Gå til innhold

valg av drivstoff etter chiping.


Stian Børresen
 Share

Anbefalte innlegg

98 er best ja, men begge deler funker, prøvde en tank 95 en gang, gikk helt greit, men bilen går hakket bedre med 98 så derfor kjører jeg det.

ps: bilen gikk best med 98 før chipping og, så forskjellen er vel den samme, norman sa at det var viktig å fylle 98 uansett om man chippet eller ikkje på disse bilene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar;) har ikke prøvd 98 på bilen enda men testa det på en gammal 86mod honda prelude 1800 dobbel forgasser og jeg innbilte meg at den gikk litt bedre så kanskje jeg innbiller meg at 325'n går litt bedre også når jeg får testa;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98 oktan har en høyere terskel for detonasjon, noe som medfører at man kan justere tenninga slik at bilen yter mer. Hvis man bruker for lavt oktantall får man tenningsbank. De fleste chipper justerer tenningskurven etter 98 oktan, mens bilfabrikkene har en grense på alt fra 87 oktan (russland osv) til 92 oktan. På nye biler slik som min er det sensorer som kjenner etter om bilen har tenningsbank, slik at tenningen blir justert. Bilen vil med jevne mellomrom prøve å flytte tenningen for å få mest mulig ut av bensinen og hvis den kjenner at det begynner å banke så drar den tenningen ørlitegrann tilbake så det ikke banker. Der er det liten vits å chippe de nyeste motorene (m54 og nyere).

Hvis du merker forskjellen mellom 95 og 98 oktan, så bør du kjøre på 98 oktan hele tiden hvis det er en bil uten bankesensorer. Ellers kan du kjøre på 95 oktan. 98 oktan inneholder faktisk MINDRE energi enn 95 oktan! Men man bruker mindre bensin på en bil med bankesensorer med 98 oktan fordi den utnytter bensinen bedre.

Det står i instruksjonsboka til bilen hva slags oktan du skal kjøre på.

Husk også at etterhvert som bensinen blir gammel, så synker oktantallet. Så båtbensinen fra i fjor som var 98oktan er kanskje 95oktan i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...