Gå til innhold

Skinnseter - hvem fikser seter hvor fargen er slitt bort

mali
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Skinnsetene i bilen begynner å bli slitne. :( Spesielt sitteputa til fører, samt sidestøtten på ryggen til fører og passasjer. Det er fargen som er slitt bort, så skinnet er helt.

Har noen tips om hvem som kan farge opp setene? (grått skinn). Jeg bor i Oslo.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenkte jeg skulle vente et par dager før jeg svarte på denne meldingen for å se om det var noen der ute i det langstrakte landet vårt som har prøvd disse produktene før. Men det ser ikke slik ut..

Det er forsåvidt ikke så rart at ingen har hørt om disse produktene da de ikke har vært tilgjengelig på det europeiske markedet tidligere..

Jeg har sett produktene demonstrert på to biler:

Bil nr 1: I forbindelse med restaurering av grått skinninteriør som var helt nedslitt.

Bil nr 2: Endring av farge på PVC(imitert skinn) interiør fra svart til hvit + dashboard

Produktene er veldig enkle ut i bruk, da de kommer i ferdige sprayflasker som du bruker direkte på interiøret. (interiøret må avfettes med aceton eller noe lignende før farging)

I bil nr 2 (svart til hvit) måtte interøret behandles med 3 tynne lag farge for full fargeendring. Selve fargingen gikk veldig fort da fargen er støvtørr på under ett minutt, og var klar for nytt lag allerede etter ca 10 minutter. Etter siste behandling ventet vi i 10 minutter før vi fjernet maskeringen(ca 10 min til) og når vi var ferdig med det var bilen klar til bruk igjen. Da hadde fargestoffet oppnådd full binding.

I bil nr 1 holdt det med 2 lag farge for full "touch Up" av interiøret.

Det som jeg ser som en utfordring ifm disse produktene er at de "tørker" veldig fort. Man har derfor veldig liten tid på seg til å rette opp feil man kunne komme til å gjøre under behandlingen. F.eks ved en glipp spraye andre interørdetaljer ved et uhell... Men hvis man investerer litt god til i forbindelse med maskering er man sikker på å unngå slike problemer.

Jeg har også lest testrapporten fra Ford MotorCompany som har testet disse produktene på alle tenkelige måter. De har standardisert på disse produktene for etterbehandling/reparasjon av interør i bilene sine. I korte trekk har de konkludert med at materiale som er behandlet med Colorbond har like god slitestyrke og holdbarhet (med tanke på fargeegenskaper) som nytt originalmateriale. Dette gjelder også UV stabilitet og temperatur følsomhet.

mvh

bjwa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...