manifold will flow 275 cfm of air as opposed to the standard 185cfm! Schrick make a free flow manifold, which costs £900 without the body! The Schrick unit flows 250cfm. The manifold itself is an extensively re worked 2nd hand M50 manifold, complete with the seals that came with it. Though you might prefer to buy new ones. It has a new chamber, screwed and bonded into the underside, which houses the idle valve, air sensor, and oil recirculation valve in exactly the same position as the original M52 manifold. There are also two new special fittings, which accept the standard M52 stabiliser brackets and idle valve cage. Also in the kit is a big bore throttle body and if required, a big bore traction control body. These are sold on an exchange basis, where you return your old body or bodies once the kit is fitted. I will also need the plastic chamber from your old manifold that houses the idle valve etc. The manifold comes with a slightly reworked one already fitted. This conversion has to be easily the best power per pound that you can buy for the M52 2.8 engine. The engine revs all the way to the redline without any hesitation at all. Whereas the standard engine struggles past 5,000 revs. The cost is £325 without traction control or £375 with traction control. + £20 postage. Or £425/£475 fitted. (In Essex) Please add £15 for E39 5 series models. I can supply the throttle body on its own which can be fitted prior to the full manifold conversion. This will cost £120 for non traction or £170 with traction control. These are exchange prices, so I will need your old ones back after fitting. The manifold can be added later. I can supply a brand new manifold instead of a second hand one at £175 Extra. You can phone me on 01245 442851 or 07968 391056. email alpina527@aol.com
Kjell Z3 Skrevet April 3, 2005 Skrevet April 3, 2005 Williams F1 : Hadde vært gøy om du fikk målt effekten på motoren din før og etter trimming når du setter i gang,. Da kan du gi noen skeptikere noe å tygge på.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå