Gå til innhold

E39 Touring!


rislunsj
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bytte bil til høsten/vinteren, og en av de to kandidatene er en 97-99 E39 Touring.

Krav jeg har satt er:

- Automat/steptronic

- el. klima

- grått eller beige skinn

- helst takluke

- så mye som mulig snacks ellers

Da har jeg vurdert følgende modeller: 520, 523 og 525 TDS.

Jeg kjører 30-40kkm pr år, så forbruk er vesentlig. Har kjørt en 520iA touring, og synes vel ikke den var så veldig spenstig mht motor.

Noen som har formening om hva som er best av disse motorene? Hvordan er de forskjellige mht slitestyrke? Synes jeg har sett mange TDS som er annonsert med overhalt motor/topp før de har gått 200kkm, og hvis ikke det skyldes dårlig vedlikehold er det jo direkte råttent! Noen kommentarer?

Det andre alternativet mitt er MB s210 (e-klasse stv.) fra samme periode. Ser ut som disse ligger noe høyere i pris enn tilsvarende E39. Jeg heller egentlig mot E39 pga det ser ut til å være godt utvalg av fine slike med mye fint utstyr, og til en hyggelig pris. I tillegg er det ikke å forakte med en herlig rekkesekser...

Det som jeg setter spørsmålstegn ved ved disse er:

- holdbarhet på motor/aut-kasse når de får mange km på nakken?

- delepriser?

Har hatt en '90 E34 520 24v, og var rimelig godt fornøyd med den, bortsett fra en del småfeil og (sammelignet med MB) høye delepriser. Den hadde gått i underkant av 300kkm når jeg solgte den, og brukte MYE olje.

Her ble det visst mange spørsmål, men er glad hvis noen kommer med anbefalinger og innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva skal en si, her er noen av mine ukvalifiserte meninger:

Det bør minst gå for en 523 hvis pengene strekker til, for 520 imponerer etter min mening ikke når det gjelder motor. Kjører du mye tror jeg det fort kan bli et vesentlig iritasjonsmoment.

Har selv hatt 2 2,5 tds motorer (riktignok på E36) og ikke hatt noen tekniske problemer med disse.

Automatkassene har jeg også hørt noen rykter om men aldri førstehåndsinformasjon bare vage rykter. Min automatkasse i en 530d fungerer kjempefint selv om bilen er chippet. Har byttet olje på den og fikk beskjed av BMW at kassen så bra ut. Ryktet jeg har hørt er at kassen er konstruert for et dreiemoment som er lavere en hva feks 530d moteren har, men har aldri sjekket opp i dette selv.

525tds og automatkasse har vel fått et rykte å seg for å være nervøs (dvs girer veldig mye der det føles unødvendig, litt oppover bakke og dermed girer den både opp å ned)Men dette er en erfaring jeg kun kan gå go får på E34 525 tds. Jeg hadde likevel foretrukket manuelle gir selv. 325tds med manuelle gir er fremdeles en av mine favorittbiler som jeg angrer på jeg solgte. Cruise og manuelle gir går som det griner, etter jeg chippet denne trengte jeg jo knapt gire uansett.

Delepriser skal jeg ikke utale meg om siden jeg ikke harkjøpt noe særlig med deler til min E39 :) , E39 har sånn jeg har oppfattet det et greit rykte på seg når det gjelder driftssikkerher. Vær ops på rust på bakluka.

Jeg hadde gått for 525tds, eller du kan slå til på en 530d. Den kan jeg trygt anbefale. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva skal en si, her er noen av mine ukvalifiserte meninger:

Det bør minst gå for en 523 hvis pengene strekker til, for 520 imponerer etter min mening ikke når det gjelder motor. Kjører du mye tror jeg det fort kan bli et vesentlig iritasjonsmoment.

Har selv hatt 2 2,5 tds motorer (riktignok på E36) og ikke hatt noen tekniske problemer med disse.

Automatkassene har jeg også hørt noen rykter om men aldri førstehåndsinformasjon bare vage rykter. Min automatkasse i en 530d fungerer kjempefint selv om bilen er chippet. Har byttet olje på den og fikk beskjed av BMW at kassen så bra ut. Ryktet jeg har hørt er at kassen er konstruert for et dreiemoment som er lavere en hva feks 530d moteren har, men har aldri sjekket opp i dette selv.

525tds og automatkasse har vel fått et rykte å seg for å være nervøs (dvs girer veldig mye der det føles unødvendig, litt oppover bakke og dermed girer den både opp å ned)Men dette er en erfaring jeg kun kan gå go får på E34 525 tds. Jeg hadde likevel foretrukket manuelle gir selv. 325tds med manuelle gir er fremdeles en av mine favorittbiler som jeg angrer på jeg solgte. Cruise og manuelle gir går som det griner, etter jeg chippet denne trengte jeg jo knapt gire uansett.

Delepriser skal jeg ikke utale meg om siden jeg ikke harkjøpt noe særlig med deler til min E39 :) , E39 har sånn jeg har oppfattet det et greit rykte på seg når det gjelder driftssikkerher. Vær ops på rust på bakluka.

Jeg hadde gått for 525tds, eller du kan slå til på en 530d. Den kan jeg trygt anbefale. :D

Takk for tips!

Det er nok TDS som er mest interessant, men de ligger jo høyere i pris også. Var ved flere anledninger passasjer i en E34 525 TDS touring for noen år tilbake, og mener jeg var imponert over hvor bra den gikk da.

Den var chippet til 170-190hk ca, og med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...