Gå til innhold

Bytte av ventilløftere på m40/b18 motor


Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e36 med m40/b18 motor som har begynt å tikke etter motorrens og oljeskift, og har nå bestemt meg for å bytte ventilløftere, siden det er disse som vanligvis er problemet med disse motorene?

Er det da noen spesiell framgangsmåte for dette (evn. en DIY side??) eller noe jeg må passe på? Og hvor er det billigst for slike deler?

PS! Hvordan er det med vippearmene på disse motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tikking på en av løfterne etter oljerens og oljeskift selv jeg..men mye pga at GS hadde i tynnere olje enn det bilen var vant til og gå på :twisted:

fikk skifta alle løfterne kostnadsfritt jeg da :) men vil anbefale deg og tappe den tom og prøve en tykkere olje først.. Mobil1 5w50 eller Valvoline Long Life 10w40..kan være verd og prøve det før skifte av løfterne. Mobil1-olja er visst god hvis du er plaget med litt tikking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en e36 med m40/b18 motor som har begynt å tikke etter motorrens og oljeskift, og har nå bestemt meg for å bytte ventilløftere, siden det er disse som vanligvis er problemet med disse motorene?

Er det da noen spesiell framgangsmåte for dette (evn. en DIY side??) eller noe jeg må passe på? Og hvor er det billigst for slike deler?

PS! Hvordan er det med vippearmene på disse motorene?

Jeg har samme motor som deg i E-30'n min, M40.

Jeg overhalte nettopp toppen min og for å skifte ventilløfterne må du av med toppdeksel og kamaksel.. Men jeg vil tro at kammen din kanskje er litt slitt også, hvis bilen din har gått et stykke, noe som er en viktig faktor.

Såvel vil jeg tro at ventilene dine ikke hadde hatt vondt av en runde med sliping.

På autopower.se står det om hva som er de vanlige feilene på de forskjellige motorene. Jeg regner med at M40'n som sitter i E-30'n er lik som den som sitter i E-36?

Ihvertfall, dettte står det om M40 på autopower.se:

M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min M40 hadde KRAFTIG tikkelyd, nermest bankelyder, prøvde å ta ut ventil løfterne å klemme dem sammen et par ganger i en skru stikke for å prøve å få renset ut litt dritt, men d hjalp rent lite.

men det var rimelig enkelt å få ut ventilløfterne. det går helt fint å ta ut løfterne UTEN å ta av kammen, prøv å ta ut løfterne å legg de i et karr med diesel over natta.

det du også kan prøve på er å kvelle oppi 1-2 dl med ren ATF olje. det hjalp på mine løftere, fikk bort en del tikkelyder...

GS er vel ganske rimeli på delene vil jeg tro...

kammen har også veldi mye å si på tikkelyd på disse motorene. har en strøken kam på nu, med rimelige gode ventilløftere men det er enda bittelitt tikkelyd igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva jeg gjør, men tikkelyd er i hvertfall den verste lyden i verden :P Prata med en BMW-mekaniker og han sa at kam askselen ikke var noe problem på disse bilene, men ventilløfterne ofte gikk åt helveten.. Dette var grunnet at olje kanalene ofte tetter seg noe som medfører at ventilløfterne ikke løfter høyt nok.. Veit ikke om dette høres logisk ut for noen jeg men..

Hvor mange timers arbeid er det å overhale en slik topp?

PS! Kjører nå med Valvoline 5w-40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sendte inn min topp. tok vel 2 - 3 timer å skru av toppen. sendte den til overhalingsverksted. var uten bil i 2 uker, toppen kom tilbake, brukte like lang tid på å skru på toppen... starta bilen å d var like ille!!!! fikk totalt anfall for jeg er enig med deg om at tikkelyd er noe av det verste.!.!.!

Høres ganske så logisk ut med at oljekanalene tettes, og at ventilløfterne blir tette og fulle av drit, derav tikkelyd.... men hvis du er nøye med oljeskift så bør d ikke være noe problem. helst ikke bruk olje av dårlig kvalitet, hvertfall ikke shell olje. hvis du gnir fingeren under kanten på oljepåfyllinghullet å kjenner at oljen er full av grove korn og lort så kan du tenke deg selv hva som vil skje med oljekanalene.. med god olje så blir d ikke sånn dritt..

bruker Castrol.. har aldri sviktet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det hadde vell tatt i fra en hver BMW eier motet tror jeg..!

Prata med en tidligere bilcross entusiast, og han sa at BMW er kjent for tikking, noe han hadde erfart mange ganger.

Han ga meg noen enkle tips og forklaringer på hvordan man kunne bli kvitt tikkinga, og forklaring på i det hele tatt hvorfor samtlige motorer med hydrauliske ventilløftere begynte å tikke.

Han mente i hvertfall at når vi (bmw eiere) kjøper en tynn olje som f.eks 5W-40 helsyntetisk olje så renner olja ut i fra ventilløfterne når bilen står stille, og når ventilløfterne da er gamle, vil de synke sammen og klaringa mellom vippearm og ventilløfter vil da bli stor, ergo tikking oppstår ofte etter oljeskift når tynnere olje blir fylt på.

Dette syntes jeg hørtes rimelig logisk ut, og han anbefalte meg å dra bilen på turtall opp mot turtall sperra for å øke trykket i ventilløfteren noe som kunne forbedre løftet, og dermed redusere klaringa mellom vippearm og løfter.

Dette fungerte faktisk bra (i hvertfall på lavt turtall), men lyden kommer tilbake etter at bilen har stått stille en stund, men han mente at jeg burde bytte til en litt tykkere olje slik at ikke ventilløfterne står tørre når bilen har stått en stund.

Gamle motorer fungerer jo som sagt med mineral olje eller semi-syntetisk olje, og derfor tenkte jeg å prøve å bytte til en litt billigere semi-syntetisk olje for å sjekke om dette kan redusere tikkinga.

Hva mener dere om disse påstandene at vi BMW entusiaster kanskje koster på oss super dyr olje, som faktisk kan være med å slite ned motoren mer enn om vi hadde kjøpt billigere olje med mer viskositet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...