Gå til innhold

Nettavisen: BMW 320d "dieselpurke fra 80-tallet"


mali
 Share

Anbefalte innlegg

"Gammeldags

Når jeg så tar en runde rundt bilen, blir jeg skuffet. Veldig skuffet. Andre moderne biler stiller ettehvert med stilige snertne bakstusser, mens BMW her har funnet frem tegninger som antakelig er godt og vel femten år gamle. Dersom BMW-merket på bagasjelokket skulle falle av, vil de fleste tro at dette er en japansk bil konstruert tidlig på 90-tallet."

:lol:

Jeg må "desverre" si meg enig i en del av han sier om utseendet jeg også, spesielt bakparten! Den er rett å slett STYGG..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......ikkje rette dagen nei, men må vere einig i ein ting han bemerkar; det var ein meget usmakleg bakende på nye 3-serien. Eg slit med å bli vandt med den. (ser ut som ein blanding av Toyota og Mitsubitshi..der ikkje noko av merka er smykker i mine auger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er den mest useriøse testen jeg har lest på lenge. Ingen tvil om at han ikke liker bmw. Nettopp 320 har jeg lest flere tester av, og de har vært alt annet enn negativ. Hva utsende gjelder, er jeg ikke enig me han heller. Men det er jo min smak, og den er jo som kjent delt.

Men som sakt, dette var bare en tullete og useriøs test! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article407595.ece

Inkompetente Journalister og ukritiske redaksjoner!

Jeg leser til min forskrekkelse en test av BMW 320d med overskriften ”Dieselpurke fra 80-tallet!”

Nå, har jeg ikke for vane å reagere på selvoppnevnte bileksperter fra en nettavis, men her har dere gått over grensen for hva jeg synes dere bør holde dere for god til å poste.

Jeg kommenterer derfor artikkelen i sin helet slik:

BMW er en bil som er kjent for raske førere og høy status. Bilene fra Tyskland har alltid hatt et sportslig image, med et design som lover gode kjøreegenskaper og veddeløpsfart for førere med «solbriller og velfrisert bart», som Øystein Sunde så treffende sier det.

Jasså, det er ikke inntrykket de aller fleste som kjører BMW sitter med. Hva Jon Kolberg mener med ”raske førere” skulle jeg gjerne ha fått utdypa litt mer.

Den siste 3-serien fra BMW har en front som ser sint ut. Med en ansiktsmetafor vil jeg si den har senkede øyenbryn. Med lett bakovertrukne linjer som både er smekre og ypper til bråk, er dette en fin videreføring av BMWs velkjente hai-lignende snuteform.

Mja, nå tror jeg faktisk Jon Kolber fortsatt lever på 80-tallet. Det er faktisk hele 17 - 20 år siden BMW slutta å lage Shark-nose studier. (Les 635csi)

Gammeldags

Når jeg så tar en runde rundt bilen, blir jeg skuffet. Veldig skuffet. Andre moderne biler stiller ettehvert med stilige snertne bakstusser, mens BMW her har funnet frem tegninger som antakelig er godt og vel femten år gamle. Dersom BMW-merket på bagasjelokket skulle falle av, vil de fleste tro at dette er en japansk bil konstruert tidlig på 90-tallet.

Det var da rart? BMW er faktisk ledende i dag når det gjelder design. Han har vel ikke fått med seg at Chris Bangle faktisk har influert resten i BMW’s segment når det kommer til designløsninger?

Det er ikke engang krom på tuppen av eksosrøret.

Han kan vel da i samme slengen ramse opp alle dieselbiler som har krom på endestussen. Hmm? Hva? Hørte ikke? Såpass få?

Vel, det er på tide å sette seg inn i tralla, ( Fordommer, fordommer, fordommer!!! )som tross alt koster over 600.000 kroner, og det bør jo bety noe.

Selvfølgelig holder han seg for god til å nevne at bare AVGIFTENE på bilen utgjør 200.000,- som unyttig går rett i den fra før så overfylte Statskassa.

Konservativ

Dashbordet er stilrent og strøkent, men etter det jeg er vant til fra BMW føler jeg at dette er mer kjedelig en sporty. Noen spesielle trekk mot trendy klarer ikke jeg å spore. Det er snarere «traust gubbebil» som sniker seg inn i tankene.

Testbilen er utstyrt med et moderne og teknisk meget bra multimedia utstyr med navigasjon og det hele.

Hva? Tuller du? Du har jo nettopp konstatert at bilen hittil er både gammeldags og konservativ?

Det er bra, lettebetjent og oversiktlig, men det koster langt over tyve tusen kroner som ekstrautstyr.

Igjen: Nevn ÈN bil i Norge som kommer med dette utstyret …. Under 20.000,- eller som standard!

Skinnseter med elektrisk justering og en smart uttrekksmulighet på sitteputa, skal gjøre at du sitter godt. Jeg, som riktignok er ganske lang, kan ikke skryte av at jeg fant noen riktig god sittestilling.

Du må faktisk da være den første personen jeg har hørt om som IKKE har sittet godt i en BMW. Det sier ikke rent lite om Jon Kolberg.

