Gå til innhold

bak dekke eksploderte

Ole-Magne
 Share

Anbefalte innlegg

Trur du faen meg ikkje ett av de nye sommerdekkene mine eksplofanenderte!! Kjøpte nye dekk og felger for ca1000km sia, knuste bakfangeren, innerskjermen har kansje berga bakskjermen.. felgkanten fikk noen hakk. Dekka bak var i dimm 265/35-18 av type Falken. kjøpte alt på GS bildeler. Gikk nesten rett av veien, bilen ble slengt sidelengs langt bortover. heldigvis var dette klokka 2 i natt så det kom ingen andre i møte. Politiet kom som nummer to til stede, var kjempegrei. prata masse tull. advarte oss mot kontroller i den retninga vi skulle. kule purk 8).

var et smell i bilen rett før jeg pungterte, dette kom av dekkbanen som løsnet! løsnet i innerkant. fant dekkbane biter ca200 meter før dekke eksploderte. skummelt...

Har noen andre erfaring med falken dekk?

eller hvordan kommer GSbildeler til å se på saken? dekke subbet ikke i skjermen og hadde nylig justert forstilling...

Kommer de til å dekke noe som helst?

Tror dette kommer til å bli dyrt, er helt skjelven i kroppen. blir ikke 16mai fest i dag. er litt deppa :cry::cry::cry:

har ingen bilder enda men kommer sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du skal vel ha ganske gode beviser på at det er en fabrikksfeil e.l. på dekka før du får en ev. erstattning.

Tror det hadde blitt dyrt for dekkshapper om de skulle erstatte alle dekk(+ skader på bil) som pungterer/går i stykker.I beste fall sender de dekket ditt til leverandøren/produsenten for ev sjekk..De er jo disse som er ansvarlige for produktet.

Ta masse bilder/ta med restene av dekket og lever det tilbake og forklar situasjonen din.... kanskje du får napp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GS er ikkje ansvarlig for dekket, men deekket er solgt av de.

Kjøper skal ikkje forholde seg til andre enn selger(firma).

GS kan gå videre å kreve regress

(tror eg det hette) fra falken, viss det er produksjons feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les forbrukerkjøpsloven og produktansvarsloven =)

Etter det jeg kan skjønne så foreligger det i dette tilfellet en vesentlig mangel (jfr. fkl. §16.) på dette dekket hvilket gir grunnlag for å kreve erstatning (jfr. fkl. §33.).

Her er det også viktig å være klar over at det er selger som har bevisbyrden, dvs. plikt til å _dokumentere_ at svikt i et produkt skyldes kjøperen. Ved normal bruk skal et dekk vare vesentlig lenger enn 1000km (forutsatt at dekket ikke er eldre enn 1000km bruk burde antyde).

Produktansvarsloven sier følgende:

§ 34. Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

Produktansvarsloven gjelder imidlertid bare personskade og tingsskade som overstiger et økonomisk tap på NOK 4.000, jf. § 2-3 første og tredje ledd.

Forutasatt at dekket er nytt og normalt slitt mener jeg absolutt du har grunnlag for å kreve erstatning. Her er det GS som har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spessielt..

hvor fort kjørte du ? hvordan var underlaget? vått, tørt??

Underlaget gikk fra lett snøkov til fuktig vei som ble tørr asfalt, dekket eksploderte på tørr asfalt. det er 90 sone på stedet men kjørte i 100-110km/t. dekket var W merket som er 240km/t? tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette går nok på reklamasjon ja..GS kan sette seg på bakbeina og det samme kan Falken..men bør egentlig være en grei sak. kontakt GS så blir det vel en ordning skal du se :)

skumle greier det der assa..ble litt skjelven selv jeg å tror jeg skal ut å sjekke dekka mine 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...