Jump to content

Recommended Posts

Posted

mange senker kompen for å lade mer. finnes det en enkel formel for å regne ut komp? hvis f.eks en motor har 8:1 i komp, og lader 0.8 i bar, hva er kompen da?

Posted

Når man regner ut kompresjon er det forholdet mellom volumet i sylinderen og forbrenningskammer når stempelet er helt ned og helt oppe!

Turbotrykk har ingenting med kompresjon å gjøre!

Hvis jeg har en sugemotor med 9:1 og en turbomotor med 9:1 og den kjører 1 bar, så er jo kompresjonene fremdeles lik!

Posted

Luft/bensinmengden i sylinderen som forvirrer deg? Den vil jo bli høyere med "trykkluft", men stempelet komprimerer jo fra bunn til topp uansett, så selv om lufta i sylinderen eventuelt er litt komprimert allerede når stempelet er i bunn, så vil stempelet komprimere denne med samme rate som om den ikke hadde vært komprimert..

Posted
Luft/bensinmengden i sylinderen som forvirrer deg? Den vil jo bli høyere med "trykkluft", men stempelet komprimerer jo fra bunn til topp uansett, så selv om lufta i sylinderen eventuelt er litt komprimert allerede når stempelet er i bunn, så vil stempelet komprimere denne med samme rate som om den ikke hadde vært komprimert..

Bra Gunnar, dette var då nesten som klippa frå eit læreverk innan kompresjon! :D

Posted

Komp er den samme selv om du monterer turbo, men jo høyere turbotrykk du skal ha jo lavere må komp. være. Rett meg dere som kan mer om dette om det ikke var helt riktig.

Posted

det var akkurat det jeg også trodde, eler visste. da øker jo kompen på en måte når turbotrykket slår inn. er det noen måte en kan regne dette ut på ?

Posted

Njai.. kompen øker ikke på en måte.. ;) Den forblir den samme, men trykket i sylinderen blir høyere, både med stempelet nede og oppe.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...