Korsryggstøtten var ikke ille, men det hadde vært greit å kunne justere den. Og det er ikke noe problem dersom du legger på ennå litt penger på toppen av de 40.500 kronene du har betalt for å få elektrisk justerbare sportslige skinnseter med minne.

Atter engang! Ikke liksom drit ut prisen på dette ekstrautstyret, uten å i det minste nevne hva konkurrenten skal ha for det.

Bare kjøre

Jeg hadde med med en flaske drikke (plastflaske med skrukork, selvfølgelig) inn i bilen, og regnet med det ville være mulig å sette den fra seg et trygt sted. Den endte mellom beina.

Det er en slags koppholder under midtarmlenet foran, men det kan jo ikke brukes samtidig med armlenefunksjonen.

Greit å kunne legge fra seg mobiltelefonen. Hmmm - skal vi seee... - der, ja, oppi askebegeret, ligger den greit. Noe særlig flere oppbevaringsrom var det dårlig med.

Det ville ikke forundre med om interiørgutta til BMW ville sagt noe sånt som; «Du skal ikke ha ting liggende i bilen. Du skal kjøre bil, og ikke noe mer.»

Faktisk er dette riktig! Hvor mange ulykker skjer ikke i Norge p.g.a. en uoppmerksom fører som hele tiden skal fikle med alt mulig annet enn IKKE å kjøre bil? Dessuten: Det er 60% damer som står for interiøret i BMW’s biler.

Ikke akkurat romslig

Bakseter finnes, og de er greie å sitte i, men det er ikke noe Passat-takter over plassen akkurat. Det er det vel heller ingen som hadde ventet. Men det er koppholdere i armlenet, er det bak der.

Ja der er der koppholdere, for man kjører faktisk ikke bil fra baksetet!

Sikker nok

ISOFIX er på plass til barnesetene, så sikkerheten for de minste er vel ivaretatt. Kollisjonsputer og stabilitetskotroll er godt og vel på plass, så på sikkerhetsfronten er det ingen grunn til å føle seg utrygg.

Åh, det var da godt å høre! For et ELENDIG formulert avsnitt!

Med «Komfortåpnersystem» til den nette sum av 6800 kroner, slipper jeg å ta nøkkelen ut av lomma når jeg skal inn i bilen selv om den er låst. Den åpnes automatisk når jeg og nøkkelen kommer nære bilen. Det er faktisk praktisk når vinteren er på sitt verste. Litt kult om sommeren også, forresten.

For å få liv i tralla, ( Fordommer, fordommer, fordommer) er det bare å trykke på en knapp, så starter den av seg selv.

Dieselpurke

Jeg har sittet i biler der jeg har vært i tvil om motoren går eller ikke. Den usikkerheten er du skånet for i BMW 320d. Kaklingen fra motoren høres ut som en dieselpurke fra 80-tallet, og det blir liksom ikke borte før farten overstiger 50 kilometer i timen. Jeg er himmelfallen. I en bil til en halv million, og vel så det, burde det være mulig å støydempe såpass at sjåføren får følelsen av å være en del av inneværende årtusen.

Han må tulle? Seriøst? Dette må da bare være tullprat? Hvis det er seriøst ment, er Jon Kolberg den FØRSTE mannen i nasjonal- og verdenspressen som mener dette. Og da bør det ringe noen bjeller hos redaksjonen! Samtidig ville det vert MEGET merkelig om alle de som faktisk kjører, har tenkt å kjøpe eller har kjøpt 320d mente det samme, men LIKEVELL kjøpte bilen.

Racerbil

Vel, det er på tide å sette bilen i bevegelse. Automatgiret til tyve tusen blank, styres av en spak som sitter svært så godt i hånden. Men, for å komme seg ut fra en parkeringsplass, må en gjerne vri på rattet.

Hallo? Det er da ikke BARN som leser disse testene, eller … ?

Begge hender. Ja, med begge hender. Bilen er så tung på rattet at det er ikke gitt av hvemsomhelst vil klare å sno seg ut av en parkeringsplass med bare en hånd til styringen.

Når skal Kolberg ha bare EN HÅND PÅ RATTET DA!!!!?

BMW skryter av at bilene deres er utviklet etter lang erfaring på racerbanen, og det kan vel være noe i det.

Dersom du tar på deg en brannsikker hette før du trekker en helhjelm over hodet, så vil du nok ikke høre motoren. Deretter kjører du ut fra depotet uten å vri på rattet, og ute på banen (veien) vrir du maks en kvart omdreining på rattet med strake armer.

Her datt jeg fullstendig ut … hva mener mannen her? Les avsnittet en gang til. Hva vil han forklare her? Mulig jeg gikk glipp av poenget her. Forklar en gang til.

I bytrafikk og til og fra handlesenter og jobb, blir den derimot tungkjørt.

