Gå til innhold

M20 på 5 sylindre


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Men tror nok nye plugger skal gjøre susen :)

Har byttet plugg fra en av sylindrene som sviver med en av de som ikke sviver - de samme sylindrene svev fortsatt og de samme var fortsatt døde, så jeg tviler vel litt på at det kan være pluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Først må jeg si at kondensfjerner har ingen ting å gjøre på biler med injection. Det er noe som hører forhistorien og forgassere til. Kondensfjerner kan føre til ujevn gange på tomgang og masse annet.

Skal helst ikke fylle på noe annet på tanken enn bensin. I intstruksjonsbøkene med BMW'ene står det vel også at man ikke skal ha i noe som helst tilsetning i bensinen. Har prøvd injectionrens mange ganger på den forrige bilen min og det ble hvertfall ikke noe bedre av det. Mulig verre. 328'n skal hvertfall kun ha bensin på tanken sin.

Du trenger ikke være redd for at toppen har vridd seg tror jeg. Er nok bare noe rusk i bensinen som har tettet dysene litt som du antok. Vridde topper er sånt som skjer med de som ikke kan behandle bilen sin, tror ikke du hører til i den gruppen der. Du kan jo sjekke kompresjonen i hver sylinder. Det er ikke så vanskelig.

Min forrige bil. E30 325i hørtes alltid ut som den gikk på 4-5 sylindre på tomgang. Men det er mulig at det var pga trimkammen. I ettertid har jeg mistanke om at det er enten motorstyringen eller dysene som var dårlige. Å sjekke om du har noen feilkoder i ECU er heller ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror nok nye plugger skal gjøre susen :)

Har byttet plugg fra en av sylindrene som sviver med en av de som ikke sviver - de samme sylindrene svev fortsatt og de samme var fortsatt døde, så jeg tviler vel litt på at det kan være pluggene.

Vanlig feil med mange mekanikere i dag er at de ikke tenker logisk og bare skifter deler i hytt og pine. Tror du hadde blitt en glimrende mekaniker jeg. :wink: Hvis man setter seg ned og tenker logisk så kan man faktisk finne ut hva som er galt uten å skru så mye. Derfor folk leverer bilene sine gang på gang til verkstedet uten at de klarer å finne ut hva som er feil. Men de tjener jo penger på å skifte ut mest mulig deler da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at kondensfjerner har ingen ting å gjøre på biler med injection. Det er noe som hører forhistorien og forgassere til. Kondensfjerner kan føre til ujevn gange på tomgang og masse annet.

Såvidt jeg har skjønt har bensindysene problemer med vanndråper. Skadelig skal kondensfjerner ihvertfall ikke være. Det tilsettes jo bensinen om vinteren allerede før du og jeg tapper den på tanken..

Skal helst ikke fylle på noe annet på tanken enn bensin. I intstruksjonsbøkene med BMW'ene står det vel også at man ikke skal ha i noe som helst tilsetning i bensinen. Har prøvd injectionrens mange ganger på den forrige bilen min og det ble hvertfall ikke noe bedre av det. Mulig verre. 328'n skal hvertfall kun ha bensin på tanken sin.

Det er jo samme greiene som er i disse her power-bensinene. Kan jo ikke være skadelig. Flaska jeg helte på var for å rense dyser og greier.

Du trenger ikke være redd for at toppen har vridd seg tror jeg. Er nok bare noe rusk i bensinen som har tettet dysene litt som du antok. Vridde topper er sånt som skjer med de som ikke kan behandle bilen sin, tror ikke du hører til i den gruppen der.

Har jo hatt litt problemer med kjølevæska over lengre tid, så den har blitt litt varm et par ganger, men ikke mer enn hva den burde tåle. Hadde mistanke om lekkasjer i motoren, men fant etterhvert en del koblinger som ikke var helt bra, og den sluttet nesten helt å lekke, men nå kan det virke som det har forsvunnet litt igjen. Olja har hele tiden vært helt fin. Ingen søtlig lukt i eksos, og den er ikke synlig nå i vanlig dagstemperatur.

Du kan jo sjekke kompresjonen i hver sylinder. Det er ikke så vanskelig.

Må vel ha utstyr for det. Får se om jeg kommer meg til Sandefjord (nærmeste Biltema) for å få kjøpt...

1. Test kompresjonene på alle sylindrene

2. sett pluggene i holet, ta av plugg hettene på alle og kinn eg stund med full gass. når du da skrur utigjen pluggene ser du kem av di som er våte!

Dette er mine råd til og begynne med.

På bildene kan du se at de to svarte pluggene (fra sylindrene som ikke sviver) er ganske tørre mens de andre er litt våte. De to svarte var de siste jeg skrudde ut - rett før bildene ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bare det er rart at begge de to dysene skal ha fucket samtidig. Men skader jo sikkert ikke å rense de. Hvor/hvordan tas de ut?

Nå har ikkje eg gjort dette på akuratt denne motoren som du har men eg regner med at det bare er og løyse fuel railen og ta denn av og så nappe ut dysene! p.s ver forsiktig med pakningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensfjerner er jo for biler med forgasser. Mener jeg har til og med lest på flaskene at de ikke skal brukes på biler med injection. Jeg har alltid trodd at det ikke er nødvendig på injection biler jeg men.

Hvis du ikke har den allerede bør du kjøpe den Haynes boka. Kan garantere for deg at du tjener inne de pengene raskt. Der stor det så og si alt om hvordan alt skal gjøres (riktig) og mange andre tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare si att jeg har aldri hadt problem med dysene på noen bmw om de har rulla 300k og godt tom for bensin. synest d virker ganske urealistisk. :) kan d ikke så enklet bare være att pluggene er fucka da?? bare så dere vet d så har ikke jeg lest hele linken vist d er skiftet plugger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensfjerner er jo for biler med forgasser. Mener jeg har til og med lest på flaskene at de ikke skal brukes på biler med injection. Jeg har alltid trodd at det ikke er nødvendig på injection biler jeg men.

Hvorfor er de for biler med forgasser? Det er jo for å fjerne kondensen på tanken. Biler med injection har jo ikke godt av å suge vann de heller. Kondensfjerneren jeg har hevet på er for både injection og turbo.

Kjell Rune, Har prøvd plugg fra en av sylindrene som funker i en av de som ikke funker, ting var fortsatt helt likt... har sjekket at de to svarte også tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "brukte" en del vann tidligere, men fant noen små lekkasjer i koblinger/klemmer rundt forbi som jeg fikk stanset, så da sluttet den å bruke vann. Det forsvant ingenting på 1200km i påsken, men så plutselig hadde det forsvunnet masse. Frykter toppakningen jeg og, men har ikke funnet drit i olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei d var d ikke hos meg heller. jeg hadde blåst pakningen mellom sylindrene. d kan du også sjekke ved og plukke ut den pluggen og se om d kommer røyk ut der når bilen står og går. eventuelt en komp test. :) går den på alle 6 på full drus eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som den går på alle seks på full gass heller nei. Litt vanskelig å høre, men den drar ihvertfall dårlig over hele registeret. Har allerede kjørt den uten plugger i i de to forreste sylindrene, la ikke merke til noe røyk.

Snakket med verksmesteren hos Ravnås Bil (Mazda), som mente han hadde god kjennskap til de motorene. Han nevnte justering av ventiler, og det gjorde også en hos Morris. Fordeler og rotor ble også nevnt. Prøvde forresten nettopp med to nye plugger også, bare for å kunne si at jeg nå har gjort det. Akkurat lik som før. :?

Har lyst til å bare hive den på verksted, men det er jo ventetid på 1-4 uker overalt! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...