Gå til innhold

Lufting av kjølesystemet

gsrl
 Share

Anbefalte innlegg

Åååå, blir kokko snart!!!

Har lufta og lufta etter jeg bytta termostat og termostathus, men det ser liksom ikke ut til at jeg får ut all lufta allikevel..

Har fin tempratur etter jeg lufter, men etter å ha kjørt en stund begynner tempraturnåla og stige (ikke til kokepunktet), og jeg må lufte på nytt..

Er det nå spesielle triks for å få ut all den lufta?

Har hørt rykter om at det kan være litt vrient på bmw`er og få ut all lufta og at bilen helst bør stå i en krass oppoverbakke når man lufter.

Er en -92 325 jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse bilene er meget vanskelig å få helt fri for luft. vet mange som har vert plaget med dette. det beste tipset som jeg kan komme på må vere det du allerede har skrevet. kjør med fronten først i den bratteste oppåver bakken du kan finne og få en kompis til å gasse litt slik at vann pumpa får hjelpe til med å få sirkulert lufta ut av systemet. det kan også hjelpe og klemme litt på kjøle slangene mens du lufter. lykke til 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har klima/aircondition, still dette på full styrke på full varme. Kjør deg en liten tur til motoren blir driftsvarm slik at termostaten åpner. Ta derretter, når den har blitt kald, å åpne lufteskruen og lokket til ekspasjonstanken. Har det krympet vann, fyll på gjennom lufteskruehullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt det problemet der på en E36 320 jeg hadde..holdt på å bli gal av all luftinga..funka litt for så å bli varm igjen :twisted:

sjekk absolutt alle slanger,radiator,topppakning etc..er det en bitte liten mikroskopisk lekkasje en plass er det nok til og lage problemer for deg..jeg fant til slutt en ekstremt liten lekkasje i radiatoren min..tetta den og lufta den skikkelig å etter det var den bra..

har hørt at det finnes et "apparat" man kan koble på som visstnok skal fjerne All luft i systemet på 1minutt eller noe.. send en PM til gjernes..han vet hva det dreier seg om + at han slet som f*** med det samma problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger faktisk ikke å stå i oppoverbakke eller ha noen spesielle "jedi"-instrumenter for å få dette til.

Man trenger da altså bare å kjøre motoren skikkelig varm, og så lufter man kun med lufteskruen oppå ekspansjonstanken med motoren på ca 2500rpm. Man lufter da til det kommer veske uten luftbobler ut, og det er litt viktig å holde turtallet oppe, ellers vil den trekke luft inn i systemet igjen. Skru igjen lufteskruen mens du holder turtallet etter at du har fått ut alle luftboblene. Pass også på at det hele tiden er nok kjøleveske i ekspansjonstanken. Jeg har gjort dette mange ganger på mine biler, og det har aldri slått feil.

EDIT: Lokket på ekspansjonstanken skal være av når man gjør dette. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger faktisk ikke å stå i oppoverbakke eller ha noen spesielle "jedi"-instrumenter for å få dette til.

Man trenger da altså bare å kjøre motoren skikkelig varm, og så lufter man kun med lufteskruen oppå ekspansjonstanken med motoren på ca 2500rpm. Man lufter da til det kommer veske uten luftbobler ut, og det er litt viktig å holde turtallet oppe, ellers vil den trekke luft inn i systemet igjen. Skru igjen lufteskruen mens du holder turtallet etter at du har fått ut alle luftboblene. Pass også på at det hele tiden er nok kjøleveske i ekspansjonstanken. Jeg har gjort dette mange ganger på mine biler, og det har aldri slått feil.

lufte kun med lufteskruen? da tømmes jo bilen for væske.. :?

å om det så er måten å gjøre det på å kun skru opp lufteskruen og lufte den til det kommer væske uten bobler så må du jo uansett åpne ekspasjonstanken etterpå for og fylle etter å da kommer det luft i systemet igjen..dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lufte kun med lufteskruen? da tømmes jo bilen for væske.. :?

å om det så er måten å gjøre det på å kun skru opp lufteskruen og lufte den til det kommer væske uten bobler så må du jo uansett åpne ekspasjonstanken etterpå for og fylle etter å da kommer det luft i systemet igjen..dessverre..

Det er ikke noe problem, men jeg glemte å si at lokket på ekspansjonstanken bør være av hele tiden, for ellers blir det "kø" ut av lufteskruen - på en måte :lol: og det vil du IKKE :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hadde problemer på min m20 motor vist det er det du har. Fikk ikke ut lufta ved å åpne lufteskruen ved ekspansjonstanken. Men det er en anne liten skrue litt nedenfor det lille bensinfilteret oppå motoren. Den sitter på metallhuset(thermostathuset) der ene kjøleslangen går inn(ut?). Skru opp denne (ikke helt av og kjør motoren på tomgang til det renner en jevn strøm med vann ut denne. Skru så igjenn. Deretter kan du lufte siste rest med å åpne lufteskrua på radiatoren. sørg hele tiden for at du har vann i ekspansjonstanken.