Vel jeg er sterk nok til å få bilen ut på landeveien, og får endelig noe virkelig positivt å melde. Purke-lyden fra dieselen foran er ikke lenger hørbar, og jeg får en følelse av å kjøre en BMW med bensindrevet rekkesekser. Draget i motoren er jevnt, sterkt og meget behagelig. Dette har de fått til! Hadde jeg hatt en terning, ville den landet på seks.

Hva ville Kolberg gitt ”terningkast 6” for?

Comfortpakka til 21.000 kroner inneholder blant annet cruise kontroll. Den funket fin-fint.

”Fin-fint” ? Jeg aner ett snev av 14’is @ SMS-språk her?

Men spaken sitter jo på rattet like under blinklyshendelen, da. Og det er lett å ta feil.

Ingen burde bli overrasket over at det ikke begynner å blinke når du drar i fartsholder-spaken. Og her har konstruktørene gjort noe lurt. Spaken til cruise kontrollen slår av fartsholderen dersom du skyver spaken enten opp eller ned, altså de samme bevegelsene som å blinke til den ene eller andre siden.

Samtidig innrømmer de vel kanskje at spaken er dumt plassert, men de hadde vel ikke noe annet sted å gjøre av den, da.

Har Kolberg snakket med BMW Tyskland og fått en offisiell uttalelse om at cruisecontroll hendelen er misplassert? Vi som har kjørt samme bilen synes at den sitter der den skal.

Konklusjon

BMW er i større grad en livsstil enn et fremkomstmiddel. Det betyr at samme hva jeg sier, så enten elsker du BMW over alle andre merker, eller så kunne du aldri tenkt deg å sitte i en. Det er svært få som har et lunkent forhold til denne familie-sportslige tyskeren.

Inkludert Jon Kolberg. Her innrømmer Kolberg faktisk at han heretter aldri kan tenke seg å sitte i en BMW.

BMW er godt skrudd sammen, har «i alle år» ligget langt fremme på det teknologiske, og lager motorer som er bygd for fart.

” … motorer som er bygd for fart … ” . Jeg har da alltid trodd at det er BILEN som er bygd for fart. En motor er vel nødvendigvis bygd for å GI en bil fart.

Grunnprisen på 320d er «bare» 389.000 kroner. Men for å få en bil med det mest nødvendige av utstyr, passeres den halve millionen raskt. Det er for dyrt!

Jasså? Hvorfor klasker de som kjøper BMW i gjennomsnitt 100.000,- i bordet til ekstrautstyr da?

Den dagen du ser skiltet «SALE! All new cars! 50% OFF». DA kan du handle BMW.

For da har kanskje Jon Kolberg råd til den?

Nei, dette er faktisk den mest useriøse ”biltesten” dere noensinne har publiset. Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale dere om å være litt mer kritiske til hva som blir presentert av ”tester” av biler.

P.S jeg har rettet opp de fleste av skrivefeilene til Kolberg i artikkelteksten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article407595.ece

Ikke akkurat romslig

Bakseter finnes, og de er greie å sitte i, men det er ikke noe Passat-takter over plassen akkurat. Det er det vel heller ingen som hadde ventet. Men det er koppholdere i armlenet, er det bak der.

Ja der er der koppholdere, for man kjører faktisk ikke bil fra baksetet!

For ikke å snakke om hvorfor han sammenligner en Passelat med en 3-serie.... Helt ufattelig talentløs journalistikk. Har du fått noe svar fra Nettavisen da Gizle? Ellers så syns jeg du gjorde en meget bra jobb med kommentarene, så det er sagt. Håper den inkompetente idioten får litt kjeft. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å høre hva som blir svaret, men regner med at det ikke kommer noe... Forhåpentligvis er det noen i redaksjonen som prøver å fortrenge hele artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiot. Det må jeg virkelig si. Jeg har kjørt denne bilen, E90 320dA, og mine meninger er STIKK motsatt av hva han mener. Motoren hører du kun såvidt på tomgang, og den høres ikke ut som noen vanlig ny diesel (sammenlignet med feks VAG diesel), rattet var KJEMPElett å manøvrere med i lave hastigheter, hadde ikke noe problem med å legge fra meg ting... For en fjott! Noen burde seriøst sende over en link til redaksjonen der, hvor man henviser til tidligere tester av denne bilen.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert forstår, har jeg sendt dette i en mail til Nettavisens redaksjon!

Si ifra når du får tilbake melding, den vil jeg gjerne høre... Dette er den ABSOLUT mest useriøse testen jeg NOENSINNE har lest om noen som helst bil! Han var jo negativ fra starten av... Han hadde gått inn for slenge dritt om bilen og ikke noe annet... Håper han får sparken, det er noe han virkelig fortjener!

Og jeg lurer på om han kan fortelle om EN eneste diesel bil som ikke høres ut som en traktor :P

Han karen er faen meg den største taper journalisten jeg har lest noe av :P

Vanligvis setter man setene lengst mulig frem i biltester for å vise hvor god ben plass det er bak, men han har gjort omvendt, han har satt dem lengst mulig bak :P

BMW_320d_195723s.jpg

Tror jeg skal sette meg ned og skrive en mail TIL han personlig jeg :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...