Bmw323i Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 mange senker kompen for å lade mer. finnes det en enkel formel for å regne ut komp? hvis f.eks en motor har 8:1 i komp, og lader 0.8 i bar, hva er kompen da?
e30power Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Når man regner ut kompresjon er det forholdet mellom volumet i sylinderen og forbrenningskammer når stempelet er helt ned og helt oppe! Turbotrykk har ingenting med kompresjon å gjøre! Hvis jeg har en sugemotor med 9:1 og en turbomotor med 9:1 og den kjører 1 bar, så er jo kompresjonene fremdeles lik!
e30power Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 hvis det er noe dere lurer på om slaglenge, komp mm så sjekk ut denne linken: http://www.bsmotor.com/strandregn/index.html Her kan dere bare sette in info så blir det meste regnet ut!
Gunnar Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Luft/bensinmengden i sylinderen som forvirrer deg? Den vil jo bli høyere med "trykkluft", men stempelet komprimerer jo fra bunn til topp uansett, så selv om lufta i sylinderen eventuelt er litt komprimert allerede når stempelet er i bunn, så vil stempelet komprimere denne med samme rate som om den ikke hadde vært komprimert..
ovex Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Luft/bensinmengden i sylinderen som forvirrer deg? Den vil jo bli høyere med "trykkluft", men stempelet komprimerer jo fra bunn til topp uansett, så selv om lufta i sylinderen eventuelt er litt komprimert allerede når stempelet er i bunn, så vil stempelet komprimere denne med samme rate som om den ikke hadde vært komprimert.. Bra Gunnar, dette var då nesten som klippa frå eit læreverk innan kompresjon!
Bmw323i Posted May 15, 2005 Author Posted May 15, 2005 jeg trodde kompresjonen øker når turboen hiver inn luft til motoren. men det gjør altså ikke det?
Kjell Z3 Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Komp er den samme selv om du monterer turbo, men jo høyere turbotrykk du skal ha jo lavere må komp. være. Rett meg dere som kan mer om dette om det ikke var helt riktig.
Bmw323i Posted May 15, 2005 Author Posted May 15, 2005 det var akkurat det jeg også trodde, eler visste. da øker jo kompen på en måte når turbotrykket slår inn. er det noen måte en kan regne dette ut på ?
Gunnar Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Njai.. kompen øker ikke på en måte.. Den forblir den samme, men trykket i sylinderen blir høyere, både med stempelet nede og oppe.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now