Gå til innhold

Felgdimensjon for E36 328

arnew
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg har en E36 318ti som fremdeles ruller på 15 toms hjul. :oops:

Jeg kommer ganske snart til å oppgradere frambremsene med 328-skiver og kalippere.

Derfor lurer jeg på om 328'en kom med 15-toms originalt, eller om jeg blir nødt til å skaffe nye (16 toms) felger før jeg oppgraderer. :?

Arne W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra med 15". Skivene foran er identiske på alt fra 320i til 328i (ventilerte 286x22mm med samme delenummer), og sannsynligvis er det de samme som du har på din 318ti allerede... ;)

Med andre ord lite vits å bytte til 328-bremser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Err.. beklager. Ser i ETK at 318ti ikke fikk de samme bremsene som 320i-328i før april 1998. Frem til da hadde de visst massive 286x12mm skiver. Så da er det bare å kjøre på med bremsene 320i-328i har, så får du ihvertfall ventilerte skiver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen folkens

Ser ut til at jeg kan få oppgradert bremsene på "gokarten" :wink: min før ferieturen går gjennom Bimmerland hvor den kan få strekt skikkelig på "beina" underveis til Østerrike og Sveits. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du merket stor forskjell før og etter da, Frode? Klart å varmkjøre de ventilerte?

Jeg har foreløpig ikke hatt meg noen turer over fjellet på nattestid etter at jeg byttet så de store forskjellene har jeg ikke merket. :wink:

Fikk problemer ned mot Røldal og for ikke å snakke om nedstigningen til Dalen fra Høydalsmo. Når bremsene begynte å bli dårlige fortsatte jeg litt til for å teste hvor ille det egentlig kunne bli. Det holdt på å gå galt gitt! :shock:

Er ikke så sikker på om de ventilerte tåler denne prøvelsen heller men de bør iallefall holde ut litt lenger. Det er fryktelig bratt og svingete ned mot Dalen..

Er litt rart at 318ti ikke har ventilerte bremser orginalt. Hvor mye sparer de egentlig på å bruke massive? 100,- pr. bil kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig ikke hatt meg noen turer over fjellet på nattestid etter at jeg byttet så de store forskjellene har jeg ikke merket. :wink:

Fikk problemer ned mot Røldal og for ikke å snakke om nedstigningen til Dalen fra Høydalsmo. Når bremsene begynte å bli dårlige fortsatte jeg litt til for å teste hvor ille det egentlig kunne bli. Det holdt på å gå galt gitt! :shock:

Er ikke så sikker på om de ventilerte tåler denne prøvelsen heller men de bør iallefall holde ut litt lenger. Det er fryktelig bratt og svingete ned mot Dalen..

Hehe. Stemmer. Der er det girbremsing for alle penga.. ;)

Hadde litt slit nedover der med Voyageren til foreldrene mine - automat som nesten ikke bremser, hadde tatt ut begge bakseterekkene (den er 7-seter) og fyllt den opp til taket med flyttelass (hadde sikkert passert 2.5 tonn), og nedover til Dalen fra Høydalsmo.. Da måtte jeg være skikkelig forsiktig, og i bunnen luktet det allikevel svidde bremser. Ryker bremsene der får man jo pokker ikke stoppet uten å kjøre i fjellveggen.. eller i bunn av dalen om man velger motsatt retning... Syk vei det der...

Er litt rart at 318ti ikke har ventilerte bremser orginalt. Hvor mye sparer de egentlig på å bruke massive? 100,- pr. bil kanskje..

Virker kanskje litt rart, ja, men de måtte vel spare inn litt her og litt der, skulle man tenke slik på alle områder hadde det fort blitt tusenlapper.

PS: I følge ETK fikk de ventilerte skiver fra og med april 1998...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var ny for meg! At 318TI ikke har ventilerte skiver forran er litt latterlig. Den har skiver bak vel?

318IS har faktiskt også samme bremser som 320-328.

Eneste unntaket er at 323 og 328 har ventilerte skiver også på bakakselen. Men forran har 328 desverre samme bremser som resten.

Den som bremser best må være 318IS pga lavere vekt.

Audi sin A4 med 2,8 liter har visst større skiver forran BTW, resten av A4 serien inkludert 1,8 T har omtrent samme størrelse som 318IS - 328.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318ti har skiver bak ja. Er vel de samme som opp til 325 skulle jeg tro.

Min gamle E30 318is hadde ventilerte skiver foran (samme som 325) så man skulle jo tro at 318ti med samme motor også hadde det. Men det er vel som Gunnar sier, de sparer inn litt her og der og til slutt blir det jo mye penger ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er større bremseskiver på 528 (e39) enn på en 328 (e36) ama? Jeg fikk ikke mindre enn 16" på min e39. På min nye e36 får jeg vel ikke mindre enn 17".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...