325e Skrevet April 23, 2005 Share Skrevet April 23, 2005 Vurderer NA istedet for turbo, men vil gjerne vite hva jeg kan forvente av effekt. Her er sånn ca hvordan jeg ser for meg oppsettet: m20b27 blokk med b25 topp og innsug, satser på ca 10:1 i komp. Litt lett porting av topp, og en grei kam. Balansering av blokka, og kanskje lettere stempler. Grenrør med effektanlegg. Haltech e6x med map. Veldig generelt, men bare en liten pekepinn hadde vært fint å fått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingenteng Skrevet April 23, 2005 Share Skrevet April 23, 2005 har ikke så mye erfaring med NA tuning men jeg ville heller ha turbo konvertert motoren. dette trenger ikke å bli så dyrt, alt du trenger i første omgang er en turbo,turbo manifoil,dobbel topp pakning,tillegs insprøytning eller større dyser,intercooler, silikon slanger,trykk rør og olje inn og ut av turbo. tillegs innsprøytning er enkelt å lage selv det er også manifoil vist du eller en kompis kan sveise. det meste av delene kan jo om så handles brukt for å jøre det enda billigere. har bygd 1 lignende motor før og det funka bra, men hvis du skal kjøre no mer en 0,8 bar i trykk så anbefales det å gjøre noe med stempel og veiv. å sist men ikke minst så er det jo ikke noe som er råere enn en bil med turbo sus og dumpventil lyd når den egenli ikke skal ha det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325e Skrevet April 23, 2005 Forfatter Share Skrevet April 23, 2005 Vet at det er enklere med turbo, men begynner å bli vanlig synes jeg. Har uansett ca 8:1 komp i motoren, så trenger ikke doble pakninger. Datasprut skal også bestilles snart, så trenger heller ikke tillegs innsprøytning. Turbo er vel egentlig førstevalget enda, så sant det ikke er så veldig mye dyrere å hente ut 250 na hk. Lista ligger selvsagt høyere enn 250 med turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 23, 2005 Share Skrevet April 23, 2005 Det er en gammel regel som heter 1000,-/1hk ved N/A-trimming... Skulle ikke forundre meg om 250 N/A-hk fra en M20 havner rundt der, hvis man sammenligner med hva de klarer å hente ut fra S14 N/A.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3TR Skrevet April 24, 2005 Share Skrevet April 24, 2005 Den komboen du nevner er velprøvd og du kan forvente ca 220HK. Noe mere ut av en M20 er ganske vanskelig når en tenker på hvor gammel designen er. Singelkam, ikke optimert forbrenning kontra moderne motorer samt store mekansike tap og mye roterende masse er noen ankepungter. Konstruksjonen er rett og slett ikke er effektiv nok til at NA tuning lønner seg. Du må også bytte stempler for å kunne bruke B25 topp på B27 blokka. Derimot er en M20 veldig solid og svarer bra på overladning Men det begynner å bli gammelt som du sier så om du skal NA ville jeg satset på en S14 twincam. Der ruller biler med oppunder 300NA HK! Kjøp en ferdigbygd motor fra statene feks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325e Skrevet April 24, 2005 Forfatter Share Skrevet April 24, 2005 Takk for svar! Tror jeg egentlig dropper den tanken, blir vel dyrt og tidkrevende. Skal jeg bytte motor, så blir det nok ikke s14, men en nyere m52. Men skal jeg bruke blokka mi (b27) med b25 topp, så trenger jeg vel ikke å bytte stempler så sant det ikke planslipes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3TR Skrevet April 24, 2005 Share Skrevet April 24, 2005 Om du ikke skal bruke motoren til NA tuning er en CR på 8:1 veldig turbovennlig Du trenger mao. ikke bytte stempler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå