AC^ Skrevet Juni 26, 2005 Share Skrevet Juni 26, 2005 Jeg har akkurat lagt opp en lyskaster til båten H3 55W og da brukte jeg 0,75 mm2 kabel (vanelig lampettledning) men jeg bare begynner å lure på om dette er for lite og at den kan smelte eller liknende? Noen her som kan regne litt på det eller veit noe om det? Det er ei H3 pære på 55 watt, 12 volt. Mener det da er 4,58 ampere som går imellom der. Kabellengda er ca. 1,5 - 2 meter. Hvis det er sånn att denne kabelen har for lite tverrsnitt, hvor stor må jeg da bruke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juni 26, 2005 Share Skrevet Juni 26, 2005 Det holder godt i utganspunktet, også på 12V. Men reelt sett har du jo faktisk ca. 14V ved normal drift. Men lampett ledning er ikke det ultimate da. En flertrådet kobberledning, rele og sikring så nærme strømkilde som mulig er å klart å anbefalle. Lengden der er ikke noe problem, men det skader aldri å øke kvadratet litt. Mindre tap og bedre lys med god kort kabel. Mye å hente på riktig montering, kabel og lengde. Bruker faktisk relèet for bl.a for også å korte ned kabellengde på hovedstrøm til lampen. Koster ikke meget heller. Men riktig plassering og dimensjonering av sikring er det viktigste. Da brenne ihverfall ikke båten opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hypolisot Skrevet Juni 26, 2005 Share Skrevet Juni 26, 2005 I = P/U 55/12=4.58A, En regel er å bruke 1mm2 kabel / 5A. Med den regelen ligger du vel litt over grensa, men med så kort kabel så tviler eg på at det gjør noe. Har sett folk som bruker 6-10A/1mm2 , noe eg synst er vel mye. men tviler på at det er så fryktelig nøye bare en bruker riktig sikring. (ved 12 V så bruk en 5A sirking) Siden det vil være litt høyere spenning når båten er i drift så vil jo strømmen gå litt til ned også. Skal en være på den sikre siden så kan du jo gå å få tak i en 2x1mm2 gummikabel, koster ikkje mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Juni 26, 2005 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2005 Nei, veit... Men har lagt det opp så er noe dritt å skulle dra alt ned igjen oxo veit! Dette er kobla rett inn på ei sikringstavle så der står der 5A sikring i nå... Håper det holder, men vil jo gjerne være på den sikre sia oxo da! =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå