Gå til innhold

Hva gjør en lambdasonde? org vs "pirat"


Mr Bmw
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått ny runde med ugjevn tomgang, sist var det falskluft, så da er det vel sonden sin tur.

Men har lurt litt på, hva gjør en slik egentlig, måler vel et eller annet i avgassen siden motaren trenger data fra den, men alltid greit med litt fakta og er det noe forskjell på en orginal kontra en fra biltema, bortsett fra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Jeg skiftet min sonde, det var en biltema. Det ble straks bedre de første dagene, men så begynte bilen å ha ujevn gange. Jeg tenkte at det var sikkert på grunn av at det ikke var orginal del.

Så jeg kjøpte orginal, og den ble bra med den gang, men etter noen dager så er den like tullete.

Det jeg kan si av erfaeing er at Biltemas sonde er helt grei å bruke, og prisen er jo mye mindre enn orginalt.

Sonden skal sende strøm av forskjellige styrker før og etter at bilen er blitt varm, så skal den regulere at motoren går rent, og sender beksje til hjernen om den skal øke eller senke blandingen. Men det er jo og andre deler som å bestemmer hva blandingen skal være.

Så det jeg anbefaler å gjøre er å kjøpe Biltemas sonde for å sjekke ut om sonden på bilen din virkelig er feil.

Når du skal skifte, er det viktig å slå av tenningen før du tar at ledningen. Kobler du av sonden uten å slå av tenningen, eller du slår på tenningen før du har fått den montert, legger det seg en feit i feilminnet.

Det er billigere å kjøpe Biltema sonde enn å ha bilen på verkstede for å sjekke om sondern er defekt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan sjekke sonden selv. Da tar du av ledningene på sonden og måler med et multimeter (innstilt på volt) eller et volt meter. Da skal du kunne måle på sonde et vekslende spenning mellom 0-0,9V. Får du dette er sonden i orden. Dette er sonden "nødmodus" om man kan kalle det dette. Får du ingen spenning er sonden defekt. Den måler egentlig mengden med uforbrent oksygen i avgassn. Og sender et signal til styreenheten om at den skal justere blandingen fetere eller magrere. En biltema sonde vil nok fungere bra den. Dessuten er et vel en god del penger spart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet min sonde, det var en biltema.

Da er ny sonde innkjøpt fra biltema, men den er jo universal, så farger stemmer jo ikke, kan noen gi meg en fasit på fargene, orginalt har jeg fargene 2 hvite, 1 svart, 1 grå, biltema har fargene, 2 svarte, 1 blå, 1 hvit, eller er det noen måtte jeg kan måle meg til en fasit på koblinga.

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...