Jump to content

subbe/slite lyd fra viftereima


BMW_JP
 Share

Recommended Posts

Det kommer en sånn subbe/slitasje lyd fra viftereima. Veldig irriterende. Hvordan får jeg fiksa dette? De på BMW sa at reima var en sånn "selvstrammer" slik at den strammet seg selv. Men den subber borti noe, i hvertfall høres sånn ut. Sånn pipe/subbe/slite lyd. hehe

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an å fikse? Det kommer og går nemlig. Noen ganger helt fint.

Det kommer også en sånn lav "klunke" lyd fra motorn som du hører inni bilen når bilen står på tomgang, kommer hvert 3-5 sekund. Hva er det?

Link to comment
Share on other sites

samme hadde jeg.... tenkte liksom ikke over det etterhvert, før det irkelig begynte å ule framreima.... da hadde reima vært litt slakk og smeltet seg tvers gjennom strammehjulet, samt ødelagt et hjul til nedi der.... etter å ha byttet dette var lyden borte igjen....

det jeg fant ut var at reima satt for langt "innpå" strammehjulet, slik at det subbet inntil et digert drev som sitter nedi der...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Finnes det noe å spraye på reima? Mener å ha lest det fantes noe sånt. BMW folka sier at det ikke er noe å gjøre med, den modellen min så er viftereima selvstrammende, sikkert derfor lyden kommer og går. Når lyden er der tar det gjerne noen dager før den strammer seg. Jeg hører ikke en dritt inni bilen, men når jeg først går uttafor så hører jeg det. Litt irriterende...

Link to comment
Share on other sites

Off, mye koster det a? Klarer ikke sånt selv.

Joda!

Reim koster et par hundrelapper. Gjorde det akkurat selv på bilen min.

viftereim.JPG

Slik ser rullene og det derre ut. Det er en skrue som skal slakkes (S'en på bildet). Den er kanskje dekket av et plastdeksel, men det ser du fort. Hvis du stikker hodet under frontfangeren, klarer du kanskje å se det.

Uanset, du setter inn en umbraco-nøkkel i det hullet, og vrir deretter mot klokka (mener jeg sterkt på), for å slakke hjulet. Når det er gjort, kan du pelle av reima fra rullene. Deretter er det bare å lure den vekk fra motorrommet. Jeg lurte den ut ved å dra den over vifta i fronten. For å sette den andre på, er det bare å lure den på på samme måte. Når du slipper umbracoen, vil den automatisk stramme seg tilbake.

Jeg er på ingen måter noen mekaniker, og jeg klarte det helt uten problemer! Så jeg tror nok du òg vil klare dette fint....

Link to comment
Share on other sites

Det kommer også en sånn lav "klunke" lyd fra motorn som du hører inni bilen når bilen står på tomgang, kommer hvert 3-5 sekund. Hva er det?

Sånn lyd har jeg også. Har ikke greid å finne ut hvor den kommer fra... :?

Hei forresten :) fint forum!

Link to comment
Share on other sites

Det kommer også en sånn lav "klunke" lyd fra motorn som du hører inni bilen når bilen står på tomgang, kommer hvert 3-5 sekund. Hva er det?

Sånn lyd har jeg også. Har ikke greid å finne ut hvor den kommer fra... :?

Denne lyden kommer fra en vakuumventil som åpner og lukker seg. Den sitter bak dashbordet og åpningen/lukkingen av den forplanter seg desverre inn i coupeèn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...