Gå til innhold

Tips til bytte av traversforing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver på å skifter traversforingene bak på e34'en. Har fått til høyre siden, men dette var så enormt slit å tok flere timer med arbeid at jeg vurderer å levere den inn for den andre siden. Er det noen som har skiftet dette på en e34 og har et genialt tips for å få den gamle foringen ut og den nye foringen inn? Vet at BMW verksted har spesialverktøy til operasjonen. Går det an å få tak i dette verktøyet selv?

Skrevet

Traversforinger bruker å sitte ubeskrivelig hardt fast. Var minutter unna å gi opp totalt selv jeg. Endte med at jeg måttte plukke ut hele bakstillinga mi, en helvetes jobb.

På verksted bruker de hydraulisk presse som de kan ta ut foringene da bakstillinga er montert i bilen.

Vi hadde ei hydraulisk presse på skola, den var ikke sterk nok...sier litt!

Jeg er sikker på at om det hadde hengt en bulldoser på foringa mi så hadde den ikke gitt etter, da hadde bare traversen gitt etter å knekki :roll: Og dette presterer EU kontroll folka å gi mangel på! *oppgitt* :roll:

Skrevet
Vi hadde ei hydraulisk presse på skola, den var ikke sterk nok...sier litt!

Jeg er sikker på at om det hadde hengt en bulldoser på foringa mi så hadde den ikke gitt etter, da hadde bare traversen gitt etter å knekki :roll: Og dette presterer EU kontroll folka å gi mangel på! *oppgitt* :roll:

På tross av at foringen sitter fast kan den være ødlagt. Er ikke noe sammenheng med det vet du :lol:

Det kan ofte være like effektivt å slå ut foringer som å bruke hyd-presse. Dunkingen kan få den til å løsne.... Bruk en forlenger fra et pipesett. På den setter du ei pipe som er akkurat litt mindre enn diameteren til foringen. Hold pipa mot foringen og slå på enden av forlengere. Pass fingrene, og slå alt du kan og vis at du er mann!!

Lærte dette av min svigerfar som selv er mekanikker og har brukt det selv på uregjerlige foringer med stort hell. Lykke til!

• 1 year later...
Skrevet

Jeg sliter litt med det samme problemet som deg Oddi, men jeg har bare ikke turt å starte enda :P Men om du skal ha den ut kan du jo brenne den ut, eller borre masse i den med et borr :P Funkerte når jeg gjorde det på en E36 :lol:

Men inn derimot :P

Skrevet

Jeg løste problemet på en E30 med å gjenge opp stålhylsen på foringen invendig, satte i en skru og terset den ut.... det er lenge siden men mener det var noe slikt jeg gjorde.

Skrevet

At dere gidder. Et verksted med utstyret i orden bruker normalt fra 1-1,5 time pr side. Et allverksted tar jo normalt ca 700,- inkl mva pr time (her i området) så skal du ligge under bilen hjemme kaldt å jævlig flere timer i garagen å hamre/slå/banne/knekke verktøy og fingrer. det er ikke verd det :o

Skrevet

Vel du har jo et lite poeng der, men for meg så handler det om å klare å gjøre noe selv. God følelse etterpå, på tross av knekte fingre og bannskap.... :wink:

Skrevet
At dere gidder. Et verksted med utstyret i orden bruker normalt fra 1-1,5 time pr side. Et allverksted tar jo normalt ca 700,- inkl mva pr time (her i området) så skal du ligge under bilen hjemme kaldt å jævlig flere timer i garagen å hamre/slå/banne/knekke verktøy og fingrer. det er ikke verd det :o

Selvfølgelig hadde jeg ikke giddet om jeg hadde hatt en 850csi som deg, men jeg har en gammel E34 520i :P

Skrevet

Jeg skifta på E-30en min.

Da tok jeg først ned bakstillinga, saget deretter et "snitt" i foringen, da kom den ut som bare det.... (ved banking altså)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...