Gå til innhold

El vifte til e30


Bmw323i
 Share

Anbefalte innlegg

nå begynner jeg å bli temmelig lei av dette vifte dritet til bmw. jeg kjøpte nytt vifteblad, da den var skev og tok borti radiatoren. har nettopp montert det nye viftebladet på den samme viskosekoblingen, og når jeg skrur den på så tar den fremdeles borti. det er PITTELITT slark i viskosekoblingen, og den tar borti. er det så lite til så skal til deres biler? dere som har byttet til el vifte, hvilken bil tok dere den fra? fester må jo lages på nytt. jeg tenkte jeg skulle sette vifta forran radiatoren, da det ikke er plass mellom radiator og motor. TAKKER så masse for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde i min E30, så tok jeg bare å tredde inn vifta på forsia av radiatoren, så satte jeg den fast ved å tre igjennom 2 lange bolter radiatoren, og mutter med stoppskive på baksiden. Min vifte var en ultra effektiv vifte fra en 90mod Honda Accord som jeg fant på knoksen. Men ettersom vifta sto å dura konstant mens motoren gikk så ble jeg litt lei lyden. Men merket at bilen fikk en bedre gassrespons i mellom 4.000 og 6.500 rpm, men etter 1 år med el.vifte så fikk jeg nok, hørtes jo ut som jeg hadde AC i E30'en som sto å dura maks hele tia! Fryktelig irreterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er kanskje ikke den beste løsningen men det er jo mulig å koble vifta over en bryter inni bilen slik at man kan slå den på når det er behov for den. ikke noe jeg ville jort men det funker jo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo selvsagt ha termostat, er ikke sunt å ha en vifte som går konstant.

Hvorfor skulle ikke d være sunt? Hehe, for hodet av bråket i lengden? :P

Gadd ikke koble via termostat, så tok bare enkleste løsning, og det funka det, genialt godt egentlig, men så var d bråket da....overdøvte liksom hele den deilige sekser lyden...usj! Nei, tilbake til viskose! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde i min E30, så tok jeg bare å tredde inn vifta på forsia av radiatoren, så satte jeg den fast ved å tre igjennom 2 lange bolter radiatoren, og mutter med stoppskive på baksiden. Min vifte var en ultra effektiv vifte fra en 90mod Honda Accord som jeg fant på knoksen. Men ettersom vifta sto å dura konstant mens motoren gikk så ble jeg litt lei lyden. Men merket at bilen fikk en bedre gassrespons i mellom 4.000 og 6.500 rpm, men etter 1 år med el.vifte så fikk jeg nok, hørtes jo ut som jeg hadde AC i E30'en som sto å dura maks hele tia! Fryktelig irreterende.

jeg forsto ikke helt hvordan du festet det, kan du prøve å lage en tegning? det lille bråket som kommer bryr jeg meg ikke om, det er så lite, spiller bare høyere musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo selvsagt ha termostat, er ikke sunt å ha en vifte som går konstant.

Hvorfor skulle ikke d være sunt? Hehe, for hodet av bråket i lengden? :P

Gadd ikke koble via termostat, så tok bare enkleste løsning, og det funka det, genialt godt egentlig, men så var d bråket da....overdøvte liksom hele den deilige sekser lyden...usj! Nei, tilbake til viskose! :)

1. Fordi motoren oppnår arbeidstemperatur senere.

2. Fordi den også kan komme under arbeidstemperatur i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Alpina radiator med integrert vifte. Siden jeg bruker grøftelysåpningene til helt andre ting enn grøftelys valgte jeg bare å bruke knappen til grøftelysene som aktiveringsknapp for viften. Bruker viften på varme dager og ved bykjøring. Setter den aldri på før motoren har oppnådd driftstemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo selvsagt ha termostat, er ikke sunt å ha en vifte som går konstant.

Hvorfor skulle ikke d være sunt? Hehe, for hodet av bråket i lengden? :P

Gadd ikke koble via termostat, så tok bare enkleste løsning, og det funka det, genialt godt egentlig, men så var d bråket da....overdøvte liksom hele den deilige sekser lyden...usj! Nei, tilbake til viskose! :)

1. Fordi motoren oppnår arbeidstemperatur senere.

2. Fordi den også kan komme under arbeidstemperatur i drift.

1.Termostat åpnes ikke før motoren er ca 92grader på 325i (tror jeg), og vifta som blåser konstant vil ikke påvirke hvor lang tid dette tar noe særlig, ettersom viskosevifta vil også lage ganske god gjennomstrømning av luft når motoren går.

2.Termostater lukkes når tempraturen kommer til ca 87 grader(tror jeg) og dermed vil ikke tempraturen synke lavere.

EDIT: Jeg merket ihvertfall ingen økning i tid før driftstemp(vifte montert foran radiator). Merket at tempraturen ble mere stabil ved køkjøring og tomgang. Uansett i fart så har vifta liten effekt, og da er det litt unødvendig med en vifte som sviver hele tia. Måtte også forresten jekke opp tomgangen 100rpm m el.vifta ettersom ladespenningen var litt lav ved tomgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde i min E30, så tok jeg bare å tredde inn vifta på forsia av radiatoren, så satte jeg den fast ved å tre igjennom 2 lange bolter radiatoren, og mutter med stoppskive på baksiden. Min vifte var en ultra effektiv vifte fra en 90mod Honda Accord som jeg fant på knoksen. Men ettersom vifta sto å dura konstant mens motoren gikk så ble jeg litt lei lyden. Men merket at bilen fikk en bedre gassrespons i mellom 4.000 og 6.500 rpm, men etter 1 år med el.vifte så fikk jeg nok, hørtes jo ut som jeg hadde AC i E30'en som sto å dura maks hele tia! Fryktelig irreterende.

jeg forsto ikke helt hvordan du festet det, kan du prøve å lage en tegning? det lille bråket som kommer bryr jeg meg ikke om, det er så lite, spiller bare høyere musikk.

Alså vifta jeg brukte hadde orginalt et par monteringshull i toppen av ramma rundt selve vifta...satte så lange bolter igjennom disse orginale hullene i vifteramma, og så videre igjennon Radiatoren(helt i toppen er det litt plass for en liten bolt skal kunne komme seg igjennom) så en mutter på baksia...hmm, bedre? hehe :) P.s Den vifta jeg brukte hadde ganske så god passform til radiatoren, så den satte seg ganske godt fast nede av seg selv(låste seg mellom karosseriet og radiatoren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...