Gå til innhold

Ventil-tikking

Patrick B
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Hører og vet at et problem på bmw sine motorer er at de kan få "ventil tikking" i motoren, og er dette pga slitte ventil-løftere? Hva koster dette å fikse, regner med at det koster 250-300kr per ventil og 16 ventiler (bmw 318is) så kommer verkstedkostnader:( Noen som har erfaring eller har opplevd lignende..?

Mvh

Patrick B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tikking kan komme av mange årsaker men er bilen godt tatt vare på med jevnlige oljeskift med Riktig olje og ikke kjørt jorda rundt så holder de seg fint..

skifta løfterne på min 325 i april og ble ganske kostbart og endel arbeid med det(men ble dekt pga en feil gjort på verksted med for tynn olje til bilen)..siden du skal kjøpe deg bil så pass på å kjøp en som ikke tikker da vettu ;):P

men fra spøk til revolver så koster det endel og skifte løftere..men har hatt flere bmw`er som aldri har tikket og som er gått langt så "plages" vel sikkert like mye som med andre bilmerker når det gjelder det med tikking fra løftere etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette behøver ikke koste så mye, Vi lever i internetts tidsalder og infoen ligger der bare man vet hvordan man skal hente den ned.

Jeg vet ikke hva slags 318 is du har, men hos autoteile.cc så koster ventilløfterne til en 318is e36 til 1997 13,64 euro, mens fra 1997 koster den 10,71 Euro. Hvis du har den sistnevnte typen så vil det koste deg 1360,- pluss frakt. Du må selvfølgelig betale moms i tillegg, medmindre du sender den poste restante til Sverige, som også er innenfor EU og dermed ingen moms dit.

Det beste av alt er at når du har hentet det på posten i Charlottenberg eller strømstad, kan du henvende deg på det svenske tollkontoret og få refundert den tyske momsen.

Du kan også ta med deg deler for minst 3000 kroner inn i Norge så husk å bestille flere ting samtidig.

:D

Når det gjelder tikkingen så har jeg det på min bil når jeg starter etter at den har stått en stund. Dette skjer om den er kald eller varm. Oljelampen står på i 3-5 sek. og tikkingen forsvinner 1-2 sekunder etter at den er slukket. Jeg regner det som høyst sannsynlig at det er mine ventilløftere.

Imorgen skal jeg på NAF for å få de til å dokumentere det. Min bil ble sånn fordi den sto for lenge stille( 4-5 måneder hos selgeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette behøver ikke koste så mye, Vi lever i internetts tidsalder og infoen ligger der bare man vet hvordan man skal hente den ned.

Jeg vet ikke hva slags 318 is du har, men hos autoteile.cc så koster ventilløfterne til en 318is e36 til 1997 13,64 euro, mens fra 1997 koster den 10,71 Euro. Hvis du har den sistnevnte typen så vil det koste deg 1360,- pluss frakt. Du må selvfølgelig betale moms i tillegg, medmindre du sender den poste restante til Sverige, som også er innenfor EU og dermed ingen moms dit.

Det beste av alt er at når du har hentet det på posten i Charlottenberg eller strømstad, kan du henvende deg på det svenske tollkontoret og få refundert den tyske momsen.

Du kan også ta med deg deler for minst 3000 kroner inn i Norge så husk å bestille flere ting samtidig.

Når det gjelder tikkingen så har jeg det på min bil når jeg starter etter at den har stått en stund. Dette skjer om den er kald eller varm. Oljelampen står på i 3-5 sek. og tikkingen forsvinner 1-2 sekunder etter at den er slukket. Jeg regner det som høyst sannsynlig at det er mine ventilløftere.

Imorgen skal jeg på NAF for å få de til å dokumentere det. Min bil ble sånn fordi den sto for lenge stille( 4-5 måneder hos selgeren).

Pokker siden er jo bare tysk :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takker for svar!

Nå har jeg ikke kjøpt meg 318is enda men om et par mnd. Dette med ventil-tikking er jo en kjent sak på biler som har gått langt, eller dårlig vedlikeholdt, Jeg skal kjøpe meg en 318is som nevnt og da vil det være greit å se hva det vil koste og fikse det hvis man skulle være så uheldig å få det. Da lurte jeg på om de prisene du fant var for hver ventil eller for i mitt tilfelle: 16 ventiler? NAF test skal jeg ha hvis jeg skal kjøpe meg bil!

Mvh

Patrick B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurte jeg på om de prisene du fant var for hver ventil eller for i mitt tilfelle: 16 ventiler? NAF test skal jeg ha hvis jeg skal kjøpe meg bil!

Mvh

Patrick B

1360,- var for alle 16 ventilene med en kurs på 7,95.

Hos GS Bildeler koster dette 192,50,- hvis du har M44-motoren pr. stykk.

Det blir tilsammen 3080,- for alle 16.

Er det virkelig noen som handler hos GS bildeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har peiling på motor, bør du finne noen som har det. Er ikke gitt for alle å begynne å fikle med dette.

Sikkert ikke så veldig vanskelig, men kan innebære å ta av kamaksler osv. Da er det plutselig ting man må passe på når det gjelder timing.

Få tak i Technical Information System (TIS) eller last ned Haynes sin bok på x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...