hansa Skrevet April 6, 2005 Share Skrevet April 6, 2005 Ny på forumet! Driver å hjelper bruttern å få i gang motorn sin. Case'n er følgende: Har en '84 525i som vi har satt inn en 3.2i fra "noen og 80" 732i. Får ikke start. Den henger etter med "puff-puff-puff" når jeg kjører starter, men starter ikke. Har vært borti lignende på motorer hvor tenninga er HELT feil! Skal sjekke hvordan tenninga er med lampe i morgen. Men man kan jo ikke justere tenninga på denne motoren. Står en DIGER rotor direkte på kamakslingen og et fordeler-lokk skrudd utenpå. Går utifra at tenninga justeres av hjernen, etter signal fra to følere på cløtsjkåpen. (Måtte borre ut hull til disse i girkassa/kløtsjkåpa) Er en "engine speed sensor" og en "refrance point sensor" (nr 13 og 14 på skjema). Hvordan kan jeg måle at disse 2 følerne funker som de skal? Utfra skjema ser det ut som der er spoler inni de følerne. Vet ikke om de er koblet rett! Er mulig å bytte om disse2. Slik de står nå, så henger motoren etter med litt "puffing", men bytter jeg om, så er det 0 liv. Kan man flytte over fordeleren fra 2.5'n, å bruke vanlig tenningsmodul istedet? Link til koblings-skjema: http://i2.photobucket.com/albums/y8/bildela/bmw732i.jpg Noen som har likedan skjema for 2,5'n? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE34 Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 Følerne har du mest sannsynlig koblet rett. Vill være død viss du kobler feil.(det er mulig) Skal være mulig å måle disse med et ohm-meter men husker ikke verdiene. Såg det i en tråd her for ikke lenge siden. Et tips er å ringe OS bildeler eller GS bildeler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansa Skrevet April 7, 2005 Forfatter Share Skrevet April 7, 2005 Takk for svar! Målte med motstanden og fant ut at på den ene så gikk den ca mellom 800-1200ohm når jeg kjører starter. Andre tror jeg lå jevnt på 900ohm hele tiden. Noen som vet hvilken av dem som er hva? Er merka med B og D på kløtsjkåpa som orginalt sto på motorn. Hva heter denne motoren? M..? Andre navn jeg kan søke på for å finne no mer om motoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 halla!! står givera på svinghjule på en slik motor... har dere bytta svinghjul?? har dere borra hulla på rette plassen?? hmmmm? m30 b32 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansa Skrevet April 7, 2005 Forfatter Share Skrevet April 7, 2005 Vi har ikke byttet svinghjul. Hvordan ser de sensorene ut? (går utifra at det er tapper, som sensorene på cløtsjkåpa føler) Borra hull på kassa som sto på 2,5n ja. Godset til følerne var der, men var ikke laga no hull. Fikk det til ganske nøyaktig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 er bare "dotter" so stikker ut ja.. men anbefaler svinghjul som har desse.. med tanke på balansering å slikt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansa Skrevet April 8, 2005 Forfatter Share Skrevet April 8, 2005 Fikk motorn til å gå litt i dag.. Kjørte starter og ga full gass så putret den på 7-800rpm i ca 30sek før den døde. Høres ut som den går på2-3syl... Har gnist på alle pluggene. Følerne på cløstjkåpa skal ha 800-1200ohm fant jeg i Haynes-boka. Det stemte, men de skulle og ha ca 100.000ohm fra signalene til jord. Det hadde de ikke. (ikke noe kontakt) Lurer på om det kan være no dyser som ikke vil... (pga feil med hjerne) Noen som har en hjerne liggende til salgs eller utlån?! (for å sjekke om de ER hjernen som har feil...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansa Skrevet April 10, 2005 Forfatter Share Skrevet April 10, 2005 Update: Brukte tenningslampe på alle sylindrene for å sjekke at alle tente. OK Var av med alle dysene og sjekket. Kun 2 som funket. Slo litt på dem, så funka alle etterhvert. Lik sprut på alle... Monterte sammen igjen og fant ut at når jeg måler mellom de 2polene i kontaktene til dysene, så ligger det 12v der så lenge tenninga er på... *(på alle, uten at motor går) Slik skal det vel ikke være. Bare tenninga sto på så ble jo sylindrene fylt med bensin. Tok ut pluggene og tørka dem, samt tømte sylindrene for bensin, monterte sammen og prøvde igjen. Kobla ut bensinpumpa denne gangen, å kobla den ikke til før motoren harka til, når vi prøvde å starte. Fikk start!!! Men... når vi stopper og skal starte igjen, så må samme prosedyre gjøres for å få start.. Koble ut bensinpumpe å koble inn med det samme den starter. Hjernen som er loco?! Bilen er forøvrig til salgs... (84 525 i ok stand. Litt rust i skjermbuer. Årsavg. bet.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå