Gå til innhold

varmemåler?


Bmw323i
 Share

Anbefalte innlegg

er det noen her som vet hvordan man kan finne ut om det er varmemåleren på motoren min som er gåen eller om det er måleren i speedometeret? det var en som sa til meg at jeg kunne ta en ledning innpå den ledningen som skal til måleren på motor, derretter feste den til jord. skru på tenninga og vips, da skulle måleren i speedometeret gå helt opp så ned igjen. noen som vet om det stemmer? er det evnt andre måter å finne ut måleren i speedometert fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest sannsynlig instrumentet og ikke sensoren som er gåen. Sensoren er bare en motstand som endrer verdi med tamperaturen(NTC) og er veldig solid. Om du i tillegg har problemer med feks. bensinmåleren ligger problemet nokså sikkert i instrumentpanlelet. Har sensoren en ledning kan du jorde denne og da skal måleren gi utslag. Om ikke er måleren gåen. Har den to ledninger kan du måle motstanden i disse og i sensoren. Sensoren skal ha flere k-ohm, men det avhenger av temperaturen. Om du måler på kald/varm motor og der er forskjell er sensoren ok. Ledningene og måleren skal ha en vss motstand, men jeg er ikke sikker på veriden. Alt over 0 ohm er bra.. Håper dette hjelper, lykke til med skruinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold knappen for å nulle ut trip-telleren inne mens du skrur på tenninga, da kan du se om varmemåleren fungerer som den skal, (hvertfall at nåla går som den skal i bilen) gjør den det tyder det vel kanskje på at feilen heller ligger i sensoren eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måler er litt tullerusk, den hopper lixom opp når jeg tar den testen,virker som om den henger noen steder på veien, mens den fungerer ikke ellers,dvs den fyker opp og ned som en jojo til tider, er det noen enkel måte å finne ut om dette bare er en ledning som ikke er tilkoblet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW323i: Tenningen må være på siste hakket før start ja. Husk å slå av lys, vifte osv. slik at du ikke tapper batteriet :)

Prog_Kick: Det kan være dårlig kontakt eller korrosjon en eller annen plass. Mål motstanden i ledningene ved sensoren og sjekk om denne er konstant mens du rigler på ledninger osv, den skal ikke endre seg. Mål så sensoren som beskrevet over. Om både ledninger og sensor er ok har du funnet feilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U're welcome :) Håper du finner ut av det..

E30 323i har etter det jeg vet 139 eller 150 hk. Jeg er ikke sikker på akkurat hviken modell skiftet kom.

S3TR som prosjektet heter skal bygges sammen med "S3T" på forumet i løpet av 2005 og forhåpentligvis være klar til 2006. Det er "S3T" som eier bilen, jeg er bare konsulent ;) Tråd kommer når vi har noe å poste, er mest planlegging og shopping på dette stadiet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...