Engine coolant should be changed every two years on the E34. Coolant is a mix of water and anti-freeze. Because this mix looses its additives, it should be replaced. It might also be a good thing to change the thermostat in the mean time.

Coolant is poisonous, especially to pets (and children). Always clean the area after with water.

Use BMW Coolant only as the other coolant will damage your radiators and headgasket.

Also check: Hoses replacement procedure.

Procedure

19mm + 13mm socket

1 gal BMW coolant + 1.5 gal distilled water

Redline water wetter (not required)

New crush washers

Proximity of a garden hose

1. Work on the engine when cold. Place the car on ramps or stands.

2. Remove the coolant reservoir cap and turn the temperature controls to full warm.

3. Place a 3 gallon pan under the radiator drain plug then remove the 13mm drain plug.

4. Move the pan under the under the block drain plug (located at the rear of the engine, on the exhaust side below cylinder #6). Spray with WD40 then remove 19mm drain plug. I think you should be prepared because it is going to be messy.

5. Run fresh water from your garden hose via the expension tank until clean water runs out.

6. Place the drain plugs back at their original location with new crush washers.

7. Prepare the mix of 50% distilled water and 50% coolant BMW brand coolant only.

Buy 2 gallons and get a third empty jug. Fill the empty just halfway with distilled and then add half of one gallon jug of the bmw coolant to it... Then fill up the half empty bmw coolant jug with distilled water. You'll now have 2 gallons ready to use at 50/50 mix and one gallon uncut..

After using those 2 mixed you may have to use a little of the uncut one.

Just follow the same procedure , pour half into an empty jug and fill with distilled water ... That way you always have some sitting around already mixed up and ready to use.... Its not a good idea to pout the coolant straight into the system and then adding water... Its much better to mix it beforehand, plus then you can always have premixed ready to use.

8. Remove the bleed screw then poor the mix slowly into the coolant reservoir up to the cold coolant level mark. Add the water wetter in the process.

9. Put the bleed screw back in place without tightening it. Proceed with bleeding.

Bleeding

Radiator mounted expansion tank:

1. Loosen the bleed screw on top of radiator expansion tank and let the coolant flow out as you pour it in the reservoir. Tighten the screw when the flow out is free of air bubbles.

Separate expansion tank:

1. Loosen the bleed screw on top of thermostat housing and let the coolant flow out as you pour it in the reservoir. Tighten the screw when the flow out is smooth and free of air bubbles.

2. Set the temperature setting to full warm and start engine.

3. When the car is going to reach his normal temperature you might going to need to add more coolant. Always check the coolant level.

4. With engine idling at normal temperature, open the bleed screw and tighten it when coolant is spilling out smoothly and free of air bubbles.

5. Repeat bleeding, and again and again.

6. Do it a few times to avoid overheating.

M20 Bleeding experience by moots:

Just to share a simple method to bleed the cooling system.I really cannot comprehend why we need to bleed,bleed and re-bleed the cooling system after every maintenence.I did this after replacing the thermostat and flushing the coolant:

(Mine's an m20 engine with the reservoir by the side of the rad)

1.Fill up the rad with the plastic bleeder screw(on reservoir) and metal bleeder screw(on t-stat housing),open.

2.When full,put a finger over the reservoir bleed hole and blow,yes,blow into the reservoir filler neck.(we are basically pressurising the system)

3.When water flows out of the t-stat housing bleed hole,tighten the screw.

4.Top up reservoir if required.

5.Now blow again until coolant exits the reservoir bleed hole and tighten when bubble free.

6.Top up coolant to the cold/kalt mark,tighten cap.You're done. No more bleeding required as all air is purged from the system. I have done this 4 times on three cars and it worked like a charm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

EDIT: Lokket på ekspansjonstanken skal være av når man gjør dette. :-)

Bare for å gjennopplive et gammelt topic...

Benyttet meg av denne metoden, og nå funker det fint som bare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med luftinga og kjølesystemet nå! Kjørte en tur i stad og alt virket helt fint men når jeg stoppet motoren begynnte plutselig kjølevæska å stige faretruende og så rant det ut både her og der når den ble full.

Noen som skjønner noe av dette? Er det fordi det er luft i systemet at den plutselig begynner å stige etter man har slått av motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...