Gå til innhold

Tungstartet Diesel Fixet!

eriklepe
 Share

Anbefalte innlegg

Synes 325tds'en begynner å bli så sinnsykt tungstartet. Noen ganger går det gjerne 4-5sek før den tenner. men da går den helt dønn fint. Dieselpumpe og glødeplugger er skiftet. Kan det være dieselpumpe i tank? ev. dieselfilter? Virker som den ikke får diesel.

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det problemet vi også.

-Noen mener at det er matepumpa til

dieselpumpa som ikke er helt bra.

-Også er det noen som mener at det er

en magnetventil som hindrer at dieselen

ikke skal renne ned til tanken,ikke fungerer.

-Forvarmingen på diesel som ikke fungerer...

Jeg har ikke peiling!

Bare noen tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noe av det samme problemet på dieseln min.. men den er ikke tungstartet, enten starter den eller så starter den ikke. en som tipset meg om at det var en justerbar føler på svinghjulet(?!) som horet. har ikke sjekket det enda om det er det for akkurat for tiden er problemet borte men jeg skal sjekke når det kommer igjen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fremdeles ingen guffe med massevis av strøm.

Koblet fra dieselpumpe i tanken, og det var omtrent samme responsen. Dvs, jeg kinner den i 6-7 sekunder så tenner den litt men dør ut igjen umiddelbart. Mistenker derfor dieselpumpe itank(tilførselpumpe).

Det skal vel være mulig¨å kunne måle seg fram med ohm-meter om den er kaputt. Men hvilke verdier ser jeg etter?

Hører forresten ingen lyder ifra dieseltilførselpumpen heller, pumper lager vel litt lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, matepumpe. skal ikke den lage lyd? Kan jeg ta den opp, koble til 12 volt og sjekke at den går?

Kom til å tenke på at det kan jo være dieselfilter også, at det er tett. for det er nok 2år siden det burde vært skiftet. Men er rart om bilen ikke vil starte i det heile tekje pga filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis filtret er tett er det nåkk lite diesel som

kommer...har du bytta glødeplugger?

Det skal også være en magnetventil som skal

stenge å hindre at diesel skal renne tilbake i tanken.

hvis den ikke syenger tar det sin tid å få diesel opp

i systemet....kanskje jeg har sagt det før??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugger ble skiftet i vinter så det kan ikke være dem. en mulighet er jo relet som styrer glødepluggene. vet du hvordan jeg kan sjekke om det er defekt?

Men den magnetventilen, følger den med dieselpumpen?

Skiftet dieselpumpe for bare 6mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut matepumpen nå, og sjekket motstanden. Den var 200ohm, kan det være riktig?

Forsøkte å skru på tenningen med pumpen utav, da laget den bare noen rare lyder og så kubbet den. Koblet pumpen direkte på 12volt men ingen tegn til liv.

Så dermed håper jeg dette er synderen:

dieselpumpe_001.jpg

Men smiler ikke før den starter igjen!

Må si at det ikke var en dråpe diesel i rørene jeg koblet fra pumpen heller.

Og at disse problemene dukket opp nå etter jeg fylte shells diesel extra på tanken. Kan være tilfeldig, men jeg er overtroisk så heretter fyller jeg bare vanlig diesel. Om jeg får start på den igjen da. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er matepumpa eller den ventilen noen snakker om. Er det denne ventilen som heter start/stopp solenoid, forresten?? Det er rart hvis det er noe galt med releet til glødepluggene, for da skal den vel ikke tenne i det hele tatt? Du sa at den tente og døde ut igjen. Uten at jeg i det hele tatt er noen ekspert på dieselmotorer, så virker det som det er tilførselen det er noe galt med ja. Har selv en tråd lenger ned på siden her med et noe lignende problem med min bil. Skal på diagnose hos BMW med den om 1 uke, så da får vi se hvordan det går. Håper de finner feilen, selv om det måtte være dieselpumpa. Irriterende å bruke flere 1000 kroner på feilsøking :?

Lykke til da:) Så håper jeg å få høre hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...