Gå til innhold

Hvilken olje type skal jeg bruke?

BJ
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvilken olje jeg bør bruke på min motor.

Bilen er en e30 318is 90mod. men motoren kommer fra en e36 318is 94.mod. Det er samme motoren (m42), bare med noen hester mer.

Bør jeg har syntetisk eller semisyntetisk olje? Og hilken type?

Lurer også litt på hvilket oljefilter jeg skal ha...

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er diskutert mange ganger før! trykk på "søk i forumet" og skriv inn olje så tenker jeg du får opp alt det du trenger! når du velger olje burde du se ann åssen motoren din er, ikke alltid råd og tips stemmer med DIN motor! Hvis den bruker litt olje og ventiltettinger er slitne så fyller du ikke en tynn helsyntetisk olje liksom, jeg har prøvd litt forskjellig, fra castrol mineral racingolje og til helsyntetisk og har funnet ut at det kommer ann på motor, nå kjører jeg shell helix ultra helsyntetisk 5-40 og er fornøyd med det, men hvis jeg skulle grisekjørt hele tida og virkelig straffa den så hadde jeg nok gått for den tykke castrol racingolja, så det spørs veldig hva du skal bruke bilen til...

Men til din bil så holder det sikkert med delsyntetisk 10-40 olje, velg et kjent merke så er du sikker på at det ikke er no dritt! Trur de fleste oljefilter er like så det er vel bare å be om et til din bil når du skal ha. Koster vel rundt en hundrelapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 80000km har jeg kjørt bil med M42 motor og kjørt problemfritt på Shell Helix 10-40W delsyntetisk olje.

Kjører litt på bane og autoslalom i ny og ne samt den vanlige daglige bruken.

Jeg stemmer altså for en delsyntetisk 10-40 olje av kjent fabrikat. Skift mellom 7 og 10000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...