Gå til innhold

Problem med 525td -feil funnet!

Psyfoon
 Share

Anbefalte innlegg

Har satt opp litt mer oversiktlige og konkrete opplysninger om problemet nå. Dette har jeg tenkt å sende med bilen når den skal inn på feilsøking. Vil finne ut mest mulig på forhånd da feilsøket sikkert vil koste skjorta uansett :( Noen som har synspunkter, evt. ting å legge til eller utelukke på lista mi over mulige feil, mottas dette med stor takknemlighet :D

Problem med 525td 1995mod

Symptom:

• Rykking ved gasspådrag ved lave turtall (under 1600 o/min)

• Stopper av og til ved giring når man trykker inn clutch og slipper gassen

• Dør ut helt plutselig ved normal kjøring, hjelper ikke trykke inn clutch og gasse, stopper uansett. Bilen starter igjen med en gang etter den har stoppet

• Problemene virker forverres noe med klima innkoplet

Mulige feil:

• Solenoid-ventil

• Releè for Solenoid-ventil

• Tette dyser

• Dieselpumpe fusker

• Føler på svinghjul står feiljustert?

Tilleggsopplysninger:

• Bilen starter lett

• Drar godt og jevnt over høyere turtall

• Normalt forbruk

• Nylig service med bytte av olje, oljefilter, dieselfilter, luftfilter og coupèfilter

• Omega drivstofftilsetning brukt på èn tank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har vært på diagnose nå, og de fant ut at det mest sannsynlig var stillverket i dieselpumpa som var defekt. Det koster mellom 8 og 12.000 å fikse, inkludert deler og arbeid. Prisen avhenger av om de må ut med pumpa eller om de kan skifte stillverket mens pumpa står på.

Skal inn til en siste sjekk om ca. 1 uke hvor de skal måle motstanden i dieselpumpa for å være sikker på at det er stillverket som er feilen.

Dyrt blir det, men jeg er glad feilen ble funnet så raskt (forhåpentligvis). Kjedelig å bruke flere 1000 på å feilsøke :?

Forøvrig bruker jeg bilen til daglig fortsatt, fungerer "greit", men man må være litt obs på at den kan stoppe + at den drar dårlig og rykker på lave turtall.

Gleder meg til bilen blir i orden igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier sa han hadde vært på EMM-Sport i Tr.heim og tatt diagnose, men de hadde ikke funnet noe galt så jeg bestemte meg for å ta diagnose hos Lønsethagen Elektrodiesel, som er et BOSCH-verksted (forøvrig kåret til det beste BOSCH-verkstedet i Norge). Er meget godt fornøyd med servicen og prisene og regner med jeg kommer til å bruke det verkstedet som mitt "faste" verksted. Er jo også en fordel at de har spesialisert seg på dieselmotorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var jo bra, men du burde jo vurdert å skifte hele dieselpumpen, da den koster bare to tusen kroner mer hos OS... Jeg betalte to tusen i arbeid for å skifte den, så det kom på 15.800,- totalt. Jæger skulle ha langt over 30store:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du skal kunne få nye dieselpumper rundt 7000,-, gjør arbeidet selv, så blir det billigere og du får GOD innsikt i hvordan motoren din er byggd opp. Jeg vet at pumpa til M41-motoren koster rundt 4500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.000kr i arbeid?? Da gjorde du det vel privat? Verkstedet jeg snakket med sa at det var utrolig mye arbeid å ta ut og sette inn dieselpumpa. Måtte regne med rundt 4-6 timers arbeid kun på det.

Prisen på selve stillverket i pumpa vet jeg ikke ennå, men de antydet rundt 3-5.000kr, selvfølgelig ikke originalt BMW da. (kostet rundt 10.000kr originalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfoDetails.aspx?Member_Id=0&Brand_Id=1500&Model_Id=1537&PartGroup_Id=4&Part_Id=7252&Storage_Id=1986447

Er det en slik du trenger? I så fall får du ta en tlf til "Knoksen" og høre hva de skal ha for den.. :) Det var forøvrig den eneste høggeren som hadde slik i følge NBF Bildeler, så du får være rask om det er riktig (og den er i grei stand). ;)

Dette er matepumpen i tank, den er langt billigere og tar 10 min og skifte.... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke matepumpen jeg er ute etter nei.. Tror ikke jeg tar sjansen på å begynne å skifte pumpa selv, det ender som regel med at verkstedet må ta over når jeg begynner med slikt :? Er greit å få gjort det, selv om det koster noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke matepumpen jeg er ute etter nei.. Tror ikke jeg tar sjansen på å begynne å skifte pumpa selv, det ender som regel med at verkstedet må ta over når jeg begynner med slikt :? Er greit å få gjort det, selv om det koster noen kroner.

Nei du bør nok vite hva du holder på med akkurat der ja.

Bare litt kjipt om noe annet på dieselpumpen skal ryke etter noen måneder når du har brukt 12store på stillverket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hørt med EMM Sport hva de sånn ca. forlanger for jobben. De er jo som regel billigst på BMW reperasjoner..... Også har de peiling da :)

Ja, tror nok jeg skal få et pristilbud fra EMM-Sport først ja. Så kan jeg evt. bruke det til å presse ned prisen hos det andre verkstedet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...