bimmerdude Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Så fikk jeg skiftet vannpumpe og termostat. Skovlen på vannpumpa hadde gått i tusen knas akkurat som jeg trodde. Det kjipe var at små deler av den har funnet veien langt inn i motoren så er umulig å få ut igjen. Så var det luftinga da! Prøvde lenge i kveld men fikk det ikke helt til. Ble ikke noe varme i varmeapparatet heller. Noen som har gode råd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Custom Edition Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 skru opp lufteskruen og lokket på ekspasjonstanken..la motoren gå og sett varmeapparatet på full faen.. er det mye luft i systemet ditt kan det ta en stund men fyll etter i ekspasjonstanken til vannet som kommer ut av lufteskruhullet er fritt for bobler.. er det store luftlommer i systemet så kan det komme endel kraftige sprut..så vær forsiktig.. så fort det kommer Kun rennende vann Uten bobler i så skru på lufteskruen mens motoren går og så ekspasjonstanklokket. Etter det så kjør deg en lang tur og se hvordan det går.. sleit med dette på min gamle E36 320 men fikk fiksa det til slutt på den måten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henry Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Et annet triks kan jo være å sette bilen i en bakke å! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Custom Edition Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 det har jeg prøvd å det hjalp ikke på min gamle E36 hvertfall..luftboblene ligger i systemet uansett hvilken vinkel du setter bilen i.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted May 4, 2005 Author Share Posted May 4, 2005 Et annet triks kan jo være å sette bilen i en bakke å! Kan ikke skjønne at det skal hjelpe? De konstruerer jo ikke en bil som må settes i en bakke for å bytte kjælevæske? Hadde tatt seg ut om verkstedet skulle gjøre dette hver gang liksom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted May 4, 2005 Author Share Posted May 4, 2005 Dette står i BMW sin TIS: "On vehicles with M52 engines, also unfasten additional vent screw." Kanskje den er løsningen på problemet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Rune Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 bilen skal stå helt flatt pga att lufteskruen skal være kjøeanleggets høyeste plass og d skal d vær da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Custom Edition Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Dette står i BMW sin TIS:"On vehicles with M52 engines, also unfasten additional vent screw." Kanskje den er løsningen på problemet? stemmer det...er 2 lufteskruer på de motorene.. Kompis slet med sin E39 å når det gjaldt luftinga og der var det 2 lufteskruer også.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
øyvind bp Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Du må fylle på ekspansjonstanken, skru lokket og lufteskruen på radiatoren igjenn. Sett bilen på tomgang og åpne lufteskruen på termostathuset. Gjenta dett til det kommer en jevn strøm av vann uten bolbler ut. Skru da igjenn skruen på termostathuset, og luft siste rest ut lufteskruen på radiatoren. Så lett er det. Har gjort det 2 ganger på min. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivanskjavik Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 trur faktisk ikke man trenger å ha motoren igang.. trengte ikke det på min, men så har jo jeg en 318 da.... åpna begge lufteskruene å fyllte på me kjøleveske til det pisset en fin stråle ut av luftehullet på termostathuset. strammet den og fortsatte å fylle til det pipplet opp av luftehullet på radiatoren. da var systemet fritt for luft. trengte ikke å etterfylle eller noe. bare starte å kjøre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
øyvind bp Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 trur faktisk ikke man trenger å ha motoren igang.. trengte ikke det på min, men så har jo jeg en 318 da.... åpna begge lufteskruene å fyllte på me kjøleveske til det pisset en fin stråle ut av luftehullet på termostathuset. strammet den og fortsatte å fylle til det pipplet opp av luftehullet på radiatoren. da var systemet fritt for luft. trengte ikke å etterfylle eller noe. bare starte å kjøre. Da har du kanskje ikke egen ekspansjonstank du da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivanskjavik Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 egen å egen fru blom, den er nu festet i radiatoren.. men det er ikke noen løs ekspansjonstank nei.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted May 6, 2005 Author Share Posted May 6, 2005 Du må fylle på ekspansjonstanken, skru lokket og lufteskruen på radiatoren igjenn. Sett bilen på tomgang og åpne lufteskruen på termostathuset. Gjenta dett til det kommer en jevn strøm av vann uten bolbler ut. Skru da igjenn skruen på termostathuset, og luft siste rest ut lufteskruen på radiatoren. Så lett er det. Har gjort det 2 ganger på min. Jeg har M52 ikke M20 som du har! Stor forskjell på de! Kan ikke finne noe lufteskrue nr 2 på bilen min. Tror ikke de finnes på E36. Sikkert bare på E39. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Custom Edition Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 prøv det jeg sa..var på en M50 når jeg hadde problemet men samma er det nok på M52..la motoren gå med varmeapparatet på full faen..skru opp lokket på ekspasjonstanken + lufteskruen..fyll i ekspasjonstanken til det kommer rent vann uten bobler ut av lufteskruen før du skrur igjen skruen å så lokket..da skal det være bra..men pass på å la det renne ei stund selv om du ser at det er fritt for bobler..kan ligge noen luftlommer som kommer etterhvert.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Jeg har M52 ikke M20 som du har! Stor forskjell på de!Kan ikke finne noe lufteskrue nr 2 på bilen min. Tror ikke de finnes på E36. Sikkert bare på E39. Det er en ekstra lufteskrue på blokken (M52 hvertfall). Den sitter under en av manifoldene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now