Gå til innhold

woho! endelig disel lyd i m40b16


bizzy
 Share

Anbefalte innlegg

Min gammle m40 motor tikker værre en svigers gamle disel mercedes.:cry: Jeg vet att m40 har feilkonstruert topp med veldig høyt trykk så det er vell kamakselen som begynner og bli sliten da? hva er da billigst: bytte motor eller fikse den gamle? takker for eventuelle svar og tips :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du gjør arbeidet selv eller ikke. Får en ny kam til litt over 3000kr. Burde ta en totaloverhaling på toppen og slipe oppe igjen ventilene.

Kan du gjøre dette selv så er dette den billigste løsningen.

Å bygge om til 6'er er ihvertfall ikke billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitne ventiler er jo også velkjent på hydrauliske. Om du har vært slurvete med oljeskift osv.

Prøv:

Kjøp motorrens og injectionrens. Kjør tanken nesten tom (rød lampe) og hell i injectorrens. Kjør så på høyt turtall i 15 min (4000rpm+) Pass på å ikke gå tom for bens.

Hell så i mottorrens (da snakker vi innvendig. Thorsov eller liknende) og la den surre å gå etter krevd lengde. Les pakka nøye.

Tapp ut olja med en gang. La den draine totalt, og skift så oljefilter. Sett på nytt filter og fyll i ny olje. Tikkingen bør være borte. Etter motorrens bør du skifte olje 2 ganger innen 6 mnd med tanke på rester av motorrensen. Olja har også sitt å si.

Min erfaring på M20B20, all semisyntetisk:

Biltema: God smøring, sinnsyk ventiltikking.

Castrol: God Smøring, lite ventiltikking.

Valvoline: God smøring, minimalt med tikking.

Det er disse jeg har prøvd så langt

|hit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320 burde du ihvertfall ikke bytte til, skal du ha 6er så må man bytte til noe bedre en 320, masse arbeid uten at det går noe bedre enn en 4'er som det er mye lettere å bytte til. Har nettop bytta fra b16 til b18 etter at toppen tok kvelden og det ene stempelet hadde fått seg et lite luftehull :) , byttet motor for første gang, selve motor bytte var egentlig greit det, men har hatt litt uflaks på vegen.

Først og frems så skulle jeg fjerne eksosmanifolden på den toppen som jeg fikk med blokka for at jeg skulle bruke den i steden for min egen vridde blokk, da brakk den ene bolten, så jeg prøvde å borre den ut saken var at jeg borret litt for langt så det ble et lite hull i blokka, så da måtte jeg slipe toppen og ventilene som jeg hadde. for den andre blokka er vel ubrukelig med hull i seg, foresten hvis du trenger ventiler så er ventilene i den toppen ganske greie, kan selge billig! Så når jeg hadde fått i sammen alt så starta den uten prob ++, men jeg synes ikke den ville lufte seg ordentlig, så bare kokte, folk med peil kom med teorier om at jeg kanskje hadde lagd en ripe i blokka eller noe, men fant ut til slutt at det var radiatoren, så jeg måtte kjøpe ny radiator, kan hende det var den som gjorde at bilen havarerte, vet ikke jeg. Men utenom det så har det ikke vært noe prob uten et par nye deler som bare har holdt en kort stund osv, f.eks tempmåleren som er på vei til å ta kvelden alt, byttet den for 3 uker siden.

På min mangler jeg enda noen småting for å få en ekte 1.8l, har feil innsugsmanifold og feil luftmengdemåler, ecu har jeg ligende men ikke vits å bytte før jeg har bytta luftmengdemåler.

Var foresten kammen som var dårlig på den motoren jeg kjøpte, han hadde bytta til 318is. Har litt lyst på å skaffe is topp etterhvert. Ihverfall lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige delenr på blokkene, men ser ut som is toppen passer rett på, men ser at du har rett i at den bruker kjede i steden for rem, men det må mann bare sjekke ut, så kan man bytte remdelene på blakka, alt av det er jo løse deler!, eneste forskjellen jeg har sett hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...