Gå til innhold

Støymåling

Kjell Rune
 Share

Anbefalte innlegg

ja ja. i dag ble jeg taua av biltilsynet og fikk følgende mangelapp..

bilen er senket.

forskjellig dekk dim. dette har jeg pappirer på så d er ok.

hjelpesnekke må skiftest. dette viste jeg og hadde alikavell planlakt og skifte.

støymåling. dette er jo en 88 mod og hva er støykravene på m5´n???

glemte vognkortet hjemme. he he.

tosker ass. kjipt og bli stoppet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil fra '88 har definitivt støykrav, men de er muligens ikke like strenge som nyere biler. Men katalysator slipper du.

Her er utdrag fra kjøretøyforskriften $24-1, Generelle bestemmelser om støy:

Ved måling etter standstøymålemetoden skal motorvogn i bruk ikke ha høyere støynivå enn 5 dB (A) over det nivå som er oppgitt av fabrikanten for ny motorvogn, respektive 2 dB (A) over det nivå som er målt av laboratorium på det aktuelle eksemplar. Verdien i vognkortet er det som er oppgitt av fabrikanten (merket F), respektive målt av laboratorium (merket L).

I tillegg er det egne direktiver om støy for alle slags kjøretøyer under aksellerasjon. Er litt usikker på hvilket som gjelder for 80-tallsbiler, men jeg finner fra 74-77dB, så det er nok der et sted. I tillegg står dette i et av direktivene, så det er noe mer å gå på for M5en (om den er godkjent som det da..:)):

For bil i gruppe a) som er utstyrt med manuell girkasse med flere enn fire gir forover, og som har en største motoreffekt på over 140 kW, og som har et forhold mellom største motoreffekt og største tillatte totalvekt som overskrider 75 kW/tonn, skal grenseverdiene økes med 1 dB(A) dersom hastigheten for bilen når den bakerste delen forlater måleområdet, er større enn 61 km/t i tredje gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er både standstøy og akselerasjonsstøy. To forskjellige ting det. Er vel standstøy ved et gitt turtall som står i vognkortet tror jeg (?). Det er det som står der bilen din ikke skal avvike for mye fra (mer enn 5dB).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...