Gå til innhold

M3 E30 er død. Null liv. Hjelp?


BMW324TDa
 Share

Anbefalte innlegg

Var endelig og hentet frem M3'en min i går. Skiftet bremser og vasket og stelte den litt. Tenkte eg skulle ha meg en lufte tur i går kveld, så eg kjørte en tur inn til Bergen. Der slo eg av tenningen mens eg ventet på noen kamerater og siden den gang har det vært dødt......

Måtte nok bite i det sure eple og la NAF kjøre bilen de 40km det er hjem (takk skal de ha).

Det eg nå lurer på etter litt begynnende feilsøking er om noen har noe sikrings oversikt eller tips på hva som kan være årsaken...

Ingenting av det "tenningsstyrte" på bilen virker. Dvs, eg kan tenne parklys, bremselys, sigaretttenner osv, men el vinduer, starter, lys i dashbord osv osv er helt fraværende. Det tikker ikkje i ett eneste jævla rele når eg vrir på tenningen. Ikkje en eneste lyd. De lysene som kommer på i dashen når man tar på tenningen er helt død. Radio'en kommer ikkje på på første hakket slik den pleier heller.

Har begynet å demontere og måle litt. Det er en ledning (rød) bak på enden på tenningen som har 12v ved avslått tenning. Når eg vrir på tennningen går denne til 0v igjen. Skjønner ingening.. Har ikkje rukket å feilsøke så my da det drar seg mot kveld og det selvfølgelig begynte å regne..

Hvor er hovedsikringen på denne bilen??

Noen som har oversikt over hva de forskjellige lederene bakpå tenningshuset er til?

Alle tips mottas med takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød 4mm ledning, går direkte til batteriet, der skal du ha +12V kontinuerlig. Det kan virke som om et eller flere releer kan være gåen siden du mister spenningen har når du vrir på tenningen. Sjekk om du har to releer fremme i motorrommet under en plasthette på venstre side av motoren. Det kan være et av disse.

Svart/gul 2.5mm ledning, går til startmotoren, gir +12V ved start.

Grønn 2.5mm ledning, går til horn reléet samt sikring 10.(div utstyr)

Lilla 2.5mm ledning, går til sikring 4,6,12,24.(div utstyr)

Oversikt over sikringene finner du i instruksjonsboka. Noe mer kan ikke jeg hjelpe deg for øyeblikket. Håper du får liv i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...