Gå til innhold

M20 på 5 sylindre


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

I går startet jeg bilen for første gang på et par dager. Den fungerte helt fint i nesten 10 minutter før den plutselig hørtes ut som den gikk kun på 5 sylindre (merket det da jeg gav gass i oppoverbakke). Siden da har den vært slik. Er usikker på hvilken sylinder det er. Tok opp pluggene og ble igrunnen ikke noe særlig klokere av den grunn.

Her er (store) bilder av pluggene:

s30108648nh.th.jpg s30108651qf.th.jpg

Har blitt kjørt 5 minutter og svevet litt på tomgang slik den er nå, så det kan nok være årsaken til at de ser ut som de gjør, men er det noen som kan forklare meg hvorfor to er svarte og resten hvite?

Byttet pluggene i jula, og bilen har bare gått rundt 4.000km etterpå. Det er Denso-plugger fra BilXtra (fikk ikke tak i mer enn 4 stk NGK-plugger..), men de påstod de aldri hadde hatt reklamasjoner på de.

Er interessert i tips til hva det kan være. Vet det kan være alvorlige ting som fastbrent ventil eller lignende, men det er visst ytterst sjelden at slikt skjer. En på verkstedet til Morris trodde det var en av coilene, men min bil har jo bare en coil, så den må jo fungere for at bilen i det hele tatt skal svive..? :shock:

Skal forsøke å dra av en og en pluggledning og se om alle gir gnist, men må vente til noen som kan sitte i bilen kommer hjem.

Det er forøvrig ganske lite bensin på tanken (rett før lyset går på), så kanskje urenheter derfra kan være årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

var merklig siden det bare er en sylinder som virker, om det hadde vært coilen så skulle det ikke vært noen gnist. du må skjekke pluggene, se om de gir gnist, skjekke pluggledningene, se om det kan være dårlig kontakt en eller annen plass. for å finne ut hvilken sylinder det er så lar du motoren gå, drar av plugghetta på en av sylinderene. du hører forskjell om den stopper eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er syl nr. 1 (forfra) som ikke sviver, pluggen er helt svart, men 2ern er også mørk. Kanskje den ikke sviver på noen av de to?

Er det forresten noe kødd med bildene? Får de ikke opp her nå.. skal prøve å fikse.

Edit: Nå funker bildene igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, om den ikke går på 2 av sylindrene ville ikke bilen ha gått så veldig pent. hvis du starter bilen, drar ut plugghetta på syl 1, hører du at den stopper på syl 1 da? om det ikke skjer noe så går den ikke på syl 1. slik bør du skjekke på 2 og. om det ikke var de 2 så får du bare fortsette til du finner ut hvilken av sylinderene det er. så først på bildene nå. de 2 pluggene der må byttes! kanskje like greit å bytte alle 6 når du første bytter. likte egentlig ingen av de pluggene jeg. den ene er kålsvart og de andre er helt hvite, som tyder på at blandingen mellom bensin/luft er helt feil. får bilen for mye luft? eller er det bildet som lyger? den pluggen helt til venstre er helt kålsvart! tror nok det er det som er feilen.

sot på pluggene er nok til at motoren går veldig urent, og i værste fall (slik som kanskje i dette tilfellet) at den ikke sviver på alle sylinderene. når jeg kjøpte bilen min skøyt den i tenninga, gikk kun på 5 sylindere. etter jeg byttet plugger gikk den helt rent, ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at de to pluggene, spesielt den svarteste, ikke ser bra ut, men de fungerer visst.

Det jeg har funnet ut er at den sviver kun på 4 sylindre (tok av plugghettene mens den var i gang) - og det er de fire bakerste, de med hvite plugger i. MEN de to forreste tenner også. Hadde ute begge de to forreste (de svarte) med hetta på og sjekka at de gnistet, noe de gjorde. Med andre ord sviver den ikke på de to forreste sylindrene på tross av at pluggene tenner. Forsøkte også plugg fra syl 4 i syl 1, og syl 1 tente fortsatt ikke.

Med andre ord er coil ok, pluggledningene ok, tennpluggene ok, så nå begynner jeg å bli litt bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette var rart. Var gnisten på de 2 sylene bra? Eller var de ganske svake? Har vært borti noe av det samme, der var det pluggledningen som hadde for lite motstand (resistans).

Kan det være en mulighet for at dysene til de 2 sylene er tette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke at jeg undervurderer deg som mekaniker eller noe slikt, men du sjekket pluggene rett? gnisten kan nemmelig lure deg om en skjekker de feil. selvom de virker så ville jeg byttet de, i og med at de er så svarte.

kan må du videre sjekke bensintilførsel. selvom det tyder på at den får rikelig med bensin da disse er svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noe mekaniker, men for meg ser det ut som, plugg nr.1 fra venstre får for mye bensin, nr.2 får passe, de fire andre får for lite. Det var slik på en bil jeg hadde før (Escort Cosworth), de pluggene var helt hvite, pga at bilen gikk for magert. Men, det kan jo være annerledes her. Som sagt, ikke noe mekaniker her nei.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare for å undervurdere meg som mekaniker. Har skrudd mye mer på PCer og servere enn jeg har skrudd bil. ;)

Jeg skrudde ut en og en plugg, satte den i hetta og la den på toppen, starta motoren og så at gnisten slo fint over. Det så som sagt ganske greit ut, så helt døde er de iallefall ikke, men om gnisten er "bra nok" har jeg ikke så stor erfaring med at det gjør noe.

Dysene kan være problemet, og som nevnt er det litt lite bensin på tanken, så jeg har tenkt tanken om urenheter som har satt seg i dysene tidligere. Skal kjøre den opp på Esso nå for å fylle på noe injectionrens og kondensfjerner før jeg fyller opp tanken.

Desverre er det for sent å få tak i NGK-pluggene nå - en kompis prøvde å rekke Proff Bildeler på vei hjem fra jobb, men det gikk ikke, så i morgen må jeg nok sykle til skolen. :shock: Jaja, snart bikinisesong! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Velvel.. dama jobber natta denne uka, og har tilbudt meg å låne Sportagen når hun sover, så jeg må prøve å få litt fortgang i ting. Trenger ikke bil til handling/skole, men det er helt håpløst å prøve å fikse bil uten bil. Det er som regel litt avstander mellom deler og verktøy. Sykla vel kanskje 1.5 mil i dag bare for å få tak i en 21mm pluggpipe! Men som sagt, snart bikinisesong. :o

Begynner bare å bli redd for at det er toppakningen eller vridd topp siden det er verst ytterst (svartest) og bedre innover (mindre svart -> hvitt